اهمیت سلامت حجاج/ 59 درصد حجاج زن و 41 درصد مرد هستند
کد خبر: 3729416
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
گزارش ایکنا از همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در حج 97؛

اهمیت سلامت حجاج/ 59 درصد حجاج زن و 41 درصد مرد هستند

گروه سلامت ــ در همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در حج ۹۷ بر اهمیت سلامت زوار از منظر روانی و عاطفی تأکید شد.

اهمیت سلامت حجاج/ 59 درصد حجاج زن و 41 درصد مرد هستند
به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر نماینده مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت در همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در حج ۹۷ که صبح امروز ۲۱ تیرماه در سازمان حج و زیارت برگزار شد با بیان اینکه باید به جمع حاضر به دلیل توفیق خدمت به زوار خانه خدا تبریک گفت؛ اظهار کرد: توفیق خدمت به حجاج جایگاه کمی ندارد و بسیار حائز اهمیت است از طرفی برکات سفر حج با هیچ فریضه دینی قابل مقایسه نیست، در حج خداوند برکاتی از جمله آمرزش گناهان را قرار داده و اعمال حج در هیچ کجا نظیرش وجود ندارد. از طرفی حج عبادتی تلقی شده که یک بار بر فرد واجب بوده و اگر کسی بتواند توشه لازم را بردارد برای یک عمر از آن بهره‌مند خواهد شد.
وی افزود: شأنیت بر حج معنی ندارد و همه پیشگاه خداوند یکسان هستند، فرقی ندارد موقعیت اجتماعی افراد چه باشد همچنین خداوند امنیت کامل را برای حج در نظر گرفته و حتی حشرات، گیاهان و محیط زیست هم در امنیت هستند، در حج شیوه‌ای طراحی شده که مسلمانان از همه نقاط جهان گردهم می‌آیند تا عظمت اسلام را به نمایش بگذارند بنابراین توجه به این فریضه دینی بسیار حائز اهمیت است.
 زائران نکات بهداشتی از قبل از شروع حج رعایت کنند
 قاضی عسگر با تأکید بر اهمیت سلامت حجاج، عنوان کرد: پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم لازم است، حج و زیارت و مرکز پزشکی باید به صورت جدی در این ۲ حوزه فعال باشند. حجاج باید آگاهی داشته باشند که پرخوری، عدم رعایت بهداشت و برخی از موارد دیگر بیماری‌زا بوده بنابراین زائران باید نکات بهداشتی را از چند ماه قبل مدنظر قرار دهند و مسئولین نیز باید مقدمات لازم را فراهم کنند تا این آموزش‌ها برای مردم هرچه بهتر صورت گیرد.
رئیس بعثه رهبری در حج و زیارت تأکید کرد: حتی روحانیون باید روایت‌های مربوط به اصول و دستورات بهداشتی اسلام را توصیه کنند و همه تلاش کنیم که آرامش را در حج توسعه دهیم و نشاط روحی نیز میان زائران رواج یابد.
قاضی‌عسگر بیان کرد: باید بر روی آرامش روان حجاج کار شود تا این افراد با نشاط به کشور باز گردند، سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه لازم است همچنین نباید برای حجاج در زمینه انجام مناسک اضطراب ایجاد کرد که کادر پزشکی در این جهت می‌تواند کمک‌حال زائران باشد و باید توجه داشت که فلسفه حج ایجاد آرامش است.
قاضی‌عسگر با ابراز نگرانی از موضوع اعتیاد و اختلالات روانی گفت: این دو موضوع باید بسیار مورد توجه بوده و باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.
 پزشکان با اخلاق حسنه با حجاج برخورد کنند
وی با تأکید بر لزوم اخلاق حسنه پزشکان در حج گفت: زائران ممکن است در هر شرایطی خسته شوند بنابراین شما باید با اخلاق و گذشت با آن‌ها رفتار کنید، اگر جایی به طور مثال برای بیمار آنتی‌بیوتیک یا داروی دیگر لازم باشد صرفه‌جویی نکنید و آنجا که نباید تجویز کنید با آرامش برای بیمار توضیح دهید و با اخلاق با حجاج مدارا کنید. بیماران بستری نیز به عواطف و مراقبت بیشتری احتیاج دارند و باید رفتار پزشکان با آن‌ها مهربانانه‌تر باشد که البته این موضوع همیشه وجود داشته و پزشکان فداکارانه عمل می‌کنند.
قاضی‌عسگر یادآور شد: امیدوارم حج امسال بهتر از سال‌های گذشته باشد و لبخند را بر لبان مقام معظم رهبری بنشاند. ایشان نسبت به موضوع حج حساس هستند و در جلسات خصوصی و جمع به من اعلام کرده‌اند که «زمانی که حجاج باز می‌گردند به من حالت وجد و نشاط دست می‌دهد و در موسم حج دعاگوی همه حجاج هستم» بنابراین امیدوارم که امسال نیز لبخند رضایت ایشان را ببینیم و برنامه‌ها هرچه بهتر انجام شود.

