کلنگ احداث دو زائرسرای ارزان‌قیمت در مشهد به زمین خورد
کد خبر: 3567550
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱

کلنگ احداث دو زائرسرای ارزان‌قیمت در مشهد به زمین خورد

گروه اجتماعی: کلنگ احداث دو زائرسرای ارزان‌قیمت استان‌های زنجان و خراسان شمالی با حضور نمایندگان ولی فقیه در استان‌های خراسان رضوی و شمالی و استان زنجان به زمین زده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کلنگ احداث دو زائرسرای ارزان‌قیمت، صبح امروز، 9 دی‌ماه با حضور نمایندگان ولی فقیه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و زنجان در اطراف حرم رضوی به زمین زده شد.
در این مراسم حسین عابدی، مدیرعامل بنیاد مرکزی زائر امام رضا(ع)، با بیان اینکه این بنیاد برای بازدید تیم‌های کارشناسی و فنی از وضعیت زائرسراهای ارزان‌قیمت آمادگی کامل دارد، گفت: از 20 زائرسرای ارزان‌قیمت، 14 زائرسرا در بافت پیرامونی حرم رضوی احداث شده است که مراسم کلنگ‌زنی دو زائرسرا امروز انجام می‌شود.
وی افزود: با جرأت می‌توان گفت هیچ مشکلی در زمینه کیفیت ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمت در مشهد وجود ندارد و زائرسراها بر طبق استانداردهای مورد نیاز، ساخته شده است.
زائرسراها با بهترین کیفیت ساخته شده‌اند
وی با اشاره به اینکه این زائرسراها با بهترین کیفیت ساخته می‌شوند، ابراز کرد: هفت استان که جهت احداث زائرسرای ارزان‌قیمت در اطراف حرم مطهر رضوی، به آن‌ها زمین اهدا شده بود، اقدام به خریداری زمین بیشتری به منظور توسعه زیربنای زائرسراهایشان کردند که این امر اتفاق مبارکی است.
عابدی اظهار کرد: از نماینده ولی فقیه استان زنجان درخواست می‌کنم تا کار احداث زائرسرای این استان متوقف نشده و کار با قوت به پیش رود.
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام علی خاتمی، نماینده ولی فقیه استان زنجان گفت: شورا و مدیریت شهری مشهد، سخن رهبری را در خصوص ساخت زائرسراها تحقق بخشیدند که امیدواریم هر چه زودتر ساخت این زائرسرا به پایان برسد.
حجت‌الاسلام خاتمی با بیان اینکه از اندیشه بلند امام خمینی(ره) و رهبری باید شکرگذار باشیم که نهضت ساخت زائرسراها را مطرح کردند، عنوان کرد: این نیت ارزشمند رهبری را شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت شهری تحقق بخشیدند تا زمینه برای حضور زائران کم‌درآمد در شهر مشهد فراهم شود.
وی گفت: از شهردار مشهد می‌خواهم تا مسیر عبور و مرور این زائرسرا را هموار کند، زیرا در حال حاضر از دو مسیر، رفت‌و‌آمد به زائرسرا سخت خواهد شد.
همچنین در این مراسم سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد، با اشاره به اینکه مسئولان برخی استان‌ها برای ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمت کمک زیادی کرده‌اند، اظهار کرد: همه استان‌ها باید پیگیری کنند تا کار ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمت به اتمام برسد.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو پروژه دیگر از زائرسراهای ارزان‌قیمت، افزود: این دو پروژه با ظرفیت سالانه 36 هزار نفر و با کمک استان‌های خراسان شمالی و زنجان احداث می‌شود.
ساخت زائرسراها برای معرفی مشهد به عنوان ام‌القرا
شهردار مشهد با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌هایی برای تربیت عملی فراهم شود، ابراز کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی و معرفی ایران به عنوان ام‌القرا باید اصولی رعایت شود که توسعه مدارس علمیه با تأکید بر تبلیغ در سطح جهان، ترویج مساجد و ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمت از جمله فعالیت‌های مورد نیاز در این عرصه است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون توفیقات خوبی را در زمینه احداث زائرسراهای استانی به دست آورده‌ایم، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم هیئت امنای استان‌ها، بیش از هزینه احداث یک مدرسه 10 کلاسه برای این منظور کمک کنند.
شهردار مشهد بیان کرد: زائرسراها بستر مناسبی برای همه کسانی‌که دل در گرو خاندان عصمت و طهارت دارند، خواهد بود.
همچنین در این مراسم آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد تصریح کرد: احداث زائرسراهای ارزان‌قیمت برای استان زنجان و استان خراسان شمالی اتفاق مبارکی است.
وی افزود: در حال حاضر شاهد آن هستیم که بعضی از زائرسراها را به عنوان زائرسرای رایگان نام‌گذاری کرده‌اند، که این امر نشان می‌دهد، استان‌ها نه تنها هزینه‌ای برای پذیرایی از زائران دریافت نمی‌کنند، بلکه هزینه رفت و برگشت زائران را نیز متقبل می‌شوند.
آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به ساخت زائرسرای استان زنجان گفت: این زائرسرا باید این امتیاز را داشته باشد که کانون زائرپذیری برای امام هشتم(ع) باشد؛ همچنین آن‌ها که شرایط مالی خوبی ندارند، به عنوان مهمانان بنیاد زائر زنجان رفت‌و‌آمد کنند و این زائرسرا الگویی برای استان‌های دیگر باشد.
وی با اشاره به اینکه شهر زنجان کربلای دوم است، تصریح کرد: نام زنجان با نام سیدالشهداء(ع) و زینب کبری(س) شناخته می‌شود که ساخت زائرسرا در کنار حرم رضوی، برای زائران امام هشتم(ع) اتفاق بزرگی محسوب می‌شود.
قشر آسیب پذیر جامعه؛ جامعه مخاطب زائرسراهای ارزان‌قیمت
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی عنوان کرد: این زائرسراها برای قشر آسیب‌پذیر و خانواده‌های مستضعفی احداث می‌شود که توفیق زیارت حرم امام هشتم(ع) را ندارند.
بر اساس این گزارش، کلنگ احداث زائرسرای ارزان‌قیمت استان زنجان در فضایی به مساحت 497 مترمربع و زائرسرای استان خراسان شمالی در فضایی به مساحت 499 مترمربع در اراضی مجاور هتل گلشن رضوی، به زمین خورد.
زیربنای درنظرگرفته شده برای زائرسرای خراسان شمالی 3068 متر مربع است که در 9 طبقه با ظرفیت 200 نفر شب اقامت ساخته می‌شود.
گفتنی است، زائرسرای استان زنجان نیز با زیربنایی به متراژ 3056 متر مربع در 9 طبقه احداث می‌شود که ظرفیت اقامتی آن 200 نفر شب اقامت برآورد شده است.

captcha