25 پروژه شهری در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی افتتاح شد
کد خبر: 3798345
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲

25 پروژه شهری در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی افتتاح شد

گروه فرهنگی - در آستانه فرارسیدن سال نو، 25 پروژه شهری در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی افتتاح شد.

25 پروژه  شهری در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی افتتاح شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در مراسم افتتاحیه پروژه‌های شهری که ظهر امروز 25 اسفندماه در خیابان آیت الله شیرازی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در بخش اجتماعی، فرهنگی و هویتی نیز منطقه ثامن واجد شرایط خاص و ویژه‌ای است، لذا مباحث هویتی نیزهمواره در شورای اسلامی شهر مورد توجه بوده است.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های منطقه ثامن بافت تاریخی و بافت هویتی است که در کنار بارگاه رضوی واقع شده است و طی سالیان سال شکل گرفته، بر همین اساس حفظ این بافت هویتی، معنوی و حفظ آثار تاریخی که در این بافت وجود دارد از اهمیت ویژه‌ای در شورای اسلامی شهر مشهد برخوردار است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: حفظ آثارهویتی و معنوی که از مسجد صاحب الزمان(عج) مشهور به حوض معجردار مشهور است برجای مانده نیز برای ما مهم بود که تصمیمات لازم در این خصوص گرفته و در کوتاه ترین زمان ممکن وعده‌ها عملی شد و امروز شاهد کلنگ زنی این مسجد هستیم .
اصولی عنوان کرد: در سایر مراکز، مساجد و ابنیه تاریخی مانده در منطقه این توجه شده و مراقبت لازم را داریم که این میراث و ذخیره تاریخی در این منطقه توسط مجموعه مدیریت شهری حفظ شود و از این ظرفیت تاریخی و خانه‌های تاریخی، اماکن تاریخی، مساجد و حسینیه‌ها برای غنابخشی به بحث‌های هویتی شهر استفاده شود. همچنین این اماکن به زائران معرفی شود تا آنان نیز ضمن زیارت از حرم رضوی، بازدیدی از این اماکن تاریخی داشته باشند.
در ادامه احمد نوروزی، از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد طی سخنانی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در بافت پیرامون اطراف حرم رضوی تغییر رویکردها است ما در گذشته برخی از این فعالیت‌ها را انجام می دادیم اما در شورای پنجم هرگونه فرصتی برای استفاده در این تغییرات صورت گرفت و این اقدام باعث تغییری در بافت پیرامون حرم مطهر شد و ساماندهی صورت گرفت ضمن اینکه با سرمایه گذاران نیز تعاملاتی انجام شد.
وی با بیان اینکه امسال، سال تحول و پویایی است بیان کرد: تحولی در این پروژه‌ها اتفاق افتاد تا چهره بافت فرسوده تغییر کند و به منظور بازآفرینی بافت پیرامون حرم مطهر جمع بندی لازم صورت گرفت و نکته مهم این است که بازسازی بافت فرسوده و نوآفرینی این قسمت با محوریت مردم انجام شود تا نقش اصلی را خود مردم ایفا کنند و سیاست‌های کلی این امر محقق شده است، در حال حاضر نیز در نشست‌هایی که با حضور مردم در مساجد داشته‌ایم و این رویکرد مطرح شده و نکته اصلی این است که مردم خودشان در تصمیم گیری این تغییرات حضور دارند.
در بخش دیگری از این مراسم سید مصطفی نعمتی، شهردارمنطقه ثامن مشهد ادامه داد: بنای مدیریت شهری بر این است که بازآفرینی شهری را مورد توجه قرار دهد، بر این اساس در منطقه ثامن هر فضایی که امکان اجرای طرح نوسازی در آن وجود داشته و زیرساخت‌های بازآفرینی شهری را دارد مورد توجه قرارمی دهد.
وی با بیان اینکه شارستان رضوی نیز تا پایان سال 98 آماده خواهد شد، اظهار کرد: در ظرف 20 سال گذشته که طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده اطراف حرم در دست اقدام بوده، در ابتدای آغاز طرح فضای سبز منطقه ثامن 25 هزار مترمربع بوده است و در طی این فرآیند مساحت 50 هزار متر افزایش پیداه کرده است.
شهردار منطقه ثامن مشهد اظهار کرد: طی یک سال و نیم گذشته تاکنون 30 هزار مترمربع به فضای سبز منطقه ثامن افزوده شده است و اضافه کردن بخش دیگری از فضای سبز را نیز در دست احداث داریم.
وی افزود: همزمان با مراسم افتتاحیه 25 پروژه شهری، مراسم کلنگ زنی مسجد حوض معجردار که جزء تعهدات شهرداری منطقه ثامن و اداره اوقاف و امور خیریه است، امروز با حضور مسئولین صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

captcha