مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیام‌های تسلیت در رثای یاد دیرین علامه طباطبایی
کد خبر: 3721689
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ پیام‌های تسلیت در رثای یاد دیرین علامه طباطبایی

گروه اندیشه ــ پیام‌های تسلیتی که توسط برخی از مراجع تقلید، مسئولان و اندیشمندان برای درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی صادر شد، در زمره اخباری بود که صفحات معارفی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/پیام‌های تسلیت در رسای یاد دیرین علامه طباطبایی

به گزارش ایکنا؛ بخش معارفی رسانه‌ها امروز 20 خردادماه، روز پر خبری را پشت سر گذاشتند که انعکاس پیام‌های تسلیت در رثای حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی در صدر اخبار قرار دارد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هشت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «دعای روز بیست‌وپنجم ماه رمضان»، «تلاوت جزء بیست‌وپنجم قرآن‌ با صدای سبزعلی، منشاوی و خلیل الحُصری»، «زهد، ساده‌زیستی و خیرخواهی از صفات حجت‌الاسلام احمدی بود»، «شرحی بر دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان/ریشه تولّی و تبرّی در چیست؟»، «دلداده علامه»، «ثبت ‌نام کلاس‌های تابستانی دارالقرآن حرم رضوی آغاز شد»، «اعلام میزان زکات فطره از سوی دفتر رهبری»، «تشکیل کارگروه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی در دفتر تبلیغات اسلامی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر که گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می‌باشد، آمده است: تشخیص ما این بود که در حال حاضر وضعیت دفتر مانند جزایر پراکنده‌ای بود که هر کدام رسالتها و وظایف و کارکردهای خود را دنبال می‌کنند، در حالی که نیاز به تغییر آهنگ دیده می‌شد؛ آن تغییر این بود که از کارکردمحوری به سمت مسأله‌محوری حرکت کنیم. یعنی در مرحله و گام اول تشخیص دهیم که در جامعه امروز ایران چه فهرستی از مسائل مهم و اساسی فرهنگی و علمی وجود دارد و در گام دوم ببینیم که مزیت نسبی دفتر در کجاست و چه بخش از این مسائل را دفتر تبلیغات اسلامی باید عهده دار شود؛ از این‌رو در هیأت امنا به کمک مرکز برنامه‌ریزی دفتر مطالعاتی انجام شد و مسائل کشور در حوزه فرهنگ و دین را احصاء کردیم و در میان این سلسله از مسائل، 10ـ 12 موضوع را انتخاب کردیم و به عنوان مسائلی که دفتر باید در جهت کمک به حل این مسائل تلاش کند در نظر گرفتیم.
همچنین خبر «زهد، ساده‌زیستی و خیرخواهی از صفات حجت‌الاسلام احمدی بود» نیز مربوط به پیام تسلیت آیت الله رشاد به مناسبت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین احمدی است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: ایشان که جامع تعلیمات حوزوی و دانشگاهی و از تلامذه شناخته‌ حکیم عارف علامه طباطبایی بود، عمر بلند و بابرکت خویش را، یکسره صرف تربیت فضلای جوان در حوزه و دانشگاه، و ارائه‌ خدمات علمی و دینی به طبقات نخبه‌ کشور و حمایت بی ‌دریغ و بی‌امان از آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام انقلابی کرد.
زهد و ساده‌زیستی، خلوص و صفای باطن، فروتنی و بی‌پیرایگی، صراحت لهجه و صداقت در گفتار، مهربانی و عطوفت، خیرخواهی و شفقت، وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری، نستوه‌ و خستگی‌ناپذیری، دین‌داری عالمانه و عشق خالصانه به ساحت قرآن و اهل بیت پیامبر(ص)، از جمله‌ صفات بارز این عالم فرزانه و خادم خلیق ملت بود.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است که در ابتدا ترتیل جزء بیست و پنجم قرآن با صدای مهدی عادلی منتشر شده و در ادامه نیز خبرهایی با عناوین «نام‌نویسی ۱۴۰۰ نفر در مراکز شبانه‌روزی حفظ قرآن بیت‌الاحزان/ ثبت‌نام تا پایان خرداد‌ماه»، «تلاوتی از حبیب صداقت/ آیاتی از سوره مبارکه بقره» و «محافل نفحات‌القرآن باهدف لبیک به خواست رهبری راه‌اندازی شد/ گام دوم مسابقات فوتسال بین جلسات» هستند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار دوازده خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «شرح دعای روز بیست‌وپنجم ماه مبارک رمضان»، «نقش حج در ابلاغ پیام وحدت‌آفرین ایران به مسلمانان جهان»، «صالحی درگذشت حجت‌الاسلام احمد احمدی را تسلیت گفت»، «کسب روزی حلال در گرو صداقت است»، «حجت‌الاسلام احمدی عمر خود را در مسائل علمی برای نسل جوان و دانشگاهی صرف کرد»، «زهد و ساده‌زیستی، فروتنی و بی‌پیرایگی، از جمله‌ صفات بارز حجت‌الاسلام احمدی بود»، «یادداشت آیت‌الله محقق‌داماد در رثای دکتر احمدی»، «پیام تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت حجت‌الاسلام دکتر احمدی»، «حجت‌الاسلام احمدی عالمی انقلابی و از شخصیت‌های برجسته حوزه و دانشگاه بود»، «اعلام میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان از سوی آیت الله مکارم شیرازی»، «حجت‌الاسلام احمدی خدمتگزار واقعی اسلام بود» و «اعلام میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان از سوی آیت الله مکارم شیرازی» هستند.
