وضعیت تولیدات علمی قرآن در پایگاه ISI نامناسب است
کد خبر: 3581724
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
عضو هیئت علمی دانشگاه قم تشریح کرد:

وضعیت تولیدات علمی قرآن در پایگاه ISI نامناسب است

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه قم وضعیت تولیدات علمی قرآنی کشورهای مسلمان و ایران در پایگاه اطلاعات ISI را بسیار ضعیف ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، جعفر عباداله‌ عموقین، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، امروز 17 اسفند، با موضوع «بررسی انتشارات علمی نمایه شده در حوزه قرآن» در نوبت صبح دومین روز همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، سخنرانی کرد.

عموقین در آغاز سخنانش گفت: بحث بنده به پایگاه‌های اطلاعاتی نمایه بر می‌گردد. امروزه از معیارهای مهم ارزیابی و رتبه‌بندی علمی کشورها و موسسات علمی در جهان میزان حضور و تولیدات علمی آنها در پایگاه‌های استنادی مثل ISI است. در این مقاله با استفاده از شیوه‌های علم‌سنجی، میزان تولیدات علمی در حیطه مطالعات قرآنی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. 

وی افزود: روش تحقیق از نوع علم سنجی و دامنه پژوهش، تولیدات علمی قرآنی را بین سال‌های 2000 تا 2016 را در بر می‌گیرد. برای این منظور سوالاتی طرح شده است. اینکه ده نویسنده برتر چه کسانی بوده‌اند، فراوانی مقالات چگونه بوده است و زبان آنها چه بوده است و همچنین کدام دانشگاه‌ها و کشورها در این زمینه فعالیت بیشتری کرده‌اند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: اگر به داده‌ها نگاه کنیم، پژوهشگران برتر در حوزه قرآنی استخراج شده‌اند و دو پژوهش‌گر برتر در این شانزده سال کلا شش پژوهش داشته‌اند؛ در حالی که در برخی از رشته‌ها مانند شیمی، یک پژوهشگر در یک سال در حدود سی مقاله دارد. 

وی افزود: تعداد استناداتی که به مقالات قرآنی نیز شده بسیار کم بوده است. نه‌تنها تعداد تولیدات ما کم بوده است که استناداتی که به ما شده است هم کم بوده است. ایران بیست و شش مقاله تولید کرده است که با نگاه به عناوین مقالات تنها ده مقاله قرآنی بوده‌اند. در دانشگاه‌ها هم دانشگاه مالزی برتر بوده و دانشگاه آزاد اسلامی ششم بوده است. هشتاد و شش درصد زبان مقالات انگلیسی بوده است اما ما یک مقاله هم به زبان عربی و یا فارسی نداریم. در حالی که به زبان‌های فرانسوی، آلمانی و ترکی مقالاتی داشته‌ایم.

captcha