به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله علیرضا اعرافی، امروز 12 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی فقه که در این مدرسه مبارکه برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و موالید این ماه پربرکت به بحث توبه پرداخت و گفت: نگاه ما به توبه در پیشگاه الهی دو نوع است؛ یکی اینکه توبه استثناء و تبصره است و گاهی و بر حسب اتفاق، انسان باید به آن پناه ببرد که این نگاه از منظر آیات و روایات درست نیست.
وی افزود: اگر انسان را درست بشناسیم و حقیقت توبه را بهدرستی درک کنیم و حریم الهی را هم بفهمیم، نگاه ما به توبه از نوع دیگر خواهد بود و آن اینکه توبه یک وظیفه و حقیقت مستمر و دائمی است.
رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیة عنوان کرد: توبه باید روح و ذات وجود ما شود نه اینکه آن را مسئلهای حاشیهای و در کنار و فرع بدانیم؛ فرهنگ و روح توبه باید دائما در زندگی ما جاری باشد همانطور که معصومین(ع) و اولیاء الهی نیز همواره در توبه بودهاند.
مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: اگر دائما غبار بر دل ما مینشیند و جاذبههای مادی ما را به زمین میکشاند دائما باید از هواهای نفسانی و دعوتهای شیطانی توبه کنیم و هر لحظه باید فرهنگ وجودی ما بازگشت به سوی خدا داشته باشد؛ وقتی پیامبر(ص) با آن مقام و عظمت توبه میکند و این توبه، مجازی و منحصر در آموزش دادن نیست تکلیف ما روشن است.
وی با بیان اینکه انابه و توبه پیامبر(ص) و ائمه(ع) حقیقی است تصریح کرد: ضعف ما و عظمت الهی و انواع جاذبههایی که ما را به خود و دنیا دعوت و ما را از نگاه قدسی و ربوبی دور میکند اقتضاء توبه دائمی را دارد و باید در ذات ما ملکه ثابت شود؛ بنابراین نباید گاهی به خدا باز گردیم و این بازگشت باید دائمی باشد و هر قدر انسان بیشتر اهل توبه باشد مقربتر در درگاه الهی خواهد بود.
اعرافی با اشاره به عناصر تشکیلدهنده توبه ادامه داد: به تعبیر بزرگان توبه واقعی از 4 عنصر علم، حال، فعل و قول تشکیل شده است؛ اولین مولفه توبه این است که انسان بداند، زیرا پایه همه معارف انسان، دانستن و دانایی است و اگر علم نباشد هرگز توبه واقعی ایجاد نخواهد شد.
اعرافی با بیان اینکه علم، علم به عظمت مقام ربوبی و حریم کبریایی و علم به ضعف خویشتن و آلودگیهای درونی است تصریح کرد: گاهی ما غرق در گناه هستیم و هوای نفس ما را به این سمت و آن سمت میبرد ولی دقت در تشخیص آن نداریم و براساس آیه قرآن تصور میکنیم آنچه میسازیم مایه نیکی است.
این استاد و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه معرفت نفس کلید همه معارف است اظهار کرد: اگر لحظه ای از توبه غافل شویم یا سقوط کرده و یا درجا خواهیم زد و در همین مقوله علم توجه به مراتب توبه و آلودگی ها نیز مهم است.
وی با بیان اینکه توبه از گناهان کبیره، توبه عوام است اظهار کرد: توبه خواص دایره ترک مستحب و ترک اولی را می گیرد لذا دانستن معرفت نفس و مراتب آن لازمه توبه است.
اعرافی با بیان اینکه مرحله دیگر توبه حال نفسانی است گفت: ممکن است کسی علم به مسئله داشته باشد ولی باید حال ندامت و پشیمانی و عزم به بازگشت داشته باشد لذا ندامت باید همراه با عزم جبران باشد تا توبه واقعی ایجاد شود.
مدیر حوزههای علمیه فعل را عنصر سوم توبه برشمرد و با بیان اینکه باید از فقه و اخلاق نقشه جبران گذشته را بیاموزیم ادامه داد: فقه نقشه راه جامعی در این زمینه دارد که صدقات و کفارات و رد مظالم و ... بخشی از این نقشه است.
اعرافی با بیان اینکه به حمل شایع، عمده مناجات و ادعیه، توبه است و نباید تصور کنیم که توبه تنها برای انسان رذلی است که دائما درگیر در گناه کبیره است به آثار توبه اشاره و عنوان کرد: یکی از آثار عجیب توبه در آیه 70 سوره مبارکه فرقان آمده است که خداوند فرمود: کسانی که توبه حقیقی آمیخته با ایمان و عمل صالح داشته باشند، گناهانشان تکفیر می شود و از این مرحله بالاتر، مرحله نهایی است؛ یعنی مرحلهای که خداوند گناهان او را هم بهخوبی تبدیل میکند که البته شرط آن توبه نصوح و جاری شدن اشکی در دل شب و از روی توبه حقیقی است که ما این مرحله را نمیفهمیم هرچند صادق مصدق آن را وعده داده است.
آیتالله اعرافی در بخش دوم سخنانش با اشاره به سابقه مدرسه حجتیه و حضور بزرگان حوزه در این مدرسه و تحصیل در آن عنوان کرد: این مدرسه با استفاده از تجارب گذشته باید به سمت تربیت فقهای شایسته و مبرز برای بلاد گوناگون عالم برود و طوری شود که در کشورهای مختلف ما چندین مجتهد مهذب و صاحب کرسی تدریس داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مجتمع باید وارد این فاز جدید شود و علم فقاهت المصطفی(ص) باید برداشته شود ادامه داد: فقه مقارن و مباحث عمیق در مقارنه مذاهب، امری لازم و جدی برای تمام حوزه است و حوزه علمیه نیز از این مجتمع این انتظار را دارد تا هم عظمت فقه ما متجلی شود و هم راه برای مباحثه علمی میان مذاهب باز شود.
اعرافی با بیان اینکه فقه المصطفی باید به صورت جدی در تعامل و تقابل با نظامات حقوقی دنیا حرکت کند تصریح کرد: رویکرد مقارن با نظامات حقوقی دنیا جدید امری لازم است.
وی اظهار کرد: تاکید بر سطح 5 از دیگر لوازم ارتقای در این مجتمع است که تاکنون یک دوره از این سطح سپری شده است؛ در این سطح ما دنبال کمیت نیستیم و انتظار داریم که در سطح 5 به فقههای تخصصی پرداخته شود.
رئیس المصطفی(ص) با بیان اینکه حتما باید گامهای جدیتر در زمینه فقه تخصصی برداریم عنوان کرد: در این زمینه گامهای خوبی برداشته شده است اما هم باید آن را توسعه بدهیم و ارتقاء ببخشیم همچنین ابواب نو مانند فقه محیط زیست و فقه های دیگر ایجاد شود.
وی افزود: گرایشات فقهی در این مجتمع باید مهم شمرده شود که با سنت حوزه تطابق زیادی دارد و این الگوسازی که برای حوزه صورت گرفته باید صیانت و ارتقاء داده شود.
اعرافی عنوان کرد: این مجتمع الگوی آزادی انتخاب درس و استاد در برخی سطوح را ارایه کرده است و ما هم در حوزه علمیه در حال پیاده کردن این سنت هستیم.