به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)٬ دومین جلسه گردهمایی رؤسای سازمانها، واحدها، پژوهشگاهها، پژوهشکدهها، مراکز و دانشگاههای جهاد دانشگاهی صبح امروز ۱۶ دیماه در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و معاونان جهاد و روسای واحدها برگزار شد.
بنا بر این گزارش، پس از ارائه گزارش مدیرکل امور مجلس در جهاد از برنامههای مصوب مجلس در حوزه جهاد دانشگاهی، محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به ارائه اهداف و راهبردهای برنامه ششم در حوزه پژوهش و فناوری پرداخت و گفت: در حوزه پژوهش به دلیل تاثیرپذیری حوزه پژوهش از سایر بخشها، همچنین سخت بودن کار در این حوزه و در اختیار نداشتن زمان کافی، به دنبال تحول رویههای درون سازمانی در میانمدت در این حوزه خواهیم بود. کار پژوهشی به مثابه یک کار فرهنگی عمیق است، اگر در حوزه پژوهش بتوان به اهداف و برنامهها دست یافت، به ترویج فرهنگ عمیقی منجر میشود.
وی ادامه داد: در حوزه پژوهش و فناوری، وجود افرادی که هم در حوزه پژوهش و هم در بازاریابی و پروژهیابی تخصص دارند، لازم و ضروری است. در دانشگاهها به این مسئله کمتر توجه میشود، اما در واحدهای جهاد دانشگاهی چنین افرادی تربیت میشوند.
پورعابدی در خصوص برنامهها و اهداف حوزه پژوهش در برنامه ششم جهاد گفت: از جمله برنامههای این بخش طی برنامه ششم دقت در تخصیص هوشمندانه پول در حوزههای پژوهشی، ارتباط سیستمی و ساختارمند حوزه پژوهش و فناوری جهاد با دانشگاهها، توسعه روابط با بخش خصوصی و افزایش همکاریها در حوزه پژوهش با این بخش و ایجاد ارتباط منطقی بین منابع حوزه پژوهش با برنامههای این حوزه و اتصال ساختارمند بودجهها به برنامهها در دستور کار است.
وی ادامه داد: رصد و ارزیابی برنامهها هدف دیگر در طی برنامه ششم است و در این راستا برنامههایی که خارج از برنامه اصلی این حوزه هستند، از اولویت خارج میشوند. توسعه قطبهای علم و فناوری، صادرات فناوری و دانش فنی، ارتقای واحدهای فنی دارای برنامههای شاخص، کسب دانش فنی و ارتقای آن در اجرای پروژههای ملی و برخورداری از تعداد بیشتر نوآوران و همچنین همکاری علمی- پژوهشی با دانشگاههای معتبر و مراکز پژوهشی ملی و بینالمللی از دیگر برنامههای برنامه ششم خواهد بود. امیدوارم طی ۵ سالِ اجرای برنامه ششم جهاد دانشگاهی، گامی به جلو در حوزه پژوهش و فناوری جهاد برداریم.
سیاستها و جهتگیریهای آموزش در جهاد دانشگاهیدر ادامه جلسه، سعید هاشمی، معاون فعلی آموزش جهاد دانشگاهی در خصوص سیاستها و جهتگیریهای حوزه آموزش در برنامه ششم را تشریح کرد و گفت: از جمله سیاستها و راهبردهای حوزه آموزش در برنامه ششم؛ توسعه آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تربیت نیروی انسانی کارآمد، روزآمدی، نوآوری و جهتدهی متناسب با بازار کار، توسعه رشتههای فناوریهای نوین، ارتقا موقعیت و نقش جهاد دانشگاهی در آموزش عالی، توسعه آموزشهای تخصصی در حوزه بینالمللی با اولویت کشورهای مسلمان و فارسیزبان، بومی کردن مدلهای بینالمللی آموزشی و نیز حفظ ارزشهای اخلاقی در محیطهای آموزشی جهاد دانشگاهی خواهد بود.