در این همایش همچنین علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز به تشریح آمادگی این نهاد در خدمت به حجاج پرداخت و اظهار کرد: سال‌ها قبل خدمات پزشکی به صورت پزشک کاروان ارائه می‌شد و یک پزشک مسئول خدمت‌رسانی به یک کاروان بود که در تمام فرآیند حج همراه آن‌ها بود، در کنار این مساله ما دو مرکز بیمارستانی هم در مکه و مدینه داشتیم، اما به دلیل طولانی بودن صف انتظار زائران و امکان برنامه‌ریزی بهتر درمانی با هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است تا از خدمات درمانی سعودی نیز استفاده شود و همچنین با این کار ظرفیت‌هایی برای اعزام بیشتر حجاج ایجاد شود.
مرعشی عنوان کرد: امسال بیمارستان در مدینه نداریم و سه درمانگاه شبانه‌روزی در سه نقطه محل اسکان زائران دائر می‌شود، همچنین مطب ۸ ساعته در مدینه به زائران خدمت‌رسانی ارائه می‌کند، در کنار آن ما از خدمات بستری در بیمارستان‌های مدینه استفاده می‌کنیم، همچنین در درمانگاه‌های ما پزشکان متخصص نیز حضور دارند.
علاوه بر بیمارستان، پنج درمانگاه شبانه روزی و هشت مطب در مکه فعال است
وی در مورد خدمات درمانی در مکه مکرمه عنوان کرد: امسال در مکه بیمارستان داریم و علاوه بر آن پنج درمانگاه شبانه‌روزی و هشت مطب نیز فعالیت خواهند کرد و سعی داریم با توجه به تجربیات گذشته خدمات به شکل مناسب‌تری ارائه شود.
علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در همایش تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال احمر در حج با بیان اینکه هلال احمر همواره تلاش کرده در همه مشکلات در کنار مردم باشد گفت: ارتقاء سلامت و حفظ کرامت انسان‌ها از مسئولیت‌های دیگر این نهاد است. در این راستا  82 زائر واکسینه شدند و 52 هزار تن دارو به عربستان ارسال شده است.
وی افزود: بهداشت و درمان ایرانیان خارج از کشور نیز براساس اساسنامه هلال احمر به این جمعیت واگذار شده است، لذا در ارائه خدمات به حجاج، دانش و تجربه پزشکان و تیم‌های بهداشتی مورد توجه قرار گرفته و فناوری اطلاعات و ارتباط نزدیک با دیگر ارگان‌ها نیز از دیگر اصول مهم به شمار می‌رود.
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: حج عملیاتی دسته‌جمعی به شمار می‌رود، هیأت پزشکی هلال احمر خود را خدمت‌گذار سایر ارگان‌ها می‌داند و هدف ما برگزاری حجی با کیفیت بالا و حفظ سلامت حجاج و افزایش رضایتمندی آنها است رضایت خداوند نیز در دل رضایت این حجاج نهفته است.
پیوندی با بیان اینکه نجات جان انسان مقدس است و در هر شرایط و موقعیتی برای هلال احمر مد نظر قرار دارد گفت: البته مقدس‌ترین کارکرد هلال احمر ارائه خدمات سلامت به حجاج است.مسلماً سختی‌هایی برای تیم‌های بهداشتی و درمانی که به حج اعزام می‌شوند وجود دارد ولی باید توجه داشت که در کنار این مسئله خدمت این عزیزان بسیار اجر داشته و نوعی امداد و نجات به حجاج برشمرده می‌شود.
حضور شبکه‌های بهداشتی مرتبط با جهان اسلام
رئیس جمعیت هلال احمر یادآور شد: در حج شبکه‌های بهداشتی، مرتبط با جهان اسلام حضور دارد و اگر این شبکه‌ها را به هم مرتبط کنیم یک شبکه قدرتمند ایجاد می‌شود که می‌تواند به ما در بسیاری موارد کمک کند.
پیوندی با مهم دانست مسأله آموزش به حجاج عنوان کرد: این موضوع علاوه بر اینکه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و کیفیت مناسک حج را ارتقاء می‌دهد افزایش رضایتمندی زائران را نیز به همراه خواهد داشت، آموزش قبل از حج و توصیه‌های قبل از سفر به حجاج و آموزش اعضای کادر پزشکی بدون سلایق شخصی و براساس دانش مؤثر و مفید برای حجاج مد نظر جمعیت هلال احمر قرار گرفت.
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به مشکلات خدمات پزشکی حج گفت: مراسم حج همراه با مشقاتی است چرا که کادر پزشکی با افراد مختلفی سر و کار داشته که برخی دارای سن بالا و برخی فرهنگ و رسوم متفاوتی دارند بنابراین کادر پزشکی باید با صبر و سعه صدر رفتار کرده و این موضوع را مد نظر قرار دهند.
پیوندی در ادامه به موضوع پژوهش در حج پرداخت و گفت: پژوهش در حج را باید جدی گرفت چرا که این مسئله علاوه بر کاهش هزینه‌ها ارتقاء کیفیت مراسم و ارائه خدمات را به همراه دارد.
وی عنوان کرد: بیماری‌هایی که ممکن است ایام حج شیوع پیدا کنند از طریق پژوهش می‌توان آمادگی‌های بهتری برای آنها داشت همچنین باید توجه کرد که پژوهش تیم جداگانه قبل از مراسم را نیاز دارد و توجه به این مسئله کاهش دارو را نیز به همراه دارد.
پیوندی همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حج امسال ۸۲ هزار نفر شرکت می‌کنند که ۵۱ درصد زن و ۴۹ درصد مرد هستند، اظهار کرد: کارهای خرید تجهیزات و دارو و ارسال آنها انجام شده و ۵۲ تن دارو و تجهیزات به جده ارسال شده است تا در مدینه و مکه توزیع شود.
وی افزود: مجموعه پزشکی هلال احمر در رده‌های مختلف وظیفه خدمت‌رسانی پزشکی به حجاج را بر عهده دارد و معمولا افرادی باتجربه هستند و با آموزشی که ارائه شده امیدواریم خدمات شایسته‌ای به حجاج بدهیم. ضمن اینکه فرآیند واکسیناسیون حجاج نیز به اتمام رسیده است.
 گزارش از یاسر مختاری
 
انتهای پیام
captcha