مسئولیت سنگین معلمان قرآنی در برابر قرآن
کد خبر: 3824330
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد؛

مسئولیت سنگین معلمان قرآنی در برابر قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: قرآن به عنوان محکم‎ترین چارچوب زندگی بشریت بسیار ارزشمند است و بر این اساس معلمان و مربیان نیز مسئولیت سنگین‌تر و بالاتری نسبت به این کتاب الهی دارند.

مسئولیت معلمان قرآنی در برابر قرآن بالاتر و سنگین‌تر استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، امروز 12 تیرماه در آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که با حضور بیش از 300 شرکت کننده در تالار شهر شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: به عقیده من مسئولیت معلمان، مسئولیتی سنگین است، چرا که این تعامل به نوعی تعاملی دو طرفه است و همانطور که قرآن به ما آبرو و عزت بخشیده، ما نیز در مقابل باید به این کتاب بزرگ عزت و آبرو ببخشیم.

وی افزود: اما سؤال اینجاست که چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ می‌توان گفت که رفتار، عمل و تعاملات صحیح به ویژه در مدرسه و اجتماع راهکاری است که باید در این مسیر به کار برده شود. این در حالی است که آبرو بخشیدن به قرآن امری مهم به شمار می‌رود.

حکیم‌زاده اظهار کرد: اگر این‌گونه باشد، پس قرآن باید در کار، رفتار و عمل ما نمود داشته باشد وباید با این امر مهم به گونه‌ای در تعامل باشیم که در خلال کار ما ظهور و بروز پیدا کند و نشان دهد که ما یک مربی قرآن هستیم. این در حالی است که تعامل مربی قرآنی قطعاً می‌تواند مانند مربی بزرگ بشری یعنی پیامبر اکرم(ص) باشد.

قرآن؛ محکم‎ترین چارچوب زندگی بشریت
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: قرآن به عنوان محکم‎ترین چارچوب زندگی بشریت بسیار ارزشمند است و بر این اساس معلمان و مربیان نیز مسئولیت سنگین‌تر و بالاتری نسبت به این کتاب الهی دارند.

اگر باور داریم که قرآن کتاب زندگی است، پس قطعا برای پس از زندگی نازل نشده بلکه برای این آمده تا راه و رسم زندگی را به ما بیاموزد. اگر اکنون ما به دنبال علم ارتباطات، سیاست، اقتصاد، مدیریت، تعامل و اصول خانواده هستیم باید بدانیم همه این امور و آنچه که مربوط به آفرینش خداوند است در این کتاب الهی به آن‌ها اشاره شده است.


وی عنوان کرد: ما اگر باور داریم که قرآن کتاب زندگی است، پس قطعاً برای پس از زندگی نازل نشده، بلکه برای این آمده تا راه و رسم زندگی را به ما بیاموزد. اگر اکنون ما به دنبال علم ارتباطات، سیاست، اقتصاد، مدیریت، تعامل و اصول خانواده هستیم، باید بدانیم همه این امور و آنچه که مربوط به آفرینش خداوند است، در این کتاب الهی به آن‌ها اشاره شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) با مردم به خوبی و مهربانی رفتار می‌کرد و این امر باعث می‌شد تا مردم جذب ایشان شوند و به همین دلیل بود که خداوند به ایشان فرموده بود: «ای پیامبر تو به واسطه رحمت خداوند با مردم نرم‌خو و مهربان بودی و به همین دلیل بود که مردم به دور تو جمع می‌شدند، اما اگر تو تندخو بودی، مردم نیز از شما پراکنده می‌شدند.» و این فرمولی است که خداوند برای بزرگترین مربی بشریت معرفی می‌کند.

حکیم‌زاده عنوان کرد: اکنون باید توجه داشته باشیم که در زمان جاهلیت حقایق و معارف قرآن به اندازه‌ای گسترده بود که برخی از انسان‌ها آیات را به خوبی درک نمی‌کردند، به ویژه آن آیاتی که به هستی اشاره داشته است. انسان هنوز هم به آن درجه‌ای از شناخت نرسیده تا اسرار هستی موجود در قرآن را موشکافی کند و به وجود آن‌ها پی ببرد.

وی افزود: همچنین دستور دیگری که خداوند به معلم بشریت می‌دهد و می‌تواند دستوری برای ما معلمان امروز باشد، این است که در یکی از آیات خود خطاب به حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «شما ای پیامبر(ص)! آن دسته از افرادی را که با آن‌ها سر و کار دارید، در صورتی که اشتباهی دارند، آن‌ها را ببخش، پس برای آن‌ها استغار کن».

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این در حالی است که خدا به پیامبر(ص) امر نمی‌کند که آن‌ها را کنار بگذار. از این رو ما حق نداریم هیچ دانش‌آموز و والدینی را که اشتباهی کردند یا مرتکب گناهی شده‌اند، کنار بگذاریم، چرا که این یک دستور الهی است.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه‌ای به بندگان خود می‌فرماید: «اگر شما تقوا پیشه کنید راه تشخیص را به شما نشان خواهم داد و همه بدی‌های شما را می‌پوشانم. همچنین در آیه 114 سوره هود نیز اشاره به نماز و به ویژه نماز شب دارد و در این آیه می‌فرماید که برخی از نیکی‌ها، بدی‌ها را از بین می‌برد.

حکیم‌زاده گفت: همچنین خداوند در آیه 70 سوره فرقان نیز می‌فرماید: «اگر انسان‌ها توبه کنند، ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، این بار بدی‌های آن‌ها تبدیل به خوبی خواهد شد.» اما تصور این مرتبه از رحمت خداوند برای ما سخت است. از این رو اگر این انس با قرآن منجر به این امر شود که تعامل، عمل و رفتار ما قرآنی شود، در صورت چنین اتفاقی تشویق‌های ما خیلی بیشتر خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همواره در سراسر آیاتی که اشاره به موضوع بخشش دارد، خداوند به انسان می‌گوید «هر آنچه را که انجام می‌دهی، من چند برابر آن را به تو پاداش خواهم داد». این نشان می‌دهد که ما نیز باید در کار خود امر مهم تشویق را به کار ببریم.

وی تأکید کرد: بنابراین در صورتی که اینگونه رفتار کردیم، می‌توانیم بگوییم که ما به قرآن، آبرو و عزت بخشیدیم، چرا که باعث می‌شود که همه با مشاهده رفتار ما بگویند که این چه کتابی است. اگر کسی با آن انس گیرد تا چه اندازه‌ای می‌تواند به انسان‌ها لطف و کرامت داشته باشد. به نوعی مانند ائمه بزرگوار که جلوه‌ای از قرآن هستند، رفتار ما نیز بتواند جلوه‌گر قرآنی باشد.

حکیم‌زاده گفت: از این رو، اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم تا ماندگار شود، به ویژه اگر بخواهیم به تربیت بپردازیم، باید به آنچه که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، اهمیت دهیم و تمام تلاش خود را برای تربیت قرآنی نوآموزان دبستانی به کار گیریم که وقتی وارد دانشگاه شدند، کار کمتری داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهم اشاره‌ای به معنای دقیق شکرگزاری نعمت داشته باشم، باید بگویم که شکرگزاری به نوعی همان استفاده از نعمت‌هایی است که خداوند به ما بندگان خود عطا کرده است. اینکه خداوند متسابقان و شرکت‌کنندگان این مسابقات را به حریم خود راه داده، همین امر می‌تواند نعمتی باشد که در قالب فرصت در اختیار این اشخاص قرار داده شده است.
انتهای پیام

captcha