ضروری است ضمن استفاده از طب سنتی، آن را روزآمد کنیم
کد خبر: 3783968
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
قائم مقام وزیر بهداشت:

ضروری است ضمن استفاده از طب سنتی، آن را روزآمد کنیم

گروه اجتماعی - قائم مقام وزیر بهداشت، در مان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: قاعدتاً در حال حاضر باید ضمن استفاده از گنجینه طب سنتی باید به روزآمد کردن آن نیز اقدام کنیم و به یک سئوال صریح پاسخ دهیم که پدران واقعی طب سنتی اگر الان بودند چه موضعی درباره طب ایرانی و طب سنتی می‌گرفتند؟

ضروری است ضمن استفاده از طب سنتی، آن را روزآمد کنیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی ایرج حریرچی ظهر امروز در همایش ملی «طب سنتی ایرانی؛ یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده» که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و توصیه‌های بین‌المللی در خصوص طب سنتی، اظهار کرد: بند 12 سیاست‌های کلی سلامت که فروردین سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، بندی مهم، پرحجم است که به طب سنتی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: نخستین ماده این بنده به بازشناسی، تبیین، ترویج و نهادینه کردن طب سنتی ایران اختصاص دارد. بر این اساس طب سنتی باید بازشناسی و پالایش شود و سپس به تبیین و ترویج و پس از آن توسعه پیدا کرده و نهادینه شود.

حریرچی تصریح کرد: در ذیل این بند ترویج گیاهان دارویی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی زیر نظر وزارت بهداشت است. گیاهان دارویی در کشور ما یکی از زمینه‌های بسیار خوب برای توسعه است. متأسفانه در کشت خیلی دقت نمی‌کنیم و عمده سود آنچه برداشت می‌کنیم به شرکت‌های بسته‌بندی و عرضه‌کننده خارجی می‌رسد.

وی استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های سنتی را از دیگر بندهای سیاست‌های کلی سلامت در خصوص طب سنتی برشمرد و خاطرنشان کرد: قاعدتاً در حال حاضر باید ضمن استفاده از گنجینه طب سنتی باید به روزآمد کردن آن نیز اقدام کنیم و به یک سئوال صریح پاسخ دهیم که پدران واقعی طب سنتی اگر الان بودند چه موضعی درباره طب ایرانی و طب سنتی می‌گرفتند؟

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: بند بعدی این سیاست‌ها به تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی پرداخته است. عمده بحث‌هایی که در خصوص طب سنتی می‌کنیم درباره طب مکمل می‌کنیم و این پتانسیل در کشورهای دیگر به صورت بالقوه موجود است و می‌توانیم با همکاری با آن‌ها به این پتانسیل‌ها دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به تأکید بر نظارت وزارت بهداشت بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی در بند دیگری از سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: این فصل‌الخطاب است و نمی‌توان در خصوص آن بحث کرد که وزرات بهداشت نمی‌تواند بر طب سنتی نظارت کند. اگر ادعایی در این‌خصوص هست، مقام معظم رهبری سمبل مرجعیت دینی و ولایت فقیه خیلی صریح در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند.

حریرچی ادامه داد: بند دیگر به برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و مدرن برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های اشاره دارد. روشن است در حال حاضر نه طب مدرن می‌تواند همه نیازهای درمانی را براورده کند و نه طب سنتی می‌تواند تمام بیماری‌ها را درمان کند و بر این اساس می‌توان تعامل منطقی بین طب سنتی و طب مدرن ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در خصوص طب اسلامی باید به مردم سالاری و دموکراسی هم توجه کرد، تصریح کرد: در هر حال عده‌ای از مردم طب سنتی را می‌خواهند. همچنین بسیاری نیز از عوارض داروها خسته شده‌اند که طب سنتی گزینه مناسبی برای این افراد است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از پتانسیل‌های طب سنتی درمان بیماری‌ها و ارزان‌سازی درمان است. یکی از گلایه‌های ما از افرادی که در حوزه طب سنتی فعال هستند گران بودن این نوع طب است.

وی گفت: اصلاح سبک زندگی با توجه به تغذیه یکی دیگر از بندهای سیاست‌های کلی سلامت است که باید به آن توجه شود.

حریرچی تاکید کرد: در هر اقدامی که در طب سنتی انجام می‌شود باید ایمن بودن، کیفیت و کارایی ثابت شود. این‌که چون مطلبی در کتاب چند صد سال پیش ذکر شده، مرجع است و باید از آن استفاده کنیم، در صورتی که به هر یک از سه عامل بالا لطمه بزند نباید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی توصیه‌ها و اهداف سازمان بهداشت جهانی در خصوص طب سنتی، اضافه کرد: ادغام مناسب طب سنتی در سیستم بهداشتی و درمانی کشورها یکی از این توصیه‌هاست که باید به آن توجه شود. همچنین به تعیین و تضمین ایمنی، کارایی و کیفیت طب سنتی و فرآورده‌ها و روش‌های درمانی توصیه شده است.

قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: در این زمینه باید توجه داشت بسیاری از فرآورده‌ها مفید هستند، اما مصرف زیاد آن می‌تواند مضر باشد. یکی از علل شایع نارسایی کبد در کشور و پیوند کبد مصرف داروهای گیاهی بیش از میزان استاندارد است.

وی گفت: افزایش دسترسی به امکانات سلامت را یکی دیگر از اهداف توسعه طب سنتی است.

طب اسلامی نداریم اما طب مسلمانان داریم
در ادامه معاون علمی آستان قدس رضوی با اشاره به فعالیت‌های مختلف آستان قدس رضوی، گفت: آستان قدس رضوی خود یک کشور کوچک است و ما در معاونت علمی آستان قدس قصد داریم علم را در همه عرصه‌های فعالیت‌های آستان قدس رضوی، پی بگیریم.

محمد مهدی‌نژاد نوری ادامه داد: خوشبختانه طب ایرانی و سنتی زیرساخت‌های خود را طی کرده و شکل و شمایل خوبی به خود گرفته است. همه اقدامات صورت گرفته باعث شد این حوزه مورد سوءاستفاده‌ قرار نگیرد و در مسیر خود قرار گیرد.

وی با اشاره به تشکیل معاون علمی آستان در حدود 3 سال قبل، ادامه داد: معاونت علمی آستان قدس قصد دارد علم را در همه عرصه‌های فعالیت‌های آستان قدس رضوی که خود یک کشور کوچک است، پی گیرد.

‌نژادنوری تصریح کرد: باید در واژه طب سنتی و طب ایرانی تجدید نظر کرد و آن را با واژه‌ای وسیع‌تر جایگزین کرد؛ چراکه طب سنتی تنها در جغرافیای ایران امروزی نبوده و این طب در جغرافیایی وسیع‌تر قرار داشته است. همچنین با وجود این‌که طب اسلامی نداریم، اما طب مسلمانان داریم.

وی خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی با این‌که این موضوعات در بسترهای خارج علمی پیش رود، مخالف هستیم و بستر و میدانی برای این ایجاد نکرده‌ایم و با برخی نیز برخود خواهیم کرد.

معاون علمی آستان قدس رضوی بیان کرد: ما نباید ایده‌ها و ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های جدید که ممکن است خارج حیطه ما باشد را سرکوب کنیم.

وی با اشاره به لزوم توسعه طب سنتی در کشور، اضافه کرد: امیدواریم آستان قدس رضوی سهم خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.

انتهای پیام

captcha