اختتامیه جشنواره انتخاب رساله‌های برتر قرآنی + اسامی
کد خبر: 3720312
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۱
در نمایشگاه قرآن روی داد؛

اختتامیه جشنواره انتخاب رساله‌های برتر قرآنی + اسامی

گروه اندیشه ــ اختتامیه جشنواره انتخاب رساله‌های برتر قرآنی در سالن نشست‌های تخصصی نمایشگاه قرآن با حضور فقهی‌زاده، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد، رضا مؤدب، مجید معارف و جمعی از حاضران و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اختتامیه جشنواره انتخاب رساله‌های برتر قرآنی در سالن نشست‌های تخصصی نمایشگاه قرآن 13 خرداد با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد، رضا مودب، مجید معارف و جمعی از حاضران و اصحاب رسانه برگزار شد.

اختتامیه جشنواره انتخاب رساله‌های برتر قرآنی در نمایشگاه قرآن

قاسم احمد، دبیر جشنواره انتخاب رساله‌های قرآنی در ابتدای جلسه گفت: این جشنواره به حمایت و حاصل تلاش‌های دکتر فقهی‌زاده است که بعد از چندین سال مجدد احیا شد و تفاوت این جشنواره با جشنواره‌های گذشته در این است که رساله‌های مقطع دکتری که در سال 96 دفاع شدند با محوریت و موضوعیت قرآن برای ارزیابی شرکت کردنند و مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند.

وی در رابطه با اهداف و ضروریات برگزاری این جشنواره گفت: از اهداف و ضروریات برگزاری این جشنواره می‌توان به آشنایی با ایده‌های برتر در حوزه‌های کاربردی و قرآنی، ایجاد انگیزه در میان دانشجویان برای رساله‌های کاربردی، سنجش و ارزیابی رساله‌ها برای اینکه بتوانیم به نیمه مطلوب برسیم و مهم‌ترین هدف که آشنایی و استفاده کردن با ایده‌های برتر در حوزه قرآنی و شکوفایی است که با تقویت این آثار شاهد پیشرفت و ترقی این حوزه خواهیم بود.  

دبیر جلسه بیان کرد: در این بازه زمانی از سال 93 تا 96 از میان آثار ارسالی، 55 اثر امکان حضور در جشنواره را داشتند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. کلیه آثار در سه مرحله مورد بررسی قرار گرفتند که در مرحله اول 25 اثر برگزیده شد و مجدد مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع 13 اثر که بیشترین رأی در داوری را به خود گرفتند به مرحله نهایی راه یافتند و در مجموع چهار اثر پذیرفته شد که صاحبان آثار در این جلسه تجلیل می‌شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: امیدواریم که این جشنواره حرکتی برای تلاش‌های بعدی باشد تا جشنواره‌های پربارتری در آینده شاهد باشیم و در تلاشیم که در سال‌های آینده دبیرخانه دائمی ویژه جشنواره راه‌اندازی کنیم.

اختتامیه جشنواره انتخاب رساله‌های برتر قرآنی در نمایشگاه قرآن

در بخش بعدی و پایانی جلسه حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد که به نمایندگی داوران در اختتامیه جشنواره حضور داشت بیان کرد: تا به حال در بیش از 10 جشنواره حضور داشتم. شرکت در جشنواره‌ها فواید بالایی دارد و برای رشد دانش، علم و پژوهش بسیار مهم است و زمینه‌های علمی را محیا می‌کند و البته چه خوب است که دور از حاشیه باشد.

وی ادامه داد: یکی از فواید دیگر شرکت در جشنواره حرکت به سمت کتبی کردن رساله‌هاست. شش سال پیش می‌گفتند علم، دانش و پژوهش چهارنعل حرکت می‌کند ولی امروزه با سرعت صوت حرکت می‌کند که این موضوع جای تأمل دارد.

حجت الاسلام مهدوی راد ادامه داد: تلاش کنیم در سال آینده پرشورتر ظاهر شویم و اگر جذب خوبی نداشتیم حداقل از لحاظ پژوهشی موجب پیشرفت جشنواره شویم و مطلع باشیم در جهان اسلام در حوزه مطالعات اسلامی چه اتفاقاتی می‌افتد و ما کجای کار هستیم.

وی گفت: انس با قرآن در شکل دادن تمدن اسلامی و بشری مهم است که باید سبب هدایت‌پذیری و هدایت نگری در سبک زندگی اسلامی باشد. اگر راجع به این موضوع چند جلد کتاب هم نوشته شود، ولی کاری را از پیش نبرند، هیچ اثری نخواهد داشت.

در پایان جلسه از برگزیدگان تجلیل شد که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

اختتامیه جشنواره انتخاب رساله‌های برتر قرآنی در نمایشگاه قرآن

علی عبدالهی نویسنده رساله شناسایی و تبیین مدل‌های رفتاری انسان از منظر قرآن نفر اول، بهزاد ایزدی نویسنده رساله بررسی تطبیقی مبانی نظری ارتباطات در حوزه تربیت از دیدگاه نادینگز و تفاسیر فریقین نفر دوم، محمد خطیبی رساله دلالت فراقیاسی قرآن ادله و رویکردها و آسیب‌ها نفر سوم و سیدمهدی رحمتی رساله نقد مستندات قرآنی جریان‌های تکفیری خشونت‌گرا نفر چهارم و برگزیدگان این جشنواره انتخاب رساله‌ای برتر قرآنی هستند.

انتهای پیام                                            

captcha