
محمد رئیسزاده، رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور در گفتوگو با
ایکنا؛ با اشاره به درهم تنیدگی درمان و آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: با توجه به رشدی که کشور کرده است و تنیدگی بین درمان و آموزش وجود دارد، جداکردن آن شدنی نبوده و به صلاح هم نیست.
وی با بیان اینکه ممکن است در هم تنیدگی درمان و آموزش عوارضی داشته باشد، گفت: باید به این عوارض توجه و رسیدگی کرد. ادغام آموزش در وزارت بهداشت دو فایده بسیار بزرگ داشت، یکی اینکه آموزشهای ما آموزشهای میدانی و عملیاتی شد و دوم اینکه نیروهای آموزشی کمک بسیاری به درمان کردند، بدون حضور اینترنها و رزیدنتها و دانشجویان تخصصی و فوق تخصصی نمیتوانیم جوابگوی مراجعات مردمی باشیم. رسیدگی به حجم بسیاری از مراجعات مردمی در مراکز درمانی زیر نظر اساتید علوم پزشکی و توسط این افراد انجام میشود.
رئیسزاده بیان کرد: ما اگر بخواهیم درمان را از آموزش جدا کنیم، حجم بسیاری از خدمات کاهش پیدا میکند، آموزشهایی هم که پیدا میکنیم به این شکل با خدمات درمانی و بالینی در هم تنیده نخواهد بود؛ این امر هزینه زیادی برای کشور دارد و عوارض اخلاقی فعلی هم باز در شرایط جدید وجود خواهد داشت.
وی تأکید کرد: هر جا موضوع مالی وجود داشته باشد موضوع سوء استفاده و مشکلات اخلاقی هم وجود دارد، این گونه نیست که آموزش و درمان را جدا کرده و سبب شود که این مشکلات هم کاهش پیدا کند.
رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور عنوان کرد: راهکار پرداختن به اخلاق یک راهکار علمی است، ما نمیتوانیم صرفا بر اساس سابقه و افرادی که داریم انتظار داشته باشیم که اخلاق در جامعه نهادینه شود، توصیههای اخلاقی اساتید بزرگ محور و الگو هستند، اما باید اینها را در دل آموزش پزشکی در کشور نهادینه کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کشور یادآور شد: اخلاق پزشکی یک موضوع علمی بوده و چندان ارتباطی با موضوعات مذهبی ندارد، اگرچه جاهایی که جنبههای مذهبی پررنگتر است ممکن است اخلاق پزشکی را بهتر رعایت کنند.
وی ادامه داد: اخلاق پزشکی نیاز به آموزش داشته و راهش هم این است که موضوع اخلاق پزشکی را ابتدای آموزش و دوران علوم پایه به صورت جدی دنبال و نهادینه کنیم؛ دانشجو باید این را بداند همانگونه که نیاز است که بیماری را کامل بشناسد و نسبت به درمان آن مهارت پیدا کند، حق و حقوق بیمار را نیز باید کاملا شناخته و رعایت کند.
رئیسزاده افزود: ما باید شناخت و رعایت حقوق بیماران را جزو توانمندیهای دانشجویان در ارزیابیها، امتحانات و پرداختها در نظر داشته باشیم، بهتر است همانگونه که میگوییم هر پزشکی بهتر درمان کند ما پرداختی و کارانه خوبی به او میدهیم، موضوع اخلاق پزشکی و مؤلفههای آن را هم جزو پرداختیها در نظر بگیریم.
وی اظهار کرد: اگر ما نتوانیم این دو امر را به هم گره بزنیم و جزو کار پزشکی در نظر نگیریم، اخلاق نهادینه نمیشود. دلیل اینکه ما در این زمینه دچار مشکل جدی هستیم، این است که ما با یک سیر پیشروندهای به موضوع آموزش پرداخته و به اخلاق وقعی ننهادیم و استادهای اخلاق هم کم کم از بین ما رفتند و دانشجویان نیز به آن کم توجه بودهاند.
انتهای پیام