روایت غیر استدلالی فیلم risen از ایمان مسیحیت
کد خبر: 3809931
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

روایت غیر استدلالی فیلم risen از ایمان مسیحیت

گروه معارف ــ استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در جلسه دهم کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما» در مدرسه اسلامی هنر اظهار کرد: براساس فیلم risen ایمان مسیحی بر استدلال قاطعی استوار نیست.

کارگاه « دراماتورژی متون مقدس در سینما» در قم برگزار شدبه گزارش ایکنا از قم، دهمین جلسه از کارگاه «درماتورژی متون مقدس در سینما» امروز، 18 اردیبهشت‌ماه در مدرسه اسلامی هنر قم برگزار شد.

آخرین جلسه از فصل اول کارگاه «دراماتورژی متون مقدس در سینما» به اکران و نقد فیلم Risen ساخته شده در سال 2016 به کارگردانی و نویسندگی کوین رینولدز اختصاص داشت.

این فیلم که به ماجرای پس از به صلیب کشیده شدن مسیح اشاره دارد، روایتگر شخصیت یک افسر رومی است که مسیح را به صلیب می‌کشد.

پس از اکران این فیلم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به بررسی زمینه‌های الهیاتی و تاریخ شکل‌گیری این روایت پرداخت.

صادق‌نیا با اشاره به مفهوم رستاخیز مسیح، بیان کرد: رستاخیز عیسی مسیح یک ایمانِ مسیحی است که در آن عیسی مسیح به‌طورِ معجزه‌آسایی در روزِ یکشنبه و پس از اینکه در روزِ جمعه به صلیب کشیده و اعدام شد به زندگی بازگشت؛ این اصل، اصلِ ایمان مسیحی و الهیاتِ مسیحی است.

 وی با اشاره به اوضاع سیاسی زمانه مسیح، اظهار کرد: دوران مسیح زمانه‌ای شاهد تحولات پیاپی سیاسی در اورشلیم بود و در این میان وضعیت یهودیان نیز از بحران‌های بی‌شماری حکایت می‌کرد.

کارشناس الهیات مسیحی ادامه داد: یهودیان از یک‌سو به وعده خداوند به ابراهیم، مبنی به عزت قوم یهود، ایمان داشتند اما از سوی دیگر می‌دیدند جز دوران محدودی در هیچ مقطع زمانی از عزت و احترام برخوردار نبوده‌اند؛ در این میان تنها عیسی بود که با جذابیت‌هایی گوناگون ادعای مسیحایی‌اش مقبول واقع شد.

صادق‌نیا افزود: یهودیان به‌دلیل نداشتن قدرت نزد حاکمان روم رفتند و آن‌ها را تحریک کردند که عیسی ادعای سیاسی و پادشاهانه دارد و برای حکومت روم نیز خطرناک است به همین جهت حکومت روم پذیرفت که عیسی را به صلیب بکشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: حواریون نیز پس از انکار ایمان به مسیح به گوشه‌ای خزیدند؛ اینکه عیسی به صلیب کشیده شده بود برای حواریون بسیار خجالت‌آور بود که چرا مسیحا نتوانست جان خود را نجات دهد.

وی تصریح کرد: در سنت یهودی، زنان یهود در سومین روز پس از کشیده شدن عیسی به صلیب، با قبری مواجه می‌شوند که خالی است، در این میان مریم مجدلیه ادعا می‌کند که عیسی مسیح را دیده است و در این هنگام پیروان مسیح به خیابان‌ها ریختند و شادی کردند.

صادق‌نیا با تأکید بر این‌که مفهوم رستاخیز پاشنه آشیل تمام عقاید مسیحی است، گفت: رومی‌ها و یهودیان نیز در این میان در پی انکار این ادعا برآمدند.

کارشناس الهیات مسیحی با اشاره به این‌که فیلم Risen روایت پرکششی از این ماجرای تاریخی است، تأکید کرد: نقطه قوت این فیلم ترسیم ساده و بی‌آلایش ایمان مسیحی در میان پیروان اوست، ایمانی که بر هیچ استدلال قاطعی استوار نیست و قرائتی رمزآلود را القاء می‌کند.

وی افزود: نکته جالب توجه دیگر حرکت مستمر افسر رومی میان ایمان و تردید است که تا انتهای فیلم مشهود است؛ افسر رومی نماد حمایت حکومت روم در قرون بعد از دین مسیحیت است.

یادآور می‌شود، حاضران در پایان جلسه به نکاتی از قبیل نسبت تنگاتنگ انسان مدرن با روایت فیلم از ایمان مسیحی و نقش انکارناپذیر شمایل متفاوت مسیح در این فیلم اشاره کردند.

انتهای پیام

captcha