به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) سیدمجتبی حسینی در شام عاشورا سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره را با توضیح درباره عبارت «اجسادکم فی الاجساد» پی گرفت و اظهار کرد: این که یک جسمی دارای یک ویژگیهایی میشود که ما آن را نمیشناسیم دلیل نمیشود که آن را انکار کنیم. قرآن کریم مثال میزند: قوم بنیاسرائیل زیورهایشان را با هم ترکیب کردند و سامری آن را تبدیل به گوساله کرد، به نحوی که از آن صدایی خارج میشد. قرآن کریم میفرماید: «فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلًا جَسَدًا لَهُ خُوَارٌ؛ پس براى آنان پيكر گوسالهاى كه صدايى داشت بيرون آورد(سوره 20 آیه 88).»
وی افزود: کلمه «جسم» را برای هر کالبد مادی استعمال میکنند؛ اما «جسد» فقط برای قالبهای دارای روح و حیات است. در این آیه برای گوساله سامری از کلمه «جسد» استفاده شده است؛ این در حالی است که به هر جسمی جسد نمیگویند بلکه باید دارای حیات باشد. این برای خیلیها مسئله شد که چگونه زیور آلات که جسم بود تبدیل به جسد شد؟ وقتی حضرت موسی از سامری سوال کرد، سامری پاسخ داد: «قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا؛ گفت به چيزى كه [ديگران] به آن پى نبردند پى بردم و به قدر مشتى از رد پاى فرستاده [خدا جبرئيل] برداشتم و آن را در پيكر [گوساله] انداختم (سوره 20 آیه 96).»
پژوهشگر علوم دینی در ادامه گفت: فعلا مبنای ما قرآن است. باید یک اصول موضوعهای داشته باشیم. مثال دیگری که قرآن میزند در سوره بقره است. در بنیاسرائیل یک قتلی صورت گرفت. بنیاسرائیل دوازده طایفه بودند و هرکدام قتل را به گردن دیگری میانداختند. بین افراد قبایل اختلاف شدید درگرفت. داشت زحمات موسی و هارون برای ترویج نظم در بنیاسرائیل از بین میرفت. بنیاسرائیل چندبار به موسی مراجعه کردند. حضرت موسی نیز از خداوند متعال چاره خواست. قرآن میفرماید: «قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً؛ هنگامى كه موسى به قوم خود گفت خدا به شما فرمان مى دهد كه ماده گاوى را سر ببريد (سوره 2 آیه 67).» بنیاسرائیل سوال و جواب کردند و در پایان، خدا گاوی را تعیین کرد که فقط یک نمونه داشت. بنیاسرائیل آن گاو را در خانه جوانی پیدا کردند و با قیمت بالایی خریدند. حضرت موسی گفت گاو را بکشید و استخوانش را به مرده بزنید تا زنده شود و بگوید چه کسی او را کشته است.

سیدمجتبی حسینی ادامه داد: آیا ساینس این حرفها را قبول میکند؟! ما داریم درباره انسان صحبت میکنیم. استخوان گاو به این قدرت میرسد که مرده را زنده میکند. یک عده از بنیاسرائیل دنبال نکتهسنجی بیشتری بودند، رفتند رزومه صاحب گاو را بررسی کردند. دو صفت در آن شخص مشاهده کردند. اول این که یکبار یک مشتری خوب برای گاو پیدا شده بود اما کلید در صندوقچهای بود که یکی از والدین او بر روی آن صندوق خوابیده بود. به همین دلیل مرد جوان از معامله منصرف شد. این کار اخلاق حسنهای بود که جوابش را هم گرفت. دومین نکته در خصوص صاحب گاو این بود که خودش گفت من بارها همراه موسی بودم. دیدم هر وقت بحرانی پیش میآید موسی خدا را به دو اسم سوگند میداد که همان اسم حضرت محمد(ص) و امیرالمومنین(ع) بود. همان وقت بحران از کل امت برداشته میشد. من هر روز به این دو اسم درود میفرستم.
وی تصریح کرد: کسی اسم این دو بزرگوار را میگوید استخوان گاوش مرده زنده میکند: «فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا؛ پس فرموديم پارهاى از آن [گاو سر بريده را] به آن [مقتول] بزنيد [تا زنده شود] (سوره 2 آیه 73). کدام خاصیت فیزیکی این ویژگی را دارد؟! حضور در یک خانه که آنجا نام پیامبر(ص) و علی(ع) برده میشود این اثر را دارد، حالا اگر شما نتوانی مرده زنده کنی معلوم میشود که کم آوردی. البته ما دنبال این نیستیم که مرده زنده کنیم بلکه دنبال احیای قلبها هستیم که هم سختتر است و هم مورد نیازتر. قلب ما را چه کسی زنده کرده است؟ اگر در یک جمعی نام اهل بیت(ع) برده شود قلبها زنده میشود.
وی یادآور شد: ارتباط زمین و آسمان چقدر بزرگ است که اثر پای اسب جبرئیل در ماجرای سامری موجب میشود یک شی به این قدرت برسد. چه تغییری در نرم افزار وجود بنیاسرائیل پیش آمده بود که موسی را که ادعای پیامبری داشت به پیامبری نمیپذیرفتند اما این گوساله را به خدایی پذیرفتند. این در حالی بود که آنها با موسی زندگی کرده بودند و معجزات بسیاری از او مشاهده کردند. این خطری است که بیخ گوش همه ماست. قضیه عاشورا همین بود. خوشبختانه این آزمون در برابر ما قرار نگرفت.