اعتقاد به ارزش‌های دینی در فیلم «زیر سقف دودی»
کد خبر: 3613809
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
پوران درخشنده مطرح کرد:

اعتقاد به ارزش‌های دینی در فیلم «زیر سقف دودی»

گروه فرهنگی: پوران درخشنده گفت: در فیلم زیر سقف دودی، باورهای شیرین برای او از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌بینیم، شخصیت داستان سال‌های سال است که با تمام وجود ایستاده و برای حفظ زندگی، فرزند و همسرش تلاش می‌کند؛ این خود نشان‌دهنده اعتقاد شیرین به ارزش‌های دینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پوران درخشنده، تهیه‌کننده و کارگردان، شامگاه هفتم تیرماه، در نشست خبری فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» که در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد، از ساخت فیلمی با عنوان «هیس، پسرها فریاد نمی‌زنند» در آینده خبر داد و اظهار کرد: تا به امروز فیلمی که قصد ساختنش را داشته‌ام، شروع نکرده‌ام.
کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» با بیان این موضوع که فرزندآوری تنها وظیفه پدران و مادران نیست، تصریح کرد: «زیر سقف دودی» بیانگر جامعه‌ای است که آدم‌های آن با وجود زندگی در زیر یک سقف با یکدیگر ارتباطی ندارند. زن و مرد باید هدف از ازدواج و زندگی در زیر یک سقف را درک کنند، آمار طلاق بالا در جامعه نمایانگر نبود الگوی مناسب برای جوانان و به تبع آن، دور شدن جوانان به سمت ازدواج است.
درخشنده با اشاره به اینکه امروز جوانان نسبت به امر ازدواج بی‌تفاوت شده‌اند و با دیدن مسئله طلاق در جامعه، جرأت رفتن به سمت این امر را پیدا نمی‌کنند، عنوان کرد: مسئله مهم و قابل تامل، توجه به اطرافیان و انسان‌هایی است که فقط نقش عابر در زندگی ما را ایفا نمی‌کنند بلکه با زندگی ما ارتباط دارند و این موضوع برای من فیلم‌ساز حائز اهمیت است و می‌توان گفت ساخت فیلم‌های این‌چنینی در جامعه به شدت احساس می‌شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا با عنوان اینکه ارزش‌های دینی چقدر در شخصیت شیرین نمود پیدا کرده است، ادامه داد: باورهای شیرین برای او از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که در جامعه‌ای با زندگی‌های موازی و روابط موازی در کنار روابط اصلی، شخصیت داستان سال‌های سال است که با تمام وجود ایستاده و برای حفظ زندگی، فرزند و همسرش تلاش می‌کند؛ این خود نشان‌دهنده اعتقاد شیرین به ارزش‌های دینی و شناسنامه یک زن ایرانی است.
کارگردان فیلم «زیر سقف دودی» گفت: خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است، زمانی رسانه تصویری فقط دارای یک شبکه بود و تمام اعضای خانواده در کنار هم حضور پیدا می‌کردند، اما امروز شاهد 30 کانال داخلی و هزاران شبکه خارجی هستیم که با یک کلیک می‌توان به هر موضوع و منطقه‌ای دسترسی پیدا کرد.
درخشنده با اشاره به وظیفه هنرمندان در این وادی، افزود: وظیفه ما این است که نشان دهیم در چه برهه‌ای از زمان هستیم و کجا ایستاده‌ایم؛ فیلمسازهایی هستند که برای باورپذیرتر شدن اثر، وقت و انرژی بسیاری را صرف و تحقیق و پژوهش انجام می‌دهند و این در مقابل فیلم‌های کمدی است که به راحتی ساخته می‌شوند و سرمایه اولیه خود را نیز به راحتی دریافت می‌کنند.
وی با ابراز اینکه امروز، با یک نگاه، دیگران را محکوم کرده و حتی از زندگی خود بیرون می‌کنیم، بیان کرد: هنوز یاد نگرفته‌ایم درست با هم حرف بزنیم و دلیل این اتفاق نیز جامعه‌ای مونولوگ است که افراد آن نسبت به یکدیگر بدبین‌اند و نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند.
راهکارهایی کارساز در «زیر سقف دودی»
در ادامه این نشست نیز بهنوش طباطبایی، بازیگر فیلم زیر سقف دودی با بیان اینکه دغدغه‌های جدی و سوژه‌های بکر از ویژگی‌ فیلم‌های خانم درخشنده به شمار می‌رود، بیان کرد: برخی تصور می‌کنند فیلم‌های ساخته شده توسط خانم درخشنده فقط به بیان مشکلات جامعه و دغدغه‌های اجتماعی می‌پردازد؛ در صورتی که با دقت در این فیلم شاهد راهکارهایی کارساز نیز هستیم.
همچنین مریلا زارعی، بازیگر «نقش شیرین» نیز در ادامه به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: عقیده دارم که خانم درخشنده به دنبال دغدغه‌های جامعه امروزی هستند و نه به دنبال کسب‌وکار در سینما.
زارعی در ادامه ابراز کرد: به تعداد تمامی کارگردانانی که در کشور وجود دارند، می‌توان به دغدغه‌های جامعه امروز ورود پیدا کرد.

captcha