به کدامین گناه کشته می‌شوند؟
کد خبر: 3724332
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
اظهارارت پزشکی قانونی درمورد فوت ارسلان 2.5 ساله؛

به کدامین گناه کشته می‌شوند؟

گروه اجتماعی- مشهد از ابتدای امسال تاکنون هر ماه شاهد به قتل‌رسیدن یک کودک است.

به کدامین گناه کشته می‌شوند؟ 

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ایسنا نوشت: پس از قتل ندای 7 ساله در فروردین و امیرحسین 10 ساله در اردیبهشت ماه که هر دو قربانی تجاوز و آزار جنسی بودند. این‌بار مرگ دلخراش ارسلان 2.5 ساله روزهای پایانی خردادماه را غم‌انگیز کرده است. 29 خردادماه بود که خبر قتل کودک 2.5 ساله مشهدی توسط مادرش، در رسانه‌ها منتشر شد.

ارسلان با لگد مادرش که منجر به خون‌ریزی داخلی و پارگی روده او شده، به قتل رسیده است. ماجرا از این قرار است که پدر و مادر ارسلان به شیشه اعتیاد داشته‌اند و به همین دلیل چهار فرزند آن‌ها مدتی را در بهزیستی زندگی کرده‌اند، اما حدود سه ماه پیش که آن‌ها مدعی می‌شوند اعتیاد خود را ترک کرده‌اند، بچه‌ها را از بهزیستی تحویل می‌گیرند. در شب حادثه دو تن از فرزندان این خانواده با یکدیگر درگیر می‌شوند و مادر ارسلان که از این اتفاق عصبانی است لگد محکمی به شکم ارسلان می‌زند. لگدی که در نهایت عامل قتل ارسلان می‌شود.

پس از این که ارسلان را به درمانگاه می‌برند، کادر پزشکی با در خطردیدن جان کودک، او را به بیمارستان رضوی منتقل می‌کنند و علی‌رغم انجام عملیات احیاء در این بیمارستان، ارسلان جان سالم به درنمی‌برد.

دکتر علی نقش، متخصص پزشکی قانونی در خصوص جزئیات فوت ارسلان 2.5 ساله اظهار می‌کند: این کودک که حدود سه سال داشت. پیش از ورود به بیمارستان رضوی در یکی از درمانگاه‌های سطح شهر پذیرش شده بود که بر اساس مستندات پزشکی علائم حیاتی برای کودک مذکور در آن درمانگاه نیز مشاهده نشده و این کودک توسط اورژانس به بیمارستان رضوی منتقل گردید.

وی ادامه می‌دهد: طی انتقال کودک از درمانگاه به بیمارستان رضوی، در اورژانس فعالیت‌های مقدماتی و نهایی برای انجام عملیات احیا آغاز شد. این کودک در ساعت ۱:۴۵ بامداد دوشنبه 28 خرداد جاری به بیمارستان رضوی منتقل شده و در کنار متخصص اورژانس مقیم در این مرکز درمانی، متخصص اطفال حاضر در بیمارستان نیز هنگام احیا بر بالین این کودک حضور داشته است. زمان ورود این کودک و پذیرش وی تا اعلام ناموفق بودن عملیات احیا حدودا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه ثبت شده و حین انجام عملیات احیا در بیمارستان رضوی بستگان این کودک و پدر وی در بیمارستان حضور داشتند.

نقش عنوان می‌کند: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های فراوان کادر درمانی بیمارستان رضوی برای این کودک به دلیل وجودنداشتن علائم حیاتی، عملیات احیاء موفقیت‌آمیز نبوده و کودک فوت می‌شود. نکته‌ای که در این میان وجود داشت این بود که حین و پس از به اتمام رسیدن عملیات احیا و نیز هنگام معاینات، کبودی‌های مختلفی که در زمان‌های گوناگون بر روی بدن کودک ایجاد شده بود، کادر درمانی را به کودک‌آزاری مشکوک کرد.

وی ادامه می‌دهد: به لحاظ مواد قانونی حمایت از کودکان، در چنین مواردی به محض اطلاع از آزار بر روی کودک، باید به مراجع ذی‌ربط اطلاع داده شود. اگر کودک با نشانه‌های کودک آزاری به صورت زنده به مرکز درمانی منتقل شود، پس از بستری در بخش، مرکز درمانی پذیرش کننده موظف است به مراجع انتظامی و اورژانس اجتماعی تحت نظارت سازمان بهزیستی اطلاع داده و درگیر شدن دستگاه‌های قانونی مرتبط دیگر توسط این نهاد مسئول انجام خواهد شد اما هنگامی که کودک فوت شده به مرکز درمانی منتقل شده باشد، آن مرکز درمانی باید نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را مطلع کرده و جسد را برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل کند.

گفتنی است، پس از قتل ندا و امیرحسین بود که همایش‌های مختلفی در زمینه کودک‌آزاری در مشهد برگزار شد. همایش‌های «کودک‌آزاری با رویکردی اجتماعی- فرهنگی و ارائه آمار میدانی» در دانشگاه فردوسی و همایش «آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیشگیری از کودک‌آزاری با تاکید بر شهر مشهد» در شهرداری از جمله این همایش‌ها بودند، اما باز هم مشاهده می‌کنیم که علی‌رغم برگزاری این همایش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها، کودک‌آزاری‌های فجیعی دوباره در مشهد قربانی می‌گیرد و همچنان لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در راه‌روهای مجلس سرگردان می‌چرخد و در انتظار تصویب است.

captcha