ارادتی از جنس حاشیه شهر به سالار شهیدان
کد خبر: 3645715
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

ارادتی از جنس حاشیه شهر به سالار شهیدان

گروه اجتماعی: حسین(ع) نامی است که قلب هر مسلمان حق‌طلبی را به لرزه در می‌آورد و ظلم ستیز بودن را یادآور می‌کند، نام حسین(ع) زمان و مکان نمی‌شناسد؛ زمزمه یا حسین(ع) هر روز و هر شب در دل مومنان نجوا می‌شود و دنیا طلبی رنگ می‌بازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسین(ع) و یاران باوفایش نوری هستند، که بعد از 1400 سال، زمان را در نوردیده و کشتی نجاتی است برای همگان ...
اما محرم که فرا می‌رسد، پرچم‌های عزا برافراشته می‌شود و دل‌ها بیش از پیش بی‌تاب ظلم روا شده بر اهل‌بیت(ع) می‌شود. عرض ارادت به ساحت امام حسین(ع) از سوی قشر خاصی نیست، هر کس با هر نوع طرز تفکر و نگرشی می‌داند که ایام محرم سیاه پوش شدن برای سیدالشهدا(ع) حس و حال بهتری به انسان می‌دهد و پا در رکاب خدمت اهل‌بیت(ع) بودن نیز توفیقی است که در این ایام نصیب بسیاری از افراد خواهد شد.
وقتی تلألو نور حسینی رنگ از رخسار دنیا می‌برد/ارادتی از جنس حاشیه شهر به سالار شهیدان
به حاشیه شهر مشهد می‌رویم تا عرض ارادت مردم این منطقه را به ائمه معصومین(ع) در روزهای منتهی به عاشورای حسینی درک کنیم، افرادی که با وجود بضاعت مالی اندک، اما سر و جان می‌دهند برای حسین فاطمه...
وقتی تلألو نور حسینی رنگ از رخسار دنیا می‌برد/ارادتی از جنس حاشیه شهر به سالار شهیدان
به محله گلشهر مشهد که می‌رسیم، پرچم‌های عزاداری در سر درب خانه‌هایی نصب شده که بضاعت مالی اندک صاحب خانه از بیرون خانه مشخص است، ناگهان این شعر محتشم در ذهن تداعی می‌شود که «باز این چه شور است که در خلق عالم است   باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است»
وقتی تلألو نور حسینی رنگ از رخسار دنیا می‌برد/ارادتی از جنس حاشیه شهر به سالار شهیدان
اهدای پرچم عزای رایگان به نیازمندان
اسم حسین(ع) به همه آبرو می‌دهد، دوزنده پرچم‌های عزاداری می‌گوید: بسیاری از افراد هستند که من شناختی نسبت به آنها ندارم ولی هنگامی که به کارگاه مراجعه می‌کنند و پرچم رایگان می‌خواهند، به احترام امام حسین(ع) پرچم را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم.
وی افزود: حتی هیئات مذهبی نیز هستند که پرچم را با یک سوم قیمت اصلی خود می‌برند و مابقی را وعده می‌دهند که بعد از ماه صفر با کمک خیران پرداخت کنند، من هم رضایت می‌دهم.
چند قدم آن طرف‌تر ایستگاه‌های صلواتی برپا است که به همت جمعی از نوجوانان و جوانان محله گلشهر برپا شده است و برای دادن چای نذری به مردم، ضمن توکل به ائمه اطهار(ع)، کمک‌های خیران را نیز جمع آوری می‌کنند، اما لبخند بر لبانشان، نشانی از رضایت قلبی‌شان برای عرض ارادت به ساحت امام حسین(ع) است.
پخت نان رایگان به مناسبت محرم در حاشیه شهر
یکی از نانوایان محله گلشهر هم از ارائه روزانه 50 نان رایگان به مردم محروم این منطقه می‌گوید: فقرای زیادی روزانه به نانوایی ما مراجعه می‌کنند و ما هم به آنها نان رایگان می‌دهیم، اما برای عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا(ع) در دهه اول ماه محرم، یک شیفت پخت رایگان داریم که در مجموع بیش از 1500 نان رایگان بین مردم و نیازمندان توزیع می‌شود.
وقتی تلألو نور حسینی رنگ از رخسار دنیا می‌برد/ارادتی از جنس حاشیه شهر به سالار شهیدان
آری عشق به حسین(ع) همگانی است و دلدادگی به شهید کربلا، انسان‌ها را از پرداختن به مسائل مادی دور کرده به گونه‌ای که غنای معنوی را در ذهن و زندگی افراد پر رنگ می‌کند و شرایط سخت مالی نیز مانعی برای بیان احساس ارادت به سیدالشهدا(ع) نمی‌شود.
مردم حاشیه شهر بر تن فرزندان خود نیز لباس عزای سیدالشهدا(ع) را پوشانده‌اند تا در پناه دستگیر عالمیان، فرزندانشان را برای قیام صاحب الزمان(عج) آماده کنند.
این افراد شاید از ماه‌ها قبل در زندگی خود صرفه‌جویی پیشه کرده‌اند تا یک ماه با همه توان برای مولایشان عزاداری کنند، اینجاست که نور حسین(ع) در تاریکی نداری و فقر جلوه‌گری می‌کند.
یادآور می‌شود، گلشهر منطقه‌ای در حاشیه شهر مشهد است که مردم کشورمان در کنار افاغنه زندگی می‌کنند.
نجمه ابراهیمی
captcha