وی ادامه داد: ماموریت جهاد در نقشه جامع علمی، مشارکت در مهارتها و آموزشهای پیشرفته در سطح ملی بر اساس سه بخش آموزشی کوتاهمدت، آموزش عالی و حیطه علمی- کاربردی است. بر اساس این ماموریت، اهدافی در برنامه ششم در حوزه آموزش تعریف شده است.
هاشمی در مورد اهداف حوزه آموزش در برنامه ششم تصریح کرد: برنامهریزی فرایندی برای نیل به اهداف آینده است. هدفگذاری شرط لازم برای برنامهریزی است که باید در هر سازمانی بهویژه جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد. اهداف در سه بخش حوزه آموزش؛ یعنی کوتاهمدت، علمی- کاربردی و آموزش عالی جای میگیرد.
وی ادامه داد: در بخش آموزش کوتاهمدت به دنبال افزایش تعداد فراگیران عمومی و تخصصی آزاد، تاسیس مراکز آموزشی جدید بهویژه مراکز آموزشی درجه یک، افزایش برگزاری دورههای آموزشی مراکز، افزایش تولید محتوای برنامههای آموزشی، افزایش برگزاری دورههای آموزش مجازی، افزایش دورههای علمی در سطح بینالملل خواهیم بود. همچنین افزایش تخصیص درآمدهای آموزشی جهت تامین زیرساختها و زیربناهای آموزشی، توسعه آموزش ضمن خدمت و افزایش کیفی سطح مدرسان بر اساس نیازسنجی آموزشی و پژوهشی و افزایش منابع آموزشی و کمکآموزشی از جمله اهداف تعریفشده در برنامه ششم در بخش دورههای کوتاهمدت است.
هاشمی در مورد اهداف بخش علمی- کاربردی این حوزه خاطرنشان کرد: از جمله اهداف موردنظر در این بخش تدوین دورههای جدید و بازنگری دورههای پیشین، تکمیل دورههای پودمانی و اجرای این دورهها، افزایش فضاهای آموزشی، ارتقای مراکز با رتبههای بالاتر، توسعه همکاری با مراکز رشد و خوشههای فناوری، افزایش پژوهشهای کاربردی و نیز توسعه فعالیتهای بینالمللی خواهد بود.
معاون فعلی آموزشی جهاد دانشگاهی در پایان اهداف بخش آموزش عالی را ذکر کرد و گفت: در این بخش به دنبال افزایش تعداد دورههای آموزشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دورههای مقطعدار بینالمللی خواهیم بود. همچنین ارتقای رتبه اعضای هیئت علمی، افزایش توسعه فعالیتهای علمی- پژوهشی همچون چاپ مقاله و کتاب و نیز توسعه کارآفرینی در میان فارغالتحصیلان، توسعه فضاهای آموزشی، ترویج خلاقیتها و ارتقا دانشگاههای علم و فرهنگ از دیگر اهداف تعریفشده در بخش آموزش عالی حوزه آموزش جهاد در برنامه ششم است.
سیاستپذیری و برنامهپذیری دو شاخصه جهاد در حوزه فرهنگ سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در دومین روز از گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ به تشریح اهداف و برنامههای حوزه فرهنگ در برنامه ششم جهاد پرداخت و گفت: دو شاخصه سیاستپذیری و برنامهپذیری در حوزه فرهنگ همواره مورد توجه اینحوزه در جهاد بوده است. اهداف کلان در حوزه فرهنگ در برنامه ششم مدنظر است. در برنامه پیشین، مواجهه با آسیبهای کشور در حیطه فرهنگ، مورد توجه جهاد دانشگاهی بود و در آن دوره سعی شد ازهمگسیختگی فرهنگی تا حد قابلتوجهی بهبود یابد.
