جریان شهادت مستمر و منحصر به زمان و جغرافیای خاص نیست
کد خبر: 3760037
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
فرمانده سپاه امام رضا(ع):

جریان شهادت مستمر و منحصر به زمان و جغرافیای خاص نیست

گروه سیاست و اقتصاد - فرمانده سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه شهدا ضمن اثر گذاری وضعی در مقطعی که به شهادت می رسند، تاثیر خود را در مقاطع زمانی دیگر هم دارند، گفت: جریان شهید و شهادت منحصر به یک مقطع زمانی و یا یک جغرافیا نیست بلکه در طول تاریخ مستمر و ادامه دار است.

جریان شهادت مستمر و منحصر به زمان و جغرافیای خاص نیستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی سردار یعقوب علی نظری در هشتمین  یادواره سرداران شهید و گرامیداشت 33 شهید زاوین کلات که امروز، همزمان با اربعین حسینی(ع) برگزار شد، بیان کرد: این شب و روزهای ایام عزاداری سید و سالار شهیدان فضای جامعه اسلامی به ویژه جامعه شیعی معطر به نام و یاد حسین(ع) و اصحاب حسین(ع) است.

وی افزود: امروز تمرکز اذهان به سمت نقطه مقدسی به نام کربلا و گرامیداشت شهدای واقعه عاشوراست. در هر جایی دانسته و نادانسته دل ها متوجه آن نقطه است که این توجه و عرض ارادت در تجمعات و سوگواری ها تجلی یافته است. 

فرمانده سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: در چنین روزهایی جمعی هم توفیق خاص دارند و علاوه بر روح و ذهن جسم خود را به آن وادی متبرک رسانده اند و فرصت عبادت خاص در این روز خاص را کسب کرده و این افتخار را پیدا کردند به محضر حضرت سید الشهداء(ع) حضور یافته و عرض ارادت داشته باشند.

وی ضمن تشکر از عزادارن حاضر در این مراسم بیان کرد: شما امروز از طریق شهدای این منطقه که در مسیر حسینی حرکت کردند و جان خود را تقدیم کردند، در این مکان حضور یافته اید و دل ها را به واسطه یاد شهدا به کربلا می فرستید و از آنجا که دل ها متوجه آن نقطه مقدس است، قطعا در ثواب آنان که جسمشان در آن مکان حاضر است، شریک هستید.

سردار نظری گفت: در خصوص شهدا چند نکته مهم قابل بیان است. اولین نکته ای که در خصوص شهدا بایدبه آن توجه کنیم، این است که هدف همه شهدا یک هدف بزرگ و معنوی یعنی حفظ اسلام بوده؛ همان چیزی که امام حسین(ع) و شهدای کربلا در عاشورای 61 جان خود را برای آن هدف تقدیم کردند.

وی اظهار کرد: شهدای ما نیز همان مسیر معنوی و الهی را که شهدای کربلا طی کردند، ادامه دادند. مبادا اهداف شهدا را کوچک بشماریم چرا که شهدا با نگاه و اندیشه های بلند و شناخت معنوی که داشتند، متوجه شدند هدایت انسان ها می ارزد که انسان هایی جان خودشان را تقدیم کنند چون این هدایت با حفظ اسلام محقق می شود.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) ابراز کرد: اسلام ناب در نظام اسلامی تجلی می یابد. امام خمینی(ره) نیز در اینباره فرمودند «حفظ نظام از اوجب واجبات است». بنابراین شهدا حاضر شدند جان خود را برای حفظ نظام اسلامی و برای هدایت مردم نثار کنند.

وی با بیان اینکه شهدای ما برای حفظ اسلام و ارزش ها و برای مرزهای معنوی به شهادت رسیدند، افزود: نکته دوم این است که شهدا منحصر در مقطع زمانی خود نیستند. درست است که قیام امام حسین(ع) و یاران ایشان در مقابل یزید زمامه بود اما این قیام منحصر به آن زمان نیست.

سردار نظری تصریح کرد: شهدا ضمن اثرگذاری وضعی در مقطعی که به شهادت می رسند، تاثیر خود را در مقاطع زمانی دیگر هم دارند. برای همین است که شهدا زنده و شمع محفل بشریت هستند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: شهدا دائما برای هدایت بشریت تشعشع دارند ولی شرط آنکه این تشعشعات را دریابیم این است که با بصیرت باشیم.

وی با بیان اینکه خط شهدا ادامه دارد، اظهار کرد: شهادت مخصوص یک مقطع نیست. اینکه عده ای یک دوره به شهادت برسند و این جریان قطع شود، نیست. خط شهادت از ابتدای تاریخ اسلام به وجود آمده و در مسیر حق و حقانیت تا ابد ادامه خواهد داشت.