تقریبا اکثر اخبار این صفحه از خبرگزاری ایسنا به پیام‌های تسلیت برای درگذشت حجت الاسلام و المسلمین احمد احمدی اختصاص دارد، در یکی از این پیام‌ها که از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید صادر شده آمده است: فقدان اسفناک جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد احمدی(رحمة الله علیه) موجب نهایت تأسف گردید. این عالم فرزانه سال‌ها نظارت بر کتب درسی از طریق مؤسسه سمت را برعهده داشت و خدمات برجسته‌ای در این کار حساس انجام داد؛ مردی بسیار مخلص و نسبت به مبانی اسلام خدمتگزار واقعی بود. در آغاز کار با موسسه مکتب اسلام همکاری داشت ولی بعداً کارهای بزرگ‌تری را بر عهده گرفت. خداوند روح او را غریق رحمت کند و به بازماندگانش صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر را منتشر کرده است که تیتر آنها عبارت از «مراسم شب ایران در خیمه رمضان مسکو برگزار شد»، «آثارعلمی مرحوم احمدی چراغ راه جویندگان حقیقت و معرفت خواهد بود»، «جدیدترین محصولات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی»، «در سوگ استاد دکتر احمدی» و «بررسی اهمیت تغذیه صحیح پس از رمضان در رادیو سلامت» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «مراسم شب ایران در خیمه رمضان مسکو برگزار شد» آمده است چادر رمضان ـ یک برنامه فرهنگی ـ خیریه‌ای است که هر ساله توسط اداره روحانیون مسلمانان مسکو و با حمایت اداره روحانیون مسلمانان فدراسیون روسیه و شهرداری مسکو سازماندهی می‌شود و همه به افطار دسته جمعی و گوش دادن به سخنرانی‌ها و اجراهای خلاقانه گروه‌های حرفه ای ملی دعوت می‌شوند. برنامه‌های این خیمه را در ماه مبارک رمضان هر شب یک کشور اسلامی یا خطه اسلامی برگزار می‌کند. برنامه ایران همچون دیگر روزها در خصوص تاریخ و فرهنگ ایران و همچنین نماهنگ‌ها و سخنرانی‌هایی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ادامه یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار هشت خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «خصلتی که مومن ار خداوند گرفته است»، «دانلود تندخوانی جزء بیست و پنجم قرآن با صدای معتز آقایی»، «چند گامی که باید برای دوری از دروغ برداشت»، «دعاى روز بیست و پنجم ماه رمضان»، «زندگی نامه شهيد محمد پوربهرام»، «کدام پیامبر خیاط بود؟ +خصوصیات ایشان»، «چند امامزاده در محدوده بازار تهران وجود دارد؟» و «آیا تزریق تقویتی یا بی حسی روزه را باطل می کند؟» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «محمد حسین طباطبایی، الگوی حفظ قرآن شد» و «منابع مسابقات معارفی قرآن در مرحله استانی و کشوری» هستند، در خبر اخیر آمده است نابع مسابقات معارفی قرآن از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه مشخص شد. در همین راستا در رشته تفسیر قرآن کریم در مرحله استانی تفسیر سوره‌های حجر و نحل بر اساس تفسیر نمونه و در مرحله کشوری تفسیر همین سوره ها بر اساس تفاسیر نمونه و المیزان از منابع این رشته خواهد بود.
همچنین منابع در رشته حفظ و معارف موضوعی قرآن کریم در مرحله استانی حفظ و معارف ۸۰ موضوع اول بر اساس کتاب «باقرآن خوشبخت شوید» و در مرحله کشوری حفظ و معارف تمامی موضوعات کتاب با قرآن خوشبخت شوید، خواهد بود. همچنین در رشته حفظ و معارف احادیث در مرحله استانی حفظ ۸۰ حکمت و معارف ۱۱۰ حکمت نهج البلاغه بر اساس کتاب زمزم حکمت «ترجمه و شرح ۱۱۰ حکمت حکمت نهج‌البلاغه» و در مرحله کشوری حفظ و معارف حکمت نهج البلاغه بر اساس کتاب زمزم حکمت «ترجمه و شرح ۱۱۰ حکمت نهج البلاغه » از منابع این رشته خواهد بود.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «آیت‌الله جوادی آملی بر پیکر آیت‌الله احمدی نماز می‌خواند» و «كتابخانه‌های عمومی آماده دریافت نقاشی‌های بخش كودک جشنواره كتابخوانی رضوی» هستند.
میزان
«اعمال پیامبر اکرم(ص) در دهه پایانی ماه مبارک رمضان/ ماهی که مومنان باید از خود مراقبت کنند» نیز عنوان تنها خبری است که تا ساعت 14 امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

 

captcha