حرکت اربعین به سیاست جهان اسلام جهت می‌دهد
کد خبر: 3753559
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳

حرکت اربعین به سیاست جهان اسلام جهت می‌دهد

گروه سیاست و اقتصاد - مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: واقعه عاشورا و اربعین در کنار مسائل تربیتی به لحاظ سیاسی نیز به مسلمانان جهت می‌دهد.

حرکت اربعین به سیاست جهان اسلام جهت می‌دهدحجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی  در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص سیر تاریخی حرکت اربعین بیان کرد: زیارت اربعین درست در همان اولین اربعین بعد از حادثه عاشورا آغاز شد که بر اساس اسناد تاریخی کاروانی به سرپرستی جابر ابن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر(ص) خود را به کربلا رساندند و به نقل مشهور از سید ابن طاووس کاروان اهل بیت(ع) به سرپرستی امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در اولین اربعین حضور یافته و دو کاروان با یکدیگر ملاقات کردند.

وی ادامه داد: متن زیارت اربعین نیز که در روایتی از امام حسن عسکری(ع) قرائت آن از نشانه‌های مومن است، بسیار دارای معانی عمیق و پیام‌های متنوع است که این زیارت تنها مختص امام حسین(ع) است و برای سایر معصومین(ع) چنین زیارتی نداریم که این امر نشانه‌ای بر رخداد و سابقه تاریخی اربعین است.

شریعتی‌تبار اظهار کرد: دلیل عظمت و جایگاه این حرکت امام حسین(ع) این است که در تاریخ به یک حرکت حماسی تبدیل شده و از طرفی علمای عراق نیز از یک سو و اهالی عراق از سوی دیگر در راستای این حدیث مشهور امام حسن عسکری(ع) بسیار تأثیرگذار بودند که امروز این حرکت به یک جریان شکوهمند شیعیان و جهان اسلام تبدیل شده است.

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: حرکت و قیام عاشورا از یک سو و زیارت اربعین از سوی دیگر اقدامی برای زیرساخت و جهانی شدن فرهنگ اسلام و قرآن است؛ لذا این حرکت ظرفیت آن را دارد که اسلام را جهانی کند.

وی با اشاره به اینکه شعار پرچم امام عصر(عج) در قیام آخرالزمان نیز یا لثارات الحسین(ع) است، افزود: این یعنی ظرفیت و سرمایه حضرت در زمان ظهور سرمایه عاشورایی بوده که این نشان از فرهنگ و فرآیند جهان شمول شدن اسلام است.

شریعتی‌تبار عنوان کرد: زیارت اربعین به لحاظ فرهنگی و اجتماعی تقویت کننده بنیه معرفتی و اخلاقی زائران و جهان اسلام است.

وی زمینه‌ساز بودن روابط عاطفی و محبت‌آمیز، ایجاد روابط حسنه بین مسلمانان در پرتو فرهنگ عاشورایی را از دیگر موارد پیاده روی اربعین برشمرد و گفت: عاشورا و اربعین در کنار مسائل تربیتی به لحاظ سیاسی نیز به مسلمانان جهت می‌دهد.

شریعتی‌تبار اظهار کرد: حرکت اربعین درس عزت بخشی عاشوراست و مقابله با ستمگران و استثمارگران و مستکبران و آنان که می‌خواهند عزت ما را مخدوش کنند از برکات این مکتب است. حرکت پیاده روی اربعین آن هم با حضور ده‌ها میلیونی عزاداران با بصیرت و با معرفت حضرت سید الشهداء(ع) و گستردگی آن در جهان اسلام قطعا مقدمه‌ای برای زمینه‌سازی ظهور است.

انتهای پیام

captcha