حج تمتع؛ تبلوری از اتحاد جهان اسلام
کد خبر: 3735777
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

حج تمتع؛ تبلوری از اتحاد جهان اسلام

گروه معارف - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر اینکه اتحاد رمز اصلی موفقیت در جهان اسلام است، بیان کرد: حج تبلوری از اتحاد جهان اسلام است لذا امت اسلامی باید بعد از بازگشت از حج نیز بتواند این اتحاد و همبستگی را نگه داشته و با این انسجام در مقابل دشمنان خود بایستد.

حج تبلوری از اتحاد جهان اسلام

حجت‌الاسلام جواد ایروانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه اسلام بر عبادت‌های جمعی سفارش بسیاری دارد، اظهار کرد: اسلام احکام جامعی برای فرد و اجتماع دارد و کاملا طبیعی است که عبادتش با مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... باهم تنیده باشد و حج نیز نماد و سنبلی از جامع بودن این احکام و عبادات است.

وی با بیان اینکه در آیات سوره حج نیز به مسایل بسیاری از جمله عبادت، اقتصاد، مسایل مهم جهان اسلام و... اشاره شده، ادامه داد: در سوره حج آیات بسیاری در خصوص شعائر الهی وجود دارد که از بزرگداشت این شعائر حکایت دارد و در آن به رابطه انسان با خداوند نیز به صورت کاملا مفصل پرداخته شده است.

منافع بسیاری برای امت اسلامی در حج وجود دارد
حجت‌الاسلام ایروانی با اشاره به اینکه منافع بسیاری برای امت اسلامی در حج وجود دارد، عنوان کرد: از پیوند بین دنیا و آخرت در سوره حج مرتب سخن به میان آمده است چراکه این پیوند برای انسان بسیار سرنوشت ساز است و حج نمادی از این پیوند خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر اینکه برائت از مشرکان نیز در حج تبلور می‌یابد، تصریح کرد: امروزه مردم تحت تأثیر القاعات و تبلیغات رسانه‌های غربی قرار دارند و این امر باعث جدایی و نگاه منفی جوامع اسلامی نسبت به یکدیگر شده است لذا حج می‌تواند در اتحاد جوامع باهم نقش بسزایی داشته باشد. در حج مردم با هم در ارتباط هستند و هنگامی که اعمال و رفتار و اندیشه‌های یکدیگر ار می‌بینند و از آن مطلع می‌شوند، متوجه القاعات و تبلیغات غلط دشمن خواهند شد.

جوامع اسلامی اهداف مشترکی دارند
وی با تأکید بر اینکه اهداف، اشتراکات و دغدغه‌های مشترکی در میان جوامع اسلامی وجود دارد، گفت: ارتباط جوامع در حج عاملی برای کم کردن آسیب‌هایی است که از طرف دشمن جوامع اسلامی را تهدید می‌کند.

از پتانسیل حج برای حل مشکلات استفاده کنیم
حجت‌الاسلام ایروانی با اشاره به اینکه حج کارکردهای فراوانی دارد، عنوان کرد: امت اسلامی باید از پتانسیل حج برای حل مشکلات و مسایل اقتصادی، هم فکری برای حل مسایل جهان اسلام و تقریب بین مذاهب استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه حج ابعاد مختلفی بر فرد و اجتماع دارد، اظهار کرد: هنگامی که فرد محرم می‌شود و حتی از لباس‌های خود می‌گذرد، زمانی که فرد در رمی جمرات رجم شیطان می‌کند و همینطور در تک تک مراحل و اعمال حج، شاهد تأثیرات شگرفی بر فرد هستیم.

وی ادامه داد: تأثیر وحدت اسلامی را در حج به صورت فیزیکی می‌بینیم؛ اینکه تمام مردم از ملیت‌ها، نژادها و فرهنگ‌های مختلف با یک اشتراک واحد که ایمان به خداست دور کعبه، در سعی صفا و مروه، در قربانگاه، در رمی جمرات، در مشعر، عرفه و... همه با هم حضور پیدا می‌کنند.

اتحاد رمز اصلی موفقیت جهان اسلام است
وی با تأکید بر اینکه اتحاد رمز اصلی موفقیت جهان اسلام است، بیان کرد: حج تبلوری از اتحاد جهان اسلام است لذا امت اسلامی باید بعد از بازگشت از حج نیز بتواند این اتحاد و همبستگی را حفظ کرده و با این انسجام در مقابل دشمنان خود بایستند.

حجت‌الاسلام ایروانی با اشاره به اینکه حج مجمعی از حضور آحاد مردم بدون واسطه‌گری رسانه‌ها و تبلیغات است، گفت: هنگامی که مسلمانانی از کشورهای مختلف همدیگر را در حج ملاقات می‌کنند، متوجه این امر می‌شوند که بسیاری از مشکلات ناشی از توهم برخی از سردمداران حکومت‌های غربی و ناشی از شایعات و تبلیغات صرفا اشتباه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر اینکه زیربنای بسیاری از مشاجرات در جهان اسلام به مسایل اعتقادی بازمی‌گردد، ادامه داد: زمانی که اهل تسنن متوجه القاعات نادرستی از جمله اینکه شیعه قرآن دیگری دارد، شیعیان درصدد تحریف قرآن هستند یا در توسل خود به ائمه(ع) دچار شرک هستند و بسیاری از این القاعات که به آنان در مورد شیعیان می‌شود، هنگامی که می‌بینند شیعیان با همان قرآنی که چاپ عربستان است، در حال عبادت با خداوند و ملتزم به آن هستند، دیگر این شایعات تأثیرگذار نخواهد بود.

وی در واکنش به عقیده برخی افراد که می‌گویند حج نروید و پول‌های خود را به جیب عرب‌ها نریزید تا آنان این هزینه‌ها را صرف جنگ در کشورهای مسلمان جهان همچون یمن و اردن نکنند، افزود: این دیدگاه کاملا اشتباه است چراکه 90 درصد درآمد عربستان از طریق نفت است و 10 در صد باقی مانده نیز از طریق صنعت عظیم گردشگری که به جهت وجود مکه و مدینه در عربستان است، تأمین می‌شود ولی هر ساله حدود 86 هزار نفر از حجاج ایرانی در کشور عربستان حضور پیدا می‌کنند و اگر به صورت تقریبی هزینه هر حاجی ایرانی برای سفر به مکه را حدود 10 تا 15 میلیون تومان در نظر بگیریم، حال اگر هزینه‌های سرسام آور هتل‌ها، هواپیما، تغذیه و .. را از این مبلغ کم کنیم و همچنین زیر ساخت‌هایی که دولت عربستان برای حج در نظر گرفته را نیز به این مبلغ اضافه کنیم، با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد که پول زیادی به دولت عربستان نخواهد رسید.

خودداری از نرفتن به حج توسط ایرانی‌ها خسارت بزرگی است
حجت‌الاسلام ایروانی با بیان اینکه نرفتن ایرانی‌ها به حج خسارت بسیار بزرگی است، افزود: ملت ایران ملتی مشتاق برای زیارت مکه و مدینه است و بازداری ایرانی‌ها به رفتن به حج بار روانی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند. همچنین عدم حضور ایران در مراسم حج به عنوان کشور شیعه برای منافع ایران به ضرر است چرا که حضور ایران هم از لحاظ سیاسی و فرهنگی برای وحدت جهان اسلام بسیار لازم و ضروری است.

انتهای پیام

captcha