جمع‌آوری بیش از ۳ میلیارد تومان زکات فطره در خراسان رضوی
کد خبر: 3817893
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

جمع‌آوری بیش از ۳ میلیارد تومان زکات فطره در خراسان رضوی

گروه اجتماعی ــ دبیر شورای زکات استان و مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی در آمار اولیه از جمع آوری بیش از سه میلیارد و ۶۴۲ میلیون تومان زکات فطره و کفارات از ۲۷۰۰ پایگاه مستقر شده خبر داد.

جمع‌آوری بیش از 3 میلیارد تومان زکات فطریه و کفارات از 2700 پایگاهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره)، حبیب‌الله آسوده، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان‌رضوی 2700 صندوق و پایگاه شهری و روستایی به صورت ثابت و سیار مستقر بودند، اظهار کرد: در آمار اولیه اعلام شده از مجموع سه میلیارد و 642 میلیون تومان زکات فطریه و کفارات جذب شده، بیش از سه میلیارد و 90 میلیون تومان فطریه عام، 120 میلیون تومان فطریه سادات، 12 میلیون و 730 هزار تومان کفاره عمد و 419 میلیون تومان کفاره غیرعمد جمع‌آوری شد.

وی به استقرار و فعالیت 500 صندوق فطریه و کفاره در مشهد اشاره و بیان کرد: 400 میلیون تومان زکات فطره و کفاره در مشهد جمع‌آوری شد که شامل 270 میلیون تومان فطریه و 130 میلیون تومان کفاره می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی تصریح کرد: طبق قانون مجلس شورای اسلامی کمیته امداد مسئول جمع‌آوری زکات است و پایگاه‌های مشهد در مراکز نیکوکاری، دفاتر کمیته امداد، مساجد، اصناف، ادارات، معابر عمومی و خیابان‌های پرتردد پایانه‌های مسافربری و ناوگان حمل‌ونقل عمومی و در مشهد اطراف حرم مطهر رضوی و در شهرستان‌ها نیز علاوه بر دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری در مساجد و محل اقامه نماز عید فطر مستقر بود.


جمع‌آوری پایگاه‌های متخلف
آسوده بیان کرد: پایگاه‌های دارای مجوز تنها اجازه فعالیت داشتند و تعدادی پایگاه مختلف جمع‌آوری شدند، برای پیش‌گیری از تخلفات احتمالی با هماهنگی دبیرخانه شورای زکات استان، همه موسسه‌های خیریه و نهادها ضمن داشتن مجوز جمع‌آوری فطریه و کفارات، نشان شورای زکات را در محل پایگاه‌های جمع‌آوری نصب کردند.

دبیر شورای زکات کمیته امداد خراسان رضوی با اعلام اینکه این نهاد به نیابت از مردم روزه‌دار به توزیع وجوه فطریه در اسرع وقت اقدام کرد، افزود: لیست نیازمندان شامل مددجویان و افراد نیازمند تهیه‌شده بود که بعد از شمارش وجوه، با هماهنگی با صندوق امداد ولایت، فطریه به ‌حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

وی بیان کرد: وجوه جمع‌آوری‌شده از زکات فطریه و کفارات همچون سایر وجوه زکات، از شهری به شهر دیگر منتقل نمی‌شود و در میان نیازمندان همان منطقه توزیع می‌شود که این امر نیز در استان صورت گرفت.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی شیوه‌های پرداخت فطریه را علاوه بر حضوری، واریز به شماره‌حساب بانک ملی، مراجعه به سایت www.emdad.ir و استفاده از کد دستوری ussd # 5 * 5 * 051 * 8877 * اعلام کرد و یادآور شد: رقم نهایی زکات فطریه و کفارات جذب‌شده در استان به‌زودی اعلام می‌شود.

ورود 3500 نیکوکار جدید برای کمک به ایتام و محسنین
در ادامه همچنین حسن اسلامی، رئیس اداره اکرام ایتام کمیته امداد خراسان رضوی گفت: در ماه مبارک رمضان 3500 نیکوکار جدید به منظور حمایت از فرزندان یتیم و محسنین آمادگی خود را اعلام کردند و به جامعه بزرگ نیکوکاران در کمیته امداد پیوستند و آمادگی خود را با حمایت مالی ماهی 50 هزار تومان اعلام کردند.

وی بابیان اینکه حامی یابی در طرح‌های اکرام ایتام و محسنین به‌صورت ویژه در ماه مبارک رمضان از طریق پایگاه‌های این نهاد در سطح استان مانند مراکز نیکوکاری، دفاتر کمیته امداد و اطراف حرم مطهر رضوی صورت گرفته است، ادامه داد: این 3500 نیکوکار حمایت از 4500 فرزند یتیم و محسنین را متعهد شدند که 3000 نفر آن‌ها یتیم و باقی آن‌ها فرزندان محسنین هستند.

رئیس اداره اکرام ایتام کمیته امداد خراسان رضوی بابیان اینکه این اداره تا قبل از جذب این تعداد حامی، شاهد مشارکت بیش از 59 هزار نیکوکار در حوزه اکرام ایتام بود، افزود: اکنون این نهاد 11 هزار و 138 فرزند یتیم و 39 هزار و 383 فرزند محسنین را تحت حمایت دارد که به آن‌ها خدمات ارائه می‌دهد.

اسلامی با اشاره به اینکه تعهد مالی نیکوکاران برای مشارکت در طرح اکرام ایتام و محسنین ماهانه 50 هزار تومان تعیین‌شده است، بیان کرد: خیران پس از مدت مشخص در استمرار پرداخت می‌توانند به دیدار فرزند معنوی خود بروند و علاوه بر کمک‌های نقدی ماهیانه، نسبت به رفع مشکلات خانواده یتیم تحت سرپرستی اقدام کنند.

وی با اعلام اینکه فرزندان یتیم به علت فوت پدر و فرزندان طرح محسنین به علت ناتوانی پدر و یا عدم حضور سرپرست مرد در کنار خانواده از کمیته امداد خدمات دریافت می‌کنند، ادامه داد: خدمات این نهاد در این طرح‌ها مشمول فرزندان زیر 18 سال می‌شود.

رئیس اداره اکرام ایتام کمیته امداد خراسان رضوی عنوان کرد: نیکوکاران می‌توانند خانواده‌های یتیم و محسنین را در حل مشکلاتی مانند تأمین مسکن مناسب، بیماری سرپرست یا اعضای خانواده، امور تحصیل، ازدواج و اهدای کمک‌هزینه مربوط به آن حمایت کنند.

انتهای پیام

captcha