اعزام مردم به اربعین شبه‌کاروانی می‌شود
کد خبر: 3798440
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
حیدری:

اعزام مردم به اربعین شبه‌کاروانی می‌شود

گروه جامعه ــ دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی از شبه‌کاروانی شدن اعزام زائران به اربعین حسینی خبر داد و گفت: دستورالعمل این مسئله تهیه و به تمام سطوح مدیریتی اربعین اعلام شده‌ است.

شهریار حیدری، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح مهم‌ترین رخدادهای مربوط به اربعین سال 97 پرداخت و گفت: در سال 97 علی‌رغم خلأ مدیریتی که در عراق وجود داشت و همزمانی برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و تشکیل کابینه عراق با مراسم اربعین، همکاری مناسبی بین دو طرف وجود داشت و بیش از دو میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین شرکت کردند.

وی نظم و انضباط اربعین 97 را بهتر از سال‌های قبل ارزیابی‌ کرد و گفت: حرکت مردم و برگشت آنها به خوبی انجام شد، اما نوسانات ارز مشکلاتی را برای تأمین ارز زائر به وجود آورد که با وجود پیگیری‌ها، تخفیف حداقل 350 هزار تومانی با استفاده از ارز نیمایی برای زائران اربعین محقق شد.

افزایش 140 درصدی ورود زائران اربعین به ایران

حیدری اعلام کرد: در سال 97 در مقایسه با سال 96 با افزایش 140 درصدی ورود زائران اربعین از کشورهای خارجی به ایران و رفتن به سمت عراق مواجه‌ شدیم که با مدیریت خوب، این مسافران بدون مشکل وارد کشور عراق شدند.

وی اعلام کرد: در اربعین 97 افزایش امکانات زیرساختی و تکمیل پایانه‌های مرزی از نظر افزایش گیت‌های ایست و بازرسی، توسعه پارکینگ‌ها و رفع مشکل پارکینگ برای بخش خصوصی و حمل و نقل عمومی را داشتیم. همچنین انتقال آب به پایانه چزابه و تأمین روشنایی پایانه‌های مرزی شلمچه، چزابه و مهران تکمیل‌ شد. همچنین، ارائه خدمات منظم مواکب نیز در قالب یک سامانه ساماندهی‌ شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی از لغو روادید سفر به عراق از اوایل اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: لغو روادید موجب افزایش زائران اربعین خواهد شد و به نظر می‌رسد که زائران اربعین سال جاری حتی به بیش از سه میلیون نفر برسد.

تشکیل شبه‌کاروان‌ها برای اعزام به اربعین

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های سال جاری ستاد مرکزی اربعین پرداخت و گفت: در سال جاری مسئله ساماندهی و مدیریت شبه‌کاروان‌ها از شهرستان‌ها و استان‌ها مدنظر است. مبنای ما همچنان در همه سطوح مردم‌محور بودن اربعین است، اما برای انسجام بیشتر زائران به صورت شبه‌کاروانی ساماندهی و عازم اربعین می‌‌شوند که دستورالعمل این اقدام فراهم و به سطوح مختلف مدیریتی یعنی فرمانداران، استانداران و ستاد اربعین با 13 کمیته تخصصی ابلاغ شده‌ است. شرح وظایف همه دستگاه‌ها نیز پیش‌بینی و اعلام شده‌ است.

استفاده مشترک از درمانگا‌ه‌ها و بیمارستان‌های عراق در اربعین

حیدری یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری ستاد مرکزی اربعین را استفاده از ظرفیت وزارت بهداشت عراق اعلام و اظهار کرد: در اربعین سال جاری به جای استفاده از مواکب محقر و ایجاد درمانگاه‌های موقت در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های عراقی به صورت مشترک کار درمان زائران را انجام می‌دهیم تا هم محل مشخصی وجود داشته باشد و هم امکانات بیشتری در اختیار پزشکان و بیماران قرار‌ گیرد.

وی از کمبود خودرو در عراق نیز سخن گفت و ادامه داد: سال گذشته به دلیل کمبود خودرو مشکلاتی پیش آمد که اعلام کردیم می‌توانیم از مرز تا مسافت مشخصی از داخل خاک عراق حمل و نقل زائران را برعهده بگیریم. در همین راستا نیز با کشور عراق رایزنی و نشست‌های تخصصی مشترک بعد از تعطیلات نوروزی، بین وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل عراق برگزار می‌شود.

خط ریل خرمشهر به بصره متصل می‌شود

حیدری ادامه داد: توسعه راه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی نیز مد نظر است که با طرف عراقی صحبت کردیم تا خط ریل خرمشهر به بصره متصل شود و از این خط برای انتقال زائران و مسافران استفاده کنیم. همچنین برای چهار بانده شدن برخی مسیرهای اربعین با کمک بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی اعلام کرد: تونل بین مهران و ایلام نیز در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین از سوی وزارت کشور با مجوزی که از شورای عالی امنیت ملی دریافت کردیم به سازمان حج و زیارت ابلاغ کرده‌ایم که کاروان‌های خود را برای استفاده از مرز خسروی آماده کنند تا با تداوم این استفاده در اربعین نیز از مرز خسروی استفاده‌ شود.

انتهای پیام 

captcha