وقف مشارکتی با همکاری دانش‌آموزان در کاشمر ایجاد می‌شود
کد خبر: 3672090
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
برای اولین بار؛

وقف مشارکتی با همکاری دانش‌آموزان در کاشمر ایجاد می‌شود

گروه شهرستان‌ها: معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان کاشمر گفت: برای اولین بار در شهرستان کاشمر، وقف مشارکتی با مشارکت اولیاء، دانش‌آموزان و فرهنگیان و تمامی آحاد جامعه در حوزه فرهنگی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی شهابیان، معاون پرورشی آموزش وپرورش شهرستان کاشمر 21 آذرماه در نشست خبری مدیر آموزش و پرورش کاشمر و معاونان مقاطع مختلف با اصحاب رسانه که در محل آموزش و پرورش برگزار شد، از اجرای طرح وقف مشارکتی با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه خبر داد و گفت: این وقف با مشارکت اولیاء، دانش‌آموزان و فرهنگیان و تمامی آحاد جامعه ایجاد می‌شود.
وی سنت حسنه وقف را یکی از افتخارات فرهنگ غنی اسلامی دانست و عنوان کرد: وقف مشارکتی ابتدا موجب گسترش فرهنگ وقف در بین دانش‌آموزان و سپس پشتوانه و سرمایه مالی برای توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی است.
شهابیان با بیان اینکه چون توان ایجاد وقف مستقل را نداریم به همین جهت تصمیم گرفته شد با همکاری چندین نفر وقف مشارکتی ایجاد شود، بیان کرد: در این شکل از وقف، پاکت‌هایی توسط اداره اوقاف و امور خیریه طراحی شده که براساس آن هر دانش‌آموز حداقل یک سهم را دریافت و پس از پرداخت هزینه، رسید دریافت می کند.
وی با اشاره به اینکه مبلغ هر سهم هزار تومان خواهد بود از تشکیل کمپینی به نام «همه با هم واقف باشیم» خبر داد و گفت: یک میلیون و 200 هزار دانش‌آموزان در خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند که تاکنون 80 هزار نفر از این دانش‌آموزان واقف این طرح شده‌اند.
معاون پرورشی آموزش و پرورش کاشمر با اعلام اینکه دانش‌آموزان کاشمری در این طرح پیشقدم بوده‌اند، افزود: مقرر شده با توجه به اینکه کاشمر در امر وقف پیشگام است، اداره اوقاف زمینی را در اختیارما قرار دهد تا از مبلغ جمع آوری شده ساختمانی ساخته و عواید آن صرف فعالیت‌های قرآن و نماز آموزش و پرورش شهرستان شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در برنامه‌های اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی سه اولویت مهم مطرح است، عنوان کرد: اهتمام ویژه به قرآن، عترت و نماز اولین اولویت بوده که با توجه به وجود ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) در خراسان رضوی، این امر لازم و بایسته هست که دانش‌آموزان خراسان رضوی در امر قرآن، عترت و نماز پیش قدم باشند.
شهابیان برگزاری فعالیت‌های مشاوره‌ای را در قالب گارگاه‌ها و دوره‌های مختلف را از دیگر اولویت‌ها دانست و افزود: با توجه به اینکه در مدارس ابتدایی و متوسطه دوره دوم، کمبود مشاور داریم از طرح همیار مشاور استفاده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این طرح از هر کلاس در متوسطه اول به عنوان همیار مشاور و در مدارس ابتدایی و متوسطه دوم به عنوان سفیران سلامت استفاده می‌شود، بیان کرد: این افراد بازوان مشاور و مدیران مدارس در اجرای فعالیت‌های مشاوره‌ای هستند.
