بازماندن دانشگاه‌ها از مشارکت در حل مسائل جامعه/ بازآرایی در راستای ارتباط با صنعت و جامعه
کد خبر: 3649910
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
هاشمی در مراسم آغاز سال تحصیلی:

بازماندن دانشگاه‌ها از مشارکت در حل مسائل جامعه/ بازآرایی در راستای ارتباط با صنعت و جامعه

گروه دانشگاه: سرپرست وزارت علوم گفت: اغلب دانشگاه‌ها از مشارکت در حل مسائل جامعه و اصلاح امور در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، روابط بین‌الملل، فرهنگ و سیاست بازمانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدضیاء هاشمی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: خرسندیم که به برکت انقلاب اسلامی که خود متاثر از نهضت مقدس حسینی بود، گام‌های مهمی در حرکت به سمت دانشگاهی که به فرموده حضرت امام خمینی(ره) باید مبدا همه تحولات باشد، برداشته‌ایم. دانشگاهی عادلانه، آزاد و مشکل‌گشا منطبق بر عصاره آرمان‌های قیام حضرت سیدالشهدا(ع)، که همان عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی، حریت و آزادگی و اراده به اصلاح امور جامعه است. در 4 دهه گذشته، دانشگاه‌های ما علی‌رغم همه کاستی‌ها، توانسته‌اند گام‌های بلندی در مسیر تحقق این آرمان‌ها بردارند.

هاشمی با بیان اینکه زیرساخت‌های آموزشی تا حد مطلوبی، در راستای برقراری عدالت آموزشی، نقد و مناظره توسعه یافته، اظهار کرد: دانشگاهیان از طرق مختلف، با حضور فعالانه و منتقدانه در مباحث عمومی کشور و ارائه مشاوره علمی به دستگاه‌های اجرایی و واحدهای صنعتی و کمک به خودکفایی کشور از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، در اصلاح امور جامعه مشارکت جدی داشته و موثر بوده‌اند.

سرپرست وزارت علوم افزود: دانش‌آموختگان ما در ارتقای آگاهی‌های عمومی، حقوق شهروندی و اخلاق و دانش حرفه‌ای و اجتماعی نقش بسیار مهمی داشته‌اند و توانسته‌اند در توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور موثر واقع شوند.

وی افزود: سیطره کمیت‌گرایی بر نظام آموزش عالی کشور در دهه گذشته و محدود دیدن رشد علمی به تعداد دانشجو و مقاله و پایان‌نامه، علاوه بر دامن‌زدن به کاهش کیفیت آموزش، توسعه نامتوازن و بی‌عدالتی در دانشگاه، مسیر مدرک‌فروشی و توسعه شهریه‌محور، را گشود و دانشگاه را از برقراری ارتباط با صنعت و جامعه و حل مسائل آنها دور ساخت.

هاشمی گفت: این دانشگاه منزوی به دنبال خود، سیل بیکاران دانش‌آموخته را به دنبال داشت که عموما از مشارکت در حل مسائل کشور و اصلاح امور جامعه در حوزه‌های مختلف نظیر اقتصاد، روابط بین‌الملل، فرهنگ و سیاست بازمانده‌اند. امروز و با پایان موج گسترده تقاضای جمعیت جوان برای ورود به دانشگاه و فرارسیدن زمان ورود آنها به بازارهای کار، بی‌شک تداوم روندهای پیشین که عمدتا مبتنی بر تعادل میان عرضه و تقاضا در حوزه آموزش عالی بود، ناممکن است.

وی ادامه داد: با کاهش انگیزه و تقاضا برای ورود به دانشگاه به‌زودی و در صورت عدم تغییر مسیر، ما شاهد دانشگاه‌های متروکه‌ای خواهیم بود که بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آن به‌مرور کارکردهای حداقلی خود را هم از دست خواهند داد. از سویی کشور ما در چندین حوزه کلان، با مسائلی دست به گریبان است که به نظر نمی‌رسد با راه حل‌های متعارفی که تا امروز طی شده، حل شدنی باشند.

سرپرست وزارت علوم گفت: عدم اجماع در حوزه روابط بین‌الملل، کمبود منابع در حوزه اقتصاد، بحران آب در حوزه محیط زیست، فرسایش اعتماد و شدت گرفتن آسیب‌ها در حوزه جامعه، شدت گرفتن تنازعات در حوزه سیاست و گسیختگی در حوزه فرهنگ، برخی از این مسائل هستند که دانشگاه، برای قرار گرفتن در مبدا تحولات، می‌بایست در جایگاه ارائه مسیر برای حل آنها قرار داشته باشد.

وی افزود: آموزش عالی کشور، در این نقطه عطف مهم تاریخی که شاهد کاهش تقاضای ورود به دانشگاه و پایان دوران توسعه کمی از یک‌سو و نیاز کشور به مداخله دانشگاه برای حل مسائل اساسی کشور از سوی دیگر است، نیازمند یک بازآرایی جدی به منظور فراهم کردن امکان چنین مداخله‌ای است.

captcha