تأکید استاندار خراسان رضوی بر ارائه خدمات با رعایت شأن و کرامت زائران
کد خبر: 3617015
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

تأکید استاندار خراسان رضوی بر ارائه خدمات با رعایت شأن و کرامت زائران

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار خراسان رضوی بر ارائه خدمات متنوع، متناسب با نیاز و رعایت شأن و کرامت زائران برای ماندگاری بیشتر آنان در مشهدالرضا تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان گفت: خیران نیز می توانند در حوزه اقامتی و خدمات با هدف خدمت به زائرین سرمایه‌گذاری کنند.
وی با اشاره به ضرورت خدمات‌دهی همه بخش‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌ها در حوزه اقامتی استان افزود: باید از سرمایه گذارانی که در طول سال های گذشته برای ارائه خدمات اقامتی مناسب اقدام و سرمایه‌گذاری کردند به روش های مختلف حمایت شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برای حمایت از این بخش راهکارهای ایجابی و سلبی مختلف وجود دارد اظهار کرد: از جمله روش های ایجابی، توسعه سفر به تمام ایام سال به ویژه روزهای غیر پیک همانند طرح زیارت از مبدا به مبدا است.
رشیدیان گفت: برخی اقدامات سلبی هم مانند ارائه خدمات به فرهنگیان از طریق مراکز و ظرفیت آموزش و پرورش وجود دارد که در عین تداوم باید مراقبت کرد دایره این خدمات خیلی گسترده نشود که فرصت فعالیت از مراکز اقامتی رسمی و مجاز گرفته شود.
وی با اشاره به کمک های فنی و اعتباری حوزه سرمایه گذاری در بودجه سال جاری، از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه خدمات گردشگری و زیارت دعوت کرد.
وی همچنین با بیان اینکه نمی توان خانه های مسافر را به طور کامل حذف کرد، افزود: باید ظرفیت و زمینه های لازم برای تحول خانه های مسافر نیز ایجاد شود.
رشیدیان اظهار کرد: سالانه 27 میلیون مسافر به این استان سفر می کنند در حالی که ظرفیت اقامتگاه های رسمی استان با محوریت مشهد، حدود 180 هزار تخت است لذا باید در کنار ظرفیت اقامتگاه های رسمی و توسعه آن با ساماندهی تسهیلات ارزان قیمت زمینه اصلاح شرایط و بهبود و ارتقای وضعیت خانه های مسافر نیز فراهم شود.
وی گفت: در حوزه زیارت باید بین بخش های مختلف و دستگاه های مرتبط اعم از هتلداران، حوزه حمل و نقل، شرکت های زیارتی و گردشگری هماهنگی مطلوب وجود داشته باشد تا در موقعیت های مختلف برنامه ریزی مناسب در این زمینه انجام شود.
وی با بیان اینکه امسال ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی را افزایش و ظرفیت اماکن غیر رسمی را کاهش داده‌ایم، افزود: تابستان پارسال یک هزار و 164 واحد اقامتی غیررسمی با 121 هزار تخت در این استان فعال بود که این رقم امسال به 940 واحد با 109 هزار تحت کاهش یافته است.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: در این زمینه باید اقامتگاه‌های ارزان قیمت، تعیین و هماهنگ شود.
وی با اشاره به احداث زائرسرا توسط برخی دستگاه های اجرایی گفت: باید برای سازمان های دولتی مطالعه اقتصادی انجام شود به گونه ای که به جای ساخت و هزینه نگهداری اقامتگاه با مراکز اقامتی دارای مجوز قرارداد بلند مدت امضا کنند.
وی افزود: تمام دستگاه های اجرایی در حوزه شهرستان مشهد موظف به هماهنگی و همکاری نزدیک با فرمانداری و ستاد خدمات سفر این شهرستان هستند.
رشیدیان با تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد مراکز ارائه دهنده خدمات اقامتی به زائران خارجی اظهار کرد: در زمینه تخلفات این واحدها نیز باید با فرد یا مجموعه های متخلف برخورد جدی صورت گیرد.