معاونت پرورشی آموزش وپرورش کاشمرهمچنین از اجرای طرح «قاضی مدرسه» با همکاری دادگستری خبر داد و عنوان کرد: با همکاری انجمن اولیاء و مربیان کارگاه‌های آموزش خانواده در سه گروه اولیاء، همکاران و دانش‌آموزان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 1200 نفر از همکاران آموزش و پرورش در کارگاه‌های آموزش خانواده و پیشگیری از آموزش‌های اجتماعی شرکت کرده‌اند، به سومین اولویت اداره کل آموزش و پرورش که توجه به کتابخانه‌ها است اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر انقلاب عظیمی در آموزش و پرورش کاشمر ایجاد شد، به طوری که شاهد توسعه و تجهیز کتابخانه مدارس هستیم.
شهابیان «هر دانش‌آموز یک نقش» را یکی از فعالیت‌های دیگر در آموزش و پرورش دانست و افزود: یکی از راههایی که بتوانیم دانش‌آموزان را از آسیب‌های اجتماعی دور کنیم، این است که به دانش‌آموزان مسئولیت دهیم.
وی با اعلام اینکه در قالب طرح یاران مدرسه، به همه دانش‌آموزان مدرسه نقش‌ها و مسئولیت‌هایی داده شده است، اظهار کرد: اکنون 16 فعالیت قرآن، عترت و نماز در مدارس اجرا می‌شود.
معاون پرورشی آموزش وپرورش کاشمر با بیان اینکه در تمامی مدارس نماز جماعت اول وقت برپا می‌شود، گفت: سعی شده بیشتر از روحانیون برای اقامه نماز استفاده شود اما در برخی مدارس که کمبود داشته‌ایم از همکارانی که مورد تائید کارشناس قرآن هستند، استفاده شده است.
وی در ادامه از اجرای طرح 100 ثانیه در تمامی مدارس خبر داد و عنوان کرد: در این طرح امام جماعت در بین دو نماز ظهر و عصر 100 ثانیه فرصت دارد که مسائل شرعی، حدیث و روایتی را عنوان کند.
شهابیان همچنین به طرح گفتمان دینی ویژه دانش‌آموزان متوسطه دوره اول اشاره کرد و افزود: در طرح گفتمان دینی به سؤالات اعتقادی دانش‌آموزان توسط کارشناسان اداره آموزش و پرورش پاسخ داده می‌شود.
وی با بیان اینکه هر هفته مجمع بحث و گفت‌وگوی جوانان با حضور امام جمعه روزهای سه شنبه در دبیرستان‌های دوره دوم برگزار می‌شود، گفت: در این طرح مسائل سیاسی و اعتقادی مطرح می‌شود.
معاون پرورشی آموزش وپرورش کاشمر با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش اتحاد بین تشکل‌های آموزشی برقرار شده است، عنوان کرد: اکنون حدود 4300 دانش‌آموز آموزش دیده تشکیلاتی عضو سازمان دانش‌آموزی هستند که در سه مقطع جذب شده‌اند.
وی در ادامه با اعلام اینکه با توجه به فریضه مهم اسلامی، کمیته شورای امر به معروف و نهی از منکر در اداره آموزش و پرورش تشکیل شده است، بیان کرد: در مدارس نیز کمیته‌های امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است.
شهابیان با بیان اینکه در تمامی مدارس کرسی‌های تلاوت و محفل انس با قرآن برگزار می‌شود، اظهار کرد: در طول سال تحصیلی سه نوبت کرسی‌های تلاوت قرآن در مساجد و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.
وی همچنین از برگزاری طرح «عطر انتظار» در خصوص آشنایی با حضرت مهدی(عج) در تمامی مدارس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تاکنون جشن شکوفایی پسران مغفول واقع شده، مقرر شد تا امسال ویژه دانش‌آموزان پایه هشتم جشن عبادت تکلیف برگزار شود.
معاون پرورشی آموزش و پرورش کاشمر در پایان از آشنایی دانش‌آموزان با مراجع عظام تقلید خبر داد و اظهار کرد: همزمان با هفته قرآن و عترت، مسابقات در این خصوص در کاشمر برگزار می‌شود.

captcha