به گزارش خبرنگار
ایکنا؛ هفتادو چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با گرامیداشت پرچم جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران متن محمدجوادحقشناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به مناسبت روز پرچم را قرائت کرد.
در این متن آمده است:
بنام خداوند جان و خرد
همکاران گرامی لحظهای که اهنگ و سرود ملی نواخته میشود و پرچم زیبای کشورمان به اهتزاز در میآید شور و شوق و احساس عجیبی سراسر وجودمان را در بر میگیرد؛ این حس حسی ملی است نه رنگ میشناسد نه زبان نه قومیت میشناسد نه مکان؛ هرانکس که خودرا ایرانی میداند این حس را باهمه وجودش تجربه کرده است.
پرچم ملی ما نماد ملیت ما و جان بخش روح ملی ما است. این پرچم تاریخی کهن و پرفرازو نشیب دارد و سرمایهای عظیم و میراث مشترک ملت ما است. از زمان هخامنش تا درفش کاویانی و امروز در جمهوری اسلامی ایران این پرچم همیشه سرافراز بوده و به غیرت ایران و ایرانی تا ابد سرافراز خواهد ماند.
امروز به بهانه سالگشت تصویب پرچم در ٩ تیرماه و روز پرچم در ١٤ مرداد بازگشتی میکنیم به حرمت و عظمت این پرچم در نزد یک ملت. شایدانگونه که باید نقش و جایگاه پرچم در زندگی روزمره و جاری ما موردتوجه قرار نمیگیرد. در ایران هیچ نهاد و سازمانی بعنوان متولی پرچم وجود ندارد و اکثر خانهها، فروشگاهها و مغازههای ما نشانی از پرچم ملی در خود ندارد.
پرچم در ایران بیش از انکه مردمی باشد دولتی شده است. امروز در شرایطی که سرمایههای اجتماعی کشور رو به افول گذاشته و انسجام فرهنگی ما کمرنگ شده و فضای سیاسی کشور ملتهب است؛ امروز که دشمنان این ملت و این مرز و بوم در منطقه و جهان به کمین نشستهاند و خواب و رویای شکستن غرور این ملت را در سر میپرورانند، جای آن دارد که در جای جای این سرزمین و خانه به خانه این کشور هر روز و هرساعت و هرثانیه بارها و بارها پرچم ایران برافراشته شود و گرد آن روح وحدت ملی و عشق به میهن اسلامی دمیده شود.
جشن پرچم امسال به همت شهرداری تهران و با طلیعه داری شهرداری منطقه ١٣ از ١٢ فروردین آغازشده است. این جشن در ٤ مرحله در تلاش است تا در مساجد، مدارس، فروشگاهها و خانههای شهر تهران فرهنگ پاسداشت پرچم ملی را عمق بخشد. در یکی از میادین شهر و با همکاری ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، هرهفته یکبار اینبار پرچم ایران در میان مردم و نه فقط در پادگانها به اهتزاز در خواهد آمد.
این گام ارزشمند آغاز حرکتیست که امیداست باهمراهی مردم، نهادها، سازمانها و بویژههای شوراهای اسلامی شهرهای کشور به حرکتی ملی و فراگیر در تحکیم وحدت و انسجام ملی مبدل شود.