نگارش کتب مذهبی حرفه‌ای و روش‌مند باشد
کد خبر: 3766129
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹

نگارش کتب مذهبی حرفه‌ای و روش‌مند باشد

گروه فرهنگی - اگر قصد داریم کتابی را در حوزه مذهبی به چاپ برسانیم باید شناخت دقیق از فضای جامعه، کتابفروشی‌ها و آثاری که در کتابفروشی‌ها به آن موضوع پرداخته شده است داشته باشیم تا نگارش آن حرفه‌ای و هدفمند باشد.

چاپ یک کتاب نیازمند ارزیابی‌ و بررسی‌های تخصصی استسیداحسان مصطفی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن بیان این مطلب در خصوص اینکه تا چه اندازه نگارش کتب مذهبی حرفه‌ای و روش‌مند است، اظهار کرد: اگر قصد داریم کتابی را در حوزه مذهبی به چاپ برسانیم باید شناخت دقیق از فضای جامعه، کتابفروشی‌ها و آثاری که در کتابفروشی‌ها به آن موضوع پرداخته شده است، بنگریم به عنوان مثال قرار است اثری در حوزه مهدویت به چاپ برسد قبل از اینکه کتاب چاپ شود باید کتاب‌های مشابه آن موضوع را رصد کنیم و ببینیم در بازار و در کتابفروشی‌ها چه کتاب‌هایی با موضوع مهدویت وجود دارد تا نویسنده را در انتخاب موضوع و محتوا کمک کند.

وی افزود: این کتاب‌ها باید توسط نویسنده جمع‌آوری، گردآوری، رصد و بررسی شود و بعد مشاهده کند آن کتابی که می‌خواهند چاپ کنند نسبت به موضوع موجود در بازار چه ویژگی می‌تواند داشته باشد و اگر به این موضوع دقت نکنیم و نیاز جامعه را مورد ارزیابی قرار ندهیم ممکن است کتاب مورد نیاز بازار نباشد و از سوی مردم نیز مورد استقبال قرار نگیرد.

این ناشر تصریح کرد: کتاب در دو حالت به چاپ می‌رسد‌ اول اینکه به کتابخانه‌ها عرضه می‌شود و یا مهم‌تر از آن این است که در بازار به فروش برسد. کتابی در بازار به فروش می‌رسد که مردم آن را بپسندند و به نوعی به آن نیاز داشته باشند. به عنوان مثال اگر کتابی را با عنوان ایدز چاپ می‌کنیم باید به گونه‌ای باشد که محتوای آن در بازار وجود نداشته باشد و نیاز بازار سنجیده شود و بازار این کشش را داشته باشد که چنین کتابی را از ما بخواهد تا با محتوایی جدید به بازار عرضه کنیم.

وی عنوان کرد: بنابراین اگر موضوع خوبی برای کتاب انتخاب شود، ارزیابی تخصصی صورت گیرد و به موقع و در زمان و مناسبت مشخص چاپ شود، کاری روش‌مند و مفید خواهد بود و اگر کتابی با طراحی، فونت و قطع منظم و زیبا مهیا شود و ناشر نکات لازم را رعایت کند بسیار در انتخاب و کیفیت کتاب کمک می‌کند. در نهایت قیمت‌گذاری کتاب‌ها باید متناسب بازار باشد و اگر این مراحل برای هر کتاب مذهبی و غیر مذهبی رعایت شود و مرحله به مرحله جلو برود به هدف خود دست یافتیم و اگر هر کدام از این پارامترها و بخش‌ها نقصی داشته باشد، کتاب مفیدی به بازار عرضه نخواهیم کرد.

مصطفی‌زاده خاطرنشان کرد: همان طور که مجلات، فیلم‌، هنر و موسیقی زرد وجود دارد برای کتاب هم این موضوع را شاهد هستیم که کتاب‌هایی با سطح پایین وارد بازار می‌شوند و متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مجوزهای لازم را به این دست ناشران می‌دهند، بدین معنا که آن ارزیابی‌های تخصصی صورت نمی‌گیرد و بسیار از این دست کتاب‌ها در بازار دیده می‌شود و بدتر از آن این است که مردم از این کتاب‌ها استقبال و خریداری می‌کنند.

captcha