سفر عتبات، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر می‌شود/ اعزام‌های غیرمجاز خسارات جبران‌ناپذیری دارد
کد خبر: 3685913
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
در گفت و گو با مرتضی آقایی مطرح شد؛

سفر عتبات، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر می‌شود/ اعزام‌های غیرمجاز خسارات جبران‌ناپذیری دارد

گروه جامعه: سرپرست جدید عتبات سازمان حج و زیارت با بیان جدیدترین و مهم‌ترین رویکردهای این سازمان در حوزه عتبات از ارتقای کیفیت و در عین حال، ارزان‌تر شدن سفرهای عتبات خبر داد.

مرتضی آقایی، سرپرست جدید عتبات سازمان حج و زیارت در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به سؤالاتی مهم درباره سفر عتبات پاسخ داد؛ متن این مصاحبه در ذیل ارائه می‌شود.

سفر عتبات، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر می‌شود/ اعزام‌های غیرمجاز خسارات جبران‌ناپذیری دارد

*در دوران مسئولیت خود، چه اهداف و برنامه‌هایی را مد نظر دارید تا حتماً اجرایی شود؟

ضمن عرض سلام و تشکر، از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را خدمتگزاران شایسته‌ای برای زائران آقا سیدالشهدا(ع) قرار بدهد. یکی از اقداماتی که در این حوزه باید انجام دهیم ارتقای سطح کیفیت خدمات است که به آن ورود کرده ایم، در حال حاضر نسبت به شناسایی و اجاره هتل‌های جدیدالاحداث در شهرهای مقدس کربلا، نجف و کاظمین اقدام کرده‌اند، دوستان ما نیز مشغول مطالعات تکمیلی هستند تا ان شاءالله در آینده ای نزدیک برنامه مورد نظر را اجرایی کنیم.
مطلب دوم این است که ما باید تلاش کنیم هزینه سفر به عتبات عالیات را کاهش دهیم و امکان بیشتری برای سفر قشرهای مختلف جامعه به ویژه اقشار کم درآمد به عتبات عالیات فراهم آوریم.
مطلب سوم هم در مورد اربعین است که در تلاش هستیم با کمک وزارت امور خارجه، هزینه ویزا را بین دو کشور صفر کنیم و از این بابت زائران محترم هزینه‌ای را پرداخت نکنند. پیشنهادی را هم اخیراً تقدیم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم که در صورت تصویب و تامین مالی آن، کلیه‌ی تعهدات بیمه و خدمات درمانی هلال احمر به صورت رایگان به زائران اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)ارایه خواهد شد.
اهم برنامه‌ها فعلا این موارد است که ان شاءالله بتوانیم آن‌ها را برای خدمت به زائران عتبات عالیات اجرایی کنیم.

*طبق قانون همه اعزام‌ها به عتبات باید از مجاری سازمان حج و زیارت باشد، اما هنوز هستند دفاتری که بدون اخذ مجوزهای لازم از حج و زیارت به اعزام زائران عتبات اقدام می‌کنند، این مساله چه آسیب‌هایی به دنبال دارد؟ و چه تدابیری باید اندیشیده شود؟

به نکته مهم و درستی اشاره کردید، ما طبق قانون باید نسبت به ساماندهی کلیه اعزام های عتبات، اقدامات لازم را انجام دهیم. آن کسانی که زائر را به شکل غیر استاندارد به عراق می‌فرستند استانداردهای اسکان و تغذیه و ... را نسبت به زائران مراعات نمی‌کنند. بعضاً اگر بروید و بررسی کنید می‌بینید بیش از 80 درصد این گونه اعزام های غیر قانونی، زائران را در سرداب امام زمان(عج) اسکان می‌دهند، وعده های غذایی زائران را از آشپزخانه عتبه تامین می‌کنند، در حالی که ما در سازمان حج و زیارت موظفیم سطح بالاتری از خدمات را ارایه کنیم، حدود 17 دلار یعنی 80 هزار تومان فقط برای امنیت زائر خرج می‌کنیم که این مبلغ توسط کاروان‌های خارج از سیستم حج و زیارت پرداخت نمی‌شود، پوشش بیمه‌ای که ما برای خدمات درمانی داریم را آن‌ها ندارند، همچنین ما برای هر 38 زائر یک مدیر، روحانی و مداح اختصاص می‌دهیم که هزینه قابل توجهی را هم برای هزینه هر زائر به خود اختصاص می دهد، مجموعه این اقدامات را در نظر گرفته ایم تا زائر در کمال آرامش به زیارت بپردازد و سفری بامعرفت داشته باشد. خواهش ما این است که زائران محترم حتماً بررسی لازم را داشته باشند که دفتر مورد نظرشان مجوز قانونی سازمان حج و زیارت را دارا باشد ضمن این که یک سری از افراد کلاهبردار هم هستند که اینجا پول را دریافت می‌کنند اما مثلا در نجف زائران را به حال خود رها می‌کنند و دیگر خبری از آن‌ها نمی‌شود پس زائران محترم زمان ثبت نام در گروه های عتبات حتماً نسبت به این که کاروان، مجوز لازم از حج و زیارت را دارد یا خیر؟ اطلاع کسب کنند. هر اقدامی باید با دو وجه سلبی و ایجابی همراه باشد، همان گونه که ما برخورد با این دفاتر را مد نظر داریم ازسوی دیگر هم باید بتوانیم نیازهای همه اقشار مردم را برای سفری ارزان‌تر برآورده کنیم. ما در این راستا پیشنهاداتی را در سازمان به ریاست محترم سازمان و نیز به نماینده محترم ولی فقیه ارایه کردیم تا قدری در استانداردهای مربوطه تعدیل صورت گیرد، مذاکراتی را هم با طرف عراقی برای کاهش هزینه‌ها داشته ایم، ان شاءالله به زودی زود بتوانیم نیاز مردم را پاسخ ‌دهیم.

*سفر ارزان به عتبات عالیات از نظر شما چه قدر هزینه می‌برد؟

سفر ارزان از نظر ما، زیر یک میلیون تومان است به گونه‌ای که اگر با ارز فعلی بخواهیم خدمات دهیم باید هزینه سفر را به 850 تا 950 هزار تومان برسانیم، البته این هزینه برای سفر زمینی است و اگر هوایی باشد تلاش می‌کنیم مجموع هزینه حدود یک میلیون و 500 هزار تومان شود.

*پروازها هم که همچنان از بغداد است؟ فرودگاه نجف نمی‌خواهد سیاست‌های خود را تعدیل کند؟

بله متاسفانه هنوز نتایج مذاکرات با فرودگاه نجف عملی نشده است و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده ان شاءالله به زودی این مشکل حل شود.

captcha