اجرای طرح آرامش بهاری در 127 بقعه متبرکه خراسان رضوی
کد خبر: 3798655
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
در ایام نوروز صورت می گیرد؛

اجرای طرح آرامش بهاری در 127 بقعه متبرکه خراسان رضوی

گروه فرهنگی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه 304 بقعه در خراسان رضوی وجود دارد، گفت: طرح آرامش بهاری از 28 اسفند تا 15 فروردین در 127 بقعه متبرکه استان اجرا می شود.

اجرای طرح آرامش بهاری در 127 بقعه متبرکه خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد احمد زاده امروز در نشست خبری آرامش بهاری که در محل اداره کل اوقاف خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به حدیثی از جواد الائمه(ع) در خصوص صله ارحام و صفای دل بیان کرد: در ایام نوروز که فصل گرم صله ارحام است، باید این را قدر بدانیم و از آن نهایت استفاده را ببریم.

وی افزود: خدا را شاکریم که در هشتمین سال متوالی طرح آرامش بهاری را آغاز می کنیم که در بقاع متبرکه استان و آستان مقدس امامزادگان برگزار خواهد شد که در این راستا از 304 بقعه متبرکه در سطح استان تعداد 127 بقعه متبرکه آمادگی اجرای این طرح را دارند که امید است با قوت بیشتر از سال های گذشته این طرح برگزار شود ضمن اینکه سایر بقاع متبرکه پذیرای زائران هستند.

احمدزاده ادامه داد: در این طرح خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران و مسافران نوروزی که به بقاع متبرکه مشرف می شوند، ارائه می شود البته بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان در طی سال پذیرای زائران هستند ولی در این ایام طرح ها و فعالیت هایی پیش بینی شده است که خدمتگذاری را بتوانیم کامل تر انجام دهیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: زمان اجرای این طرح از 28 اسفند 97 تا 15 فروردین 98 خواهد بود. در این طرح کلیه خدام و هیات امنای بقاع متبرکه آماده میزبانی و خدمتگذاری به زائران عزیز شده اند.

وی اضافه کرد: افتتاحیه این طرح با نشست بررسی راهکارهای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی آغاز شد و استاد رحیم پور ازغدی سخنران آن جلسه بودند. غبارروبی و عطر افشانی بقاع متبرکه و مزار شهدای مدفون در بقاع را در روزهای آتی خواهیم داشت و نظافت و آماده سازی و در واقع خانه تکانی بقاع متبرکه انجام خواهیم داد.

مراسم تحویل سال نو در 90 بقعه متبرکه برگزار می شود
احمدزاده گفت: مراسم تحویل سال نو در 90 بقعه متبرکه پیش بینی شده است که شامل دعای تحویل سال و پخش پیام نوروزی مقام معظم رهبری، سخنرانی و دعا خوانی در آغازین دقایق تحویل سال در راستای آغازسالی سرشار از برکت و معنویت از جمله برنامه های لحظات تحویل سال نو است.

وی افزود: برپایی خیمه های معرفت با غرفه های پاسخگویی به سولات شرعی، دینی، پاسخ به شبهات، غرفه عفاف و حجاب، غرفه کودک، غرفه مشاوره خانواده و... با هدف معرفت افزایی به زائران و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای کودکان است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: برپایی 20 نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی در بقاع شاخص استانی، برگزاری 50 دوره سلسله پوسترهای نمایشگاهی، اجرای مسابقات فرهنگی روزانه، اقامه نماز جماعت و برپایی مراسم سخنرانی و ادعیه از دیگر برنامه های فرهنگی و معنوی در این ایام است.

اعزام 150 مبلغ و مبلغه به بقاع مجری طرح آرامش بهاری
احمدزاده ادامه داد: از آنجا که ایام نوروز مقارن با ایام پربرکت ماه رجب است، برنامه هایی متناسب برای مراسمات ولادت امیرالمومنین(ع) و همچنین وفات حضرت زینب(س)، شهادت امام موسی کاظم(ع)، عید مبعث، مراسم روز جمهوری اسلامی و اجرای برنامه های فرهنگی روز طبیعت را خواهیم داشت و در این ایام 150 مبلغ برادر و خواهر در بقاع متبرکه جهت فعالیت های فرهنگی مستقر خواهند شد؛ ضمن اینکه خدمات رفاهی در این ایام شامل اسکان در حسینیه ها و سوئیت های بقاع متبرکه برای زائران فراهم شده است.

وی بیان کرد: بیش از 40 هزار محصول فرهنگی شامل آلبوم صوتی، کتاب های داستان و... پیش بینی شده و در اختیار غرفه های مختلف بقاع متبرکه برای استفاده زائران و مسافران قرار گرفته است و کودکان در قالب فعالیت هایی که انجام می دهند مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: طی اجرای طرح نیز مسئولان اداره اوقاف نیز در قالب تیم هایی بازرسی مستمر از بقاع متبرکه مجری طرح را خواهند داشت تا کاستی ها و نقص هایی که در طرح وجود دارد را مورد بررسی قرار داده و درصدد اصلاح آن برآیند تا خدمت شایسته تری به زائران ارائه دهند.

احمد زاده اظهار کرد: بقاع میقات الرضا(ع) که در مسیر جاده های منتهی به مشهد واقع شده اند و مسیر تردد زائران هستند. تلاش شده تا خدمتگذاری شایسته ای صورت گیرد و چند لحظه توقف زائران و مسافران در مسیر ضمن تجدید قوای جسمی و معنوی، کمک خواهد کرد تا سفر امنی را داشته باشند.

امامزاده سازی کار جریان های تکفیری است
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بحث هایی مانند امامزاده سازی و امامزادگان قلابی که در فضای مجازی شایع است، گفت: این مطالبی که گفته می شود حتی یک موردش هم زیاد است اما اثرگذاری فعالیت های فرهنگی و معنوی بقاع متبرکه در حفظ سلامت روحی و معنوی جامعه باعث شده که مجموعه جریانات تکفیری به ویژه وهابیت را بکار انداخته تا با طرح شبهاتی فعالیت های فرهنگی این اماکن مقدس را زیر سوال ببرند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: ما از وقتی در خراسان رضوی می دانیم تعداد امامزادگان مان ثابت بوده و به هیچ عنوان هم به دنبال امامزاده سازی نبوده و نیستیم و نخواهیم بود و همین تعداد امامزاده را بتوانیم به لحاظ کیفی از ابعاد فرهنگی و خدمات رفاهی ارتقا دهیم، کافی است و با هر مجموعه ای که بخواهند نسبت به این امر تعرضی بکند، برخورد کرده ایم و برخی از موارد را خودمان پیگیری کرده و حکم تخریب گرفته ایم و اجازه نمی دهیم به نام وقف و بقاع متبرکه کسی سوء استفاده کند. آنچه از بقاع کشور داریم در سامانه جامع اوقاف کشور ثبت شده و دارای شناسه ملی هستند و کلیه جزئیات مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون اضافه نشده است.

تشرف بیش از 2 میلیون زائر در طرح آرامش بهاری سال گذشته
وی اظهار کرد: بیش از 2 میلیون زائر در سال گذشته در طرح آرامش بهاری به بقاع متبرکه خراسان رضوی مشرف شده و از برنامه های فرهنگی و معنوی این طرح بهره مند شده اند که این ظرفیت بالایی است و بیش از 400 هزار نفر از خیمه های معرفت طرح بازدید کرده اند و بیش از 84 هزار زائر خارجی از بقاع در این ایام بازدید داشته اند.

انتهای پیام

captcha