وی ادامه داد: راهبردهای حوزه فرهنگ در برنامه ششم از این قرار است: تقویت خوداتکایی در حوزه فرهنگ، اتکا به مفهوم مسئولیت اجتماعی، توجه به سند راهبردی جهاد دانشگاهی و دانشگاه اسلامی، همکاری بیشتر با شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت آموزههای مطالعاتی در حوزه فرهنگ، تقویت نظام عضوگیری گروههای کار دانشجویی برای ورود به حیطه فناوریهای نرم و اهتمام ویژه به فعالیتهای قرآنی که در راستای این امر مرکز فعالیتهای قرآنی به سازمان قرآنی دانشگاهیان ارتقا یافت.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در خصوص اهداف ۱۱گانه حوزه معاونت فرهنگی جهاد گفت: در فرایند تدوین برنامه ششم اهداف ۱۱گانهای بررسی و تدوین شدند، از جمله: ارتقای جایگاه فرهنگی جهاد دانشگاهی در میان جامعه دانشگاهی در سطح ملی و بینالمللی، توسعه فعالیتهای فرهنگی با کیفیت بالاتر میان دانشجویان (در حیطه فرهنگ مطالعه، آرمانهای انقلاب و فراگیری قرآن و... )، توسعه منابع حوزه فرهنگی، توسعه کارآفرینی و بازاریابی فرهنگی، شناسایی مسائل و چالشهای حوزه فرهنگ همراه با ارائه راهحل، ارتقا سرمایه انسانی حوزه فرهنگ همراه آموزش ضمن خدمت آنها، تقویت حضور اثربخش حوزه فرهنگ در فضای مجازی، ایجاد زمینه تالیف و نشر آثار فرهنگی در سازمان انتشارات و افزایش کتب تالیفی در این حوزه، تقویت نظام اطلاعرسانی در حوزه فرهنگ با استفاده از پتانسیل ایکنا و ایسنا، ایجاد و توسعه ساختارهای فزهنگی با افزایش کانونها، شعب، مراکز بهویژه مراکز نوع الف و نهایتا ایجاد زمینه بهرهمندی جهادگران و خانوادههای آنها از برنامههای فرهنگی با توسعه برنامههای فرهنگی، از جمله اهداف حوزه فرهنگ جهاد دانشگاهی در برنامه ششم خواهد بود.
سه اصل کلیدی در انتصاب مدیران حوزه تجاری سازی
محمدصادق بيجندی، رئيس سازمان تجاریسازی فناوری واشتغال دانشآموختگان نیز طی سخنانی اظهار کرد: در سال ۱۳۶۵ از طریق موزه فرهنگی وارد جهاد دانشگاهی شدم، در واقع فعالیت بنده از
حوزه فرهنگ آغاز شد. امیدواریم بتوانیم در حوزه تجاریسازی و اشتغال جهاد دانشگاهی
با همکاری جهادگران، طرحها و برنامهها را به سرانجام مطلوبی برسانیم. طرحهای در
دست اجرا در این حوزه شامل سه طرح اکسیر، طلوع برکت در حیطه فرهنگی و فنآفرید در حوزه
فناوری است.
وی افزود: هر استانی مزیتها و ویژگیهای
مخصوص به خود را دارد که توجه به این امر از برنامههای حوزه تجاریسازی و اشتغال است.
معاون تجاریسازی و اشتغال جهاد با تاکید
بر استفاده از نیروی جوان در این حوزه گفت: مدیران واحدها باید سه اصل جوانبودن، انرژی
بالا و علاقهمندی و آشنایی با مفاهیم این حوزه را در انتصاب مدیران حوزه تجاریسازی
رعایت کنند.
وی افزود: سعی خواهد شد حوزه تجاریسازی
و اشتغال در خدمت سایر معاونتهای جهاد باشد و پیگیر اهداف تجاریسازی و اشتغال در
حوزه شرکتها، پارکهای علم و فناوری و سایر حوزههای تجاریسازی در برنامه ششم خواهیم
بود.