به گزارش خبرگزاری بینالملی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی، امروز 17 اردیبهشت ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه انبیاء گفت: حضرت زکریا و همسر و فرزندش از دید قرآن سه ویژگی داشتند. وی افزود: اول ویژگی اینکه در خیرات مسابقه میدادند؛ ویژگی دوم داشتن خوف و رجا به رحمت و عذاب الهی و ویژگی سوم آنان نیز این بود که اهل خشوع و خضوع در مقابل خداوند بودند.
استاد حوزه علمیه افزود: خشوع به معنای این است که انسان در مقابل خدا، حالت اعتراض نداشته باشد و اینکه انسان جایگاهی در مقابل خدا برای خود قایل نباشد؛ این خشوع وقتی در نماز تجلی مییابد که انسان خود را فقیر مطلق بداند و این خشوع در جوارح او نمود داشته باشد.
هادوی تهرانی با اشاره به نماد خشوع داشتن در برابر خدا تصریح کرد: انسان خاشع در رفتار جوارحی خود با کسی که خشوع ندارد متفاوت است و نهایت این خشوع تعبیری است که پیامبر(ص) از آن لذت میبردند و آن «عبدالله» بودن است.
وی افزود: خشوع، مسابقه در خیرات و خوف و رجا کلیدهای دستیابی به سعادت واقعی است و اگر انسان در حد توان خویش به این مسایل بپردازد مطمئنا مشمول رحمت الهی قرار خواهد گرفت که مهمترین آن رسیدن به معرفت است.
وی همچنین در تفسیر سوره مومنون گفت: روح انسان با مرگ به برزخ میرود که براساس روایات در جسم برزخی قرار میگیرد و تمثل غیرمادی دارد زیرا دنیا و قیامت عالم ماده است ولی برزخ عالم مادی نیست.
هادوی تهرانی ادامه داد: خصوصیاتی که برای قیامت بیان شده است با عالم ماده کنونی سازگار نیست یعنی ممکن است عالم بالاتری از لحاظ ماده باشد و یا ابعاد ناشناختهای دارد که ما از آن بی خبر هستیم و در آن عالم شناخته خواهد شد.
این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: در فیزیک جدید نظریه ماده تاریک مطرح شده که بر اساس آن، بیشتر فضای عالم ماده را مادهای تاریک در برگرفته است ولی ما آن را نمیبینیم؛ ممکن است این عالم در آخرت روشن شود و خصوصیات آن بروز و ظهور یابد.
وی افزود: قرآن یک کلمه یعنی «برزخ» و یا «قیامت» را به کار برده است و قرنهاست که فلاسفه و متکلمین در مورد آن بحث کرده و به جایی نرسیدهاند و در 200 سال اخیر نیز فیزیک وارد این عرصه شده و باز هم دانش بشر نتوانسته است آن را درک کند.
هادوی تهرانی بیان کرد: خواب و صوری که در خواب میبینیم خصوصیات مادی دارند ولی مادی نیستند؛ به همین دلیل یک خواب یک ثانیه میتواند در قالب یک رمان به تفصیل و توضیح در آید.