سردار نظری ادامه داد: ما همچنان که شهدای صدر اسلام و شهدای کربلا را مشاهده می کنیم، در دوره 1400 ساله اسلام نیز شهدای متعددی را می شناسیم؛ لذا جریان شهادت قطع نشده و ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه هدف شهدا هدف معنوی و زنده نگه داشتن نظام مقدس جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: شهدا همیشه نور افشانی می کنند و ما باید از این نور معنوی بهره برداری کنیم و در راه اهداف آنان که حفظ ارزش هاست، همیشه آماده شهادت باشیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در خصوص آثار و برکات شهدا افزود: اولین اثر شهید ارتقا یافتن است. هر شهید به محض شهادت اوج می گیرد که این اوج گرفتن در آیات کلام وحی و روایات نیز بیان شده است.

وی گفت: نقطه اوجی که از آن صحبت می شود، نقطه اوجی است که رسیدن به آن جز با شهادت امکان پذیر نیست لذا عملی جز شهید شدن وجود ندارد که انسان آن را انجام دهد و آن عمل وی را به اوج برساند.

سردار نظری ادامه داد: امام علی(ع) با آن شخصیت معنوی، با آن عبادت و تمسک همیشگی که به ساحت نورانی پیامبر(ص) داشت، همیشه به دنبال شهادت بود و جمله «فزت و و رب الکعبه» وقتی بر زبان ایشان جاری شد که در مسجد کوفه به شهادت رسید.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) شهادت پروری را یک افتخار برشمرد و بیان کرد: جامعه اسلامی ما به برکت خون این شهیدان است که ارتقا یافته و می یابد. اثر دیگری که شهادت بر جامعه دارد، اثر حفاظتی است. در نتیجه خون شهدا بوده که اسلام حفظ شده و امروز به برکت خون شهدا نظام مقدس جمهوری اسلامی محفوظ مانده است.

سردار نظری ادامه داد: اگر شهدای عاشورا نبودند، ما امروز اسلامی نداشتیم که از رهنمودهای آن استفاده کنیم. مردم ایران نیز در 40 سال گذشته و از آغاز نهضت امام خمینی(ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ثابت کردند که مولفه های شهدا را حفظ کردند و با چشم دل به راه شهدای کربلا نگاه می کنند.

وی با اشاره به جمله ای از امام راحل مبنی بر اینکه «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، گفت: درس گرفتن از قیام امام حسین(ع) باعث شکل گیری نهضت و در پی آن پیروزی انقلاب و سقوط طاغوت شد.

عاشورا مکتب شهادت طلبی برای حفظ ارزش هاست 
فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: گرامیداشت و زنده نگه داشتن محرم و صفر  بود که مردم برای حفظ این نظام 250 هزار شهید تقدیم کردند. مردم بصیر ما تنها مراسم عزاداری نگرفتند بلکه با عمل به راه امام حسین(ع) در این راه شتاب کردند و برای مبارزه جوانان خود را تقدیم کرده و می کنند.

وی گفت: خانواده شهدا این راه پرافتخار را ادامه دادند و بعد از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس منحصر به زمان و مرز خاص جغرافیایی نشدند  بلکه برای دفاع از ارزش های در معرض تعرض استکبار، توسط شهدای مدافع حرم، این راه ادامه پیدا کرد.

سردار نظری عزت مندی نظام را نتیجه شهادت برشمرد و گفت: ما باید قدردان خون شهدا باشیم و تحت تاثیر دشمنان قرار نگیریم چرا که دشمن به دنبال تضعیف ارزش های ماست اما می بینیم که امروز ایران اسلامی در اوج عزت و الهام بخش به سایر جوامع است.

استقلال سیاسی، نظامی و علمی را مدیون شهدا هستیم
فرمانده سپاه امام رضا(ع) با بیان اینکه ملت ایران امروز در اوج استقلال است، اظهار کرد: امروز با استقلال سیاسی که داریم هیچ کشوری بر سرنوشت کشورمان نمی تواند تسلط یابد. استقلال نظامی ایران باعث شده ما امنیت در منطقه را داشته باشیم و از طرفی در زمینه علمی نیز استقلال داریم که این استقلال در زمینه های سیاسی، نظامی و علمی از نتایج خون شهیدان است.

سردار نظری ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای نظام که حاصل خون شهداست، بیان کرد: ایستادگی در برابر ظلم مشقت دارد و عزتمندی سرمایه گذاری می خواهد. کسب استقلال نیازمند تحمل سختی هاست و امروز استکبار به شیوه جدید به جنگ آمده لذا باید با تمسک به ائمه(ع) و توجه به خون شهدا مسیر نظام اسلامی را به خوبی ادامه دهیم.

انتهای پیام

captcha