مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم نباید جایگاه قرآن را به یکی از علوم تنزل دهد
کد خبر: 3581805
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
منصور پهلوان:

مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم نباید جایگاه قرآن را به یکی از علوم تنزل دهد

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره آفت مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم گفت: این مطالعات نباید جایگاه قرآن را به یکی از علوم تنزل دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) منصور پهلوان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در همایش بین‌المللی مطالعات قرآن کریم که امروز، سه‌شنبه 17 اسفند، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی در حال برگزاری است با موضوع «چیستی مطالعات میان رشته‌ای قران کریم» سخنرانی کرد.

وی در این باره گفت: یک برداشت از مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم این است که قرآن یک علم است و علوم مختلف به مثابه علم با قرآن ارتباط پیدا می‌کنند. این تعبیر غلطی است، قرآن کتاب علم نیست بلکه کتاب آگاهی است. منشأ قرآن با علوم بشری متفاوت است. علوم بشری دارای نقص است و در مسیر تکامل و پیشرفت قرار دارد در حالی که قرآن وحی الهی است.

پهلوان اظهار کرد: حقانیت قرآن با حقانیت یک فرضیه علمی قابل مقایسه نیست؛ لذا قرآن یک رشته علمی نیست که مورد مطالعات بین‌رشته‌ای با سایر علوم قرار بگیرد.
وی ادامه داد: مثلا قرآن درباره کرویت زمین که در مغرب زمین در دوران حاکمیت کلیسا مطرح بود بیان می‌دارد که حرکت زمین مانند حرکت ابرهاست که متوجه نمی‌شوید و این از معجزات قرآن است که بدون اینکه مبانی علم نجوم را بیان کند به حرکت زمین اشاره می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: قرآن راجع به تاریخ نیز صحبت کرده است و زندگی پیامبران و اقوام مختلف را ذکر کرده است که می‌تواند نسبت به ابهامات علم تاریخ کمک کند اما قرآن یک کتاب تاریخ نیست و برای این منظور نازل نشده است.

وی تأکید کرد: مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم نباید جایگاه قرآن را به یکی از علوم تنزل دهد. پس بهتر است به جای مطرح کردن مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، از استمدادهای علوم از وحی استفاده کنیم. یعنی باید از حقایق و علوم قرآن در شئون مختلف استفاده کنیم اما جایگاه قرآن را به منزله یک علم کوچک بشری تنزل ندهیم.
captcha