وی با بیان این که اقامت زائران خارجی در حسینیه ها و خانه های مسافر نیز باید به نیروی انتظامی اعلام شود، گفت: علاوه بر آن هر کس هر خدمتی به زائران خارجی ارائه می دهد باید گزارش کند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به تعیین 10 محور گردشگری برای افزایش زمان اقامت و ماندگاری زائران و گردشگران در این استان اظهار کرد: باید فرمانداری ها، آستان قدس رضوی و دستگاه های حمل و نقل و خدمات در این حوزه فعال شده و با ایجاد امکانات و اطلاع رسانی های مناسب برای زائران، آنان را به سوی بازدید از ظرفیت های گردشگری و طبیعی و آثار تاریخی استان هدایت کنند.
وی گفت: برای سلامت زائرانی که با خودرو در مسیرها تردد می کنند باید ظرفیت استراحت و ادامه مسیر با آرامش و طیب خاطر فراهم شود.
وی با تاکید بر ایجاد زمینه جذب زائر افزود: این امر موجب ارتقای هر منطقه و بهبود سطح درآمدی و معیشتی مردم آن خواهد شد.
رشیدیان ادامه داد: در این راستا راه‌اندازی جشنواره‌های متعدد به تناسب ظرفیت هر منطقه می تواند زمینه جذب گردشگر و تقویت محورهای ده‌گانه گردشگری را فراهم کند ضمن آنکه نقاط تاریخی، فرهنگی و طبیعی ناشناخته بسیار در این استان وجود دارد که باید معرفی شود.
استاندار خراسان رضوی همچنین بر تعامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با آستان قدس رضوی، شهرداری و سایر بخش ها و انجام هماهنگی بین بخشی برای پوشش مطلوب مباحث فرهنگی زائران و مسافران تاکید کرد.
وی با تاکید بر این که در همین راستا و با سرمایه گذاری مشترک به منظور پوشش رویدادهای مباحث مرتبط با زائران، رادیو زیارت، طی یکی دو هفته آینده راه‌اندازی می شود.
رشیدیان ابراز کرد: باید از این ظرفیت به وجود آمده، برای ارتقای فرهنگ زیارت و همچنین میزبانی از زائران، در این استان بهره گرفت.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نقطه محوری و کانونی برای ارائه خدمات به زائران، مردم هستند؛ اظهار کرد: مردم برای ارائه خدمات به زائران ارزش های میهمانپذیری خود را به اثبات رسانده‌اند.
وی گفت: باید به‌گونه‌ای عمل شود که زائران احساس کنند مردم مشهد به زائران امام مهربانی‌ها نگاه ویژه خدمتی دارند.
رشیدیان همچنین با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام افزود: تمام برنامه‌هایی که در این ایام برگزار می شود باید رنگ و بوی رضوی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام را داشته باشد و از این فضا برای توسعه فرهنگ زیارت و اقتصاد استفاده شود و اصناف نیز به ویژه در زمینه سوغات با محوریت ظرفیت های داخلی اقدام کنند.
محمد حسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز گفت: از ابتدای تابستان تاکنون 3.5 میلیون مسافر به مشهد الرضا(ع) سفر کرده‌اند.
وی با بیان این که پیش بینی می‌شود تابستان امسال هفت میلیون مسافر به این کلانشهر سفر کنند، افزود: تعداد مسافران تابستانی مشهد تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش دارد.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: از کل مسافران ورودی به استان خراسان رضوی 136 هزار و 521 نفر را مسافران خارجی تشکیل می دهند.
واحدی ابراز کرد: این مسافران اغلب از کشورهای لبنان، سوریه، عمان، پاکستان، ترکیه، کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی بوده و میهمانان برنامه‌های رویداد مشهد 2017 از کشورهای اسلامی نیز بخشی از این مسافران خارجی هستند.
وی تصریح کرد: ستاد خدمات سفر امسال از یک ماه قبل از تابستان با توجه به تعطیلی زود هنگام مدارس فعالیت خود را در این استان آغاز کرده و در حوزه نظارتی و خدماتی هم برنامه ریزی و هماهنگی های لازم انجام شده است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی استان در توسعه و ارتقای سطح خدمات می‌کوشند و تلاش شده است خدمات مطلوب‌تری به زائران و مسافران ارائه شود.
واحدی در پایان گفت: در ایام نوروز امسال هم بیش از 10 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند.
captcha