به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی، امروز 11 بهمن ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه مومنون با اشاره به بحث تدبر در قرآن گفت: علامه طباطبایی در مورد بحث تدبر در قرآن فرموده است که تدبر، دقت در آیه بعد آیه است. وی افزود: قرآن در سوره نساء فرموده است که اگر شما در کلام خدا تدبر کنید، هیچ تناقض و اختلافی در آیات مشاهده نخواهید کرد.
هادوی تهرانی بیان کرد: اگر این معنایی که علامه طباطبایی فرموده است را بپذیریم در این صورت با عدم مشاهده اختلاف پی میبریم که از ناحیه خداست و این معنا با آنچه ما به عنوان نظریه اندیشه مدون گفتیم همخوانی دارد.
این استاد حوزه تصریح کرد: براساس این نظریه، اگر در هر حوزهای از حوزههای زندگی به قرآن مراجعه کنیم با مجموعهای از مفاهیم به هم پیوسته که با هم ارتباط سیستمی دارند روبرو می شویم که هیچ اختلافی ندارند؛ هماهنگ هستند و ارتباط منطقی با یکدیگر دارند.
این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: قرآن ما را به نوعی نگاه سیستمی دعوت کرده که آیات را با هم ببینید زیرا مفاهیم اسلامی سیستمی است از این رو نباید به یک مسئله و حکم اعتقادی و اخلاقی و حقوقی نگاه کنیم بلکه باید به مفاهیم اسلامی نگاه نظاممند داشته باشیم.
وی تاکید کرد: فهم دین با مطالعه موردی یک حکم اخلاقی و اعتقادی و ... امکانپذیر نیست.
هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه انبیاء با اشاره به مقام امامت حضرت ابراهیم(ع) بیان کرد: مقام امامت غیر از مقام نبوت است زیرا ابراهیم بعد از گذراندن دشواریها و آزمایشات زیاد به این مقام رسید.
وی افزود: براساس نظر علامه طباطبایی، مقام نبوت، مقام ارایه طریق به مردم است از این رو اگر مقام امامت هم همین مسئله باشد، سمتی تکراری است از این رو مقام امامت، مقام ایصال الی المطلوب است.
این استاد تفسیر تاکید کرد: علامه فرموده که امامت مقام ارایه طریق نیست بلکه ایصال الی المطلوب است و این مقام بالاتر از مقام نبوت است.