استخراج و عرضه 2800 موضوع پژوهشی حدیثی توسط انجمن حدیث حوزه
کد خبر: 3701926
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
حجت‌الاسلام فرهمندیان خبر داد:

استخراج و عرضه 2800 موضوع پژوهشی حدیثی توسط انجمن حدیث حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه گفت: طرح نیازسنجی پژوهشی علوم و معارف حدیث از سوی انجمن حدیث حوزه اجرا و طی آن دو هزار و 803 موضوع پژوهشی مرتبط با حدیث استخراج و عرضه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرهمندیان، معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به تشریح فعالیت‌های این انجمن در سال گذشته پرداخت و گفت: یکی از کار‌های ما در سال گذشته برگزاری کلاس‌های حدیث‌خوانی ویژه طلاب و فضلای سطح عالی و خارج حوزه علمیه بود.

وی افزود: مواد درسی ارائه شده در این کلاس‌ها، متن کتاب‌های الکافی، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و منتخب الاثر بوده است.

فرهمندیان تصریح کرد: قرائت، ترجمه، شرح کوتاه و پرداختن به مباحث فقه الحدیثی و رجال کاربردی از شیوه‌های تدریس این کلاس‌ها بود و بیش از ۲۵۰۰ نفر از طلاب در این کلاس‎ها شرکت کردند.

معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه با اشاره به پراکندگی کلاس‎ها در مدارس علمیه، مساجد، موسسات علمی فرهنگی شهر قم و مساجد پردیسان و شهرک مهدیه عنوان کرد: برگزاری کارگاه‎ آموزش روش تدریس با رویکرد تدریس علوم و معارف حدیث از دیگر برنامه‌های انجمن در سالی که گذشت بود.

وی افزود: کارگاه آموزش روش تدریس با هدف آشنایی و کسب مهارت کلاس‌­داری و نوشتن طرح درس با رویکرد تدریس متون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با حضور فارغ‌التحصیلان سطح ۳ رشته علوم حدیث برگزار شد.

فرهمندیان با اشاره به برگزاری کارگاه فهم روان‌شناختی در قرآن و حدیث اظهار کرد: این کارگاه با همکاری و مشارکت جامعة الزهرا برای طلاب خواهر در بهمن‎ماه ۱۳۹۶ برگزار شد و حجت‌الاسلام مهدی عباسی، استاد این کارگاه بود.

وی گفت: در این کارگاه درباره سه موضوع «استخراج مؤلفه‎های مداخلات روانشناختی از متون»، «مفهوم‎شناسی روانشناختی از متون» و «تبیین روابط بین متغیر‌های روان‌شناختی با استفاده از متون اسلامی» بحث شد.

فرهمندیان ادامه داد: طرح نیازسنجی پژوهشی علوم و معارف حدیث از دیگر کار‌های صورت گرفته در انجمن بود؛ این طرح که با هدف دستیابی به نیاز‌های پژوهشی بالقوه حدیثی و تعیین اولویت‌­های آن انجام گرفت، گروه پژوهشی این طرح بعد از طی مطالعات پیش‌نیاز و منابع لازم، توانست دو هزار و ۸۰۳ موضوع پژوهشی مرتبط با حدیث را کشف کند.

وی با بیان اینکه این گام همراه با طرح ممیزی دانش­‌ها که پیش­تر اجرا شد، زیرساخت‌­های پژوهش روشمند و هدفمند را می‌سازد به طرح نیازسنجی پژوهشی دانش حدیث، پرداخت.

وی افزود: در این پژوهش، پس از شناسایی یک‌سوم موضوعات، کاری تطبیقی برای واقعیت‌­سنجی موضوعاتِ به ‏دست ‏آمده با نیاز‌های حقیقی انجام شد تا اگر مسیر حرکت، اشکالاتی دارد، اصلاح شود.

فرهمندیان با اشاره به نیازمندی‌های این طرح تصریح کرد: یکی از مراحل مهم در طرح نیازسنجی، تشخیص و تعیین اولویت‌­های پژوهشی است؛ هرچند روش این کار، تخمین کارشناسان و گفت: ‏وگو بوده، ولی پایه آن، پیمایش در مراکز علمی، مصاحبه، نظرسنجی از گروه­‌های مختلف و تحلیل‌­های آینده­‌پژوهانه بوده است.

وی گفت: برای مصاحبه با کارشناسان، دو نکته اساسی مورد نظر ما بود؛ نخست اینکه، مصاحبه‌­ها، هدفمند و برای یافتن نکات نو باشد؛ دوم اینکه، مصاحبه‌­شونده­‌ها کسانی باشند که بتوانند هدف مصاحبه را تأمین کنند؛ یعنی دارای حرف‌­های خاص منتشرنشده یا کمتر منتشرشده در حوزه دانش حدیث باشند.

معاون آموزش و پژوهش انجمن حدیث حوزه ادامه داد: دسته‌بندی دانش­‌های حدیثی بر اساس دو ملاک «واقعیت موجود» و «کاربردی بودن در برابر نظری بودن»، با در نظر گرفتن پیشینه علمی، روش­‌های دسته‌­بندیِ دیگر و نیاز‌های آینده، انجام شده است که شاخه‌­های علوم و معارف حدیث در این پژوهش شامل؛ علوم حدیث، معارف حدیث، حدیث و علوم اسلامی و مطالعات تطبیقی است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی متعدد بیان کرد: یکی از فعالیت­‌های پژوهشی این انجمن، برگزاری نشست­‌های علمی است؛ این نشست‌­ها در قالب کرسی‌­های نوآوری، نظریه‌­پردازی و نقد کتاب با هدف ترویج نویافته‌­های علوم و معارف حدیث برگزار شد.

فرهمندیان تصریح کرد: انجمن حدیث حوزه در طی یک سال گذشته، موفق به برگزاری ۱۰ نشست علمی در موضوعات مختلف حدیثی شد که «روحیه انقلابی و ویژگی‎های انقلاب‎گری در تهج البلاغه»، «استناد به حدیث در حوزه علوم انسانی (عرصه‎ها و چالش‎ها)»، «تخریج حدیث و مباحث مرتبط» از جمله این نشست‌ها بود.

فرهمندیان تصریح کرد: انجمن حدیث حوزه در طی یک سال گذشته، موفق به برگزاری ۱۰ نشست علمی در موضوعات مختلف حدیثی شد که «روحیه انقلابی و ویژگی‎های انقلاب‎گری در تهج‌البلاغه»، «استناد به حدیث در حوزه علوم انسانی (عرصه‎ها و چالش‎ها)»، «تخریج حدیث و مباحث مرتبط» از جمله این نشست‌ها بود.
وی افزود: «روایات مهدویت در کتاب الکافی» - «روایات طبی؛ تبار و اعتبار» - «نقد مستندات قرآنی و حدیثی گروه‌های تکفیری نوپدید» - «روش مسئله‎یابی تحقیق در علوم و معارف حدیث» - «دیدگاه‎های شیخ صدوق درباره اهل سنت و احادیث آنها» - «پایه‎گذاری و گسترش علوم حدیث توسط اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه» - «مبانی علمی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث» نیز دیگر نشست‌هایی بود که توسط این انجمن در سال قبل برگزار شد.

وی، همکاری با همایش بزرگ­داشت صدوقین (ره) را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و افزود: این همایش که هرساله به مناسبت بزرگداشت شیخ صدوق از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار می‌شود، انجمن حدیث حوزه نیز توفیق دارد در امور علمی و اجرایی این همایش همکاری کند که تا کنون دو دوره همایش در شهر قم برگزار شده است.

انتهای پیام

 

captcha