تأثیر دانستن تفسیر قرآن بر تلاوت قاریان
کد خبر: 3831033
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
هاشم روغنی مطرح کرد:

تأثیر دانستن تفسیر قرآن بر تلاوت قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اهمیت تفسیر قرآن در جامعه گفت: تفسیر از جایگاه بسیار مهمی میان قرآن‌خوانان و قرآن‌آموزان برخوردار است، هنگامیکه قاری، تفسیر و ترجمه قرآن را بداند، قطعاً در تلاوت او تأثیر بسزایی خواهد داشت.

تاثیر دانستن تفسیر قرآن بر تلاوت قاریانهاشم روغنی، داور و قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به سطح پژوهش‌های قرآنی که در کشور صورت می‌گیرد، اظهار کرد: فعالیت‌ها و پژوهش‌های زیادی در حوزه قرآن صورت می‌گیرد اما این فعالیت‌ها کافی نیست. این در حالی است که با گذشت 40 سال از پیرزوی شکوهمند انقلاب اسلامی همچنان قاری، حافظ، محافل و تمام فعالان قرآنی مهجور مانده‌اند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه امروزه حال و هوای جلسات قرآنی ما خوب است اما باید گفت که در سال‌های گذشته شاهد کشش‌های قرآنی زیادی بودیم که این امر امروزه کمتر به چشم می‌خورد. جای تأسف است که پس از گذشت سال‌ها جای خالی برخی اتفاقات مطلوب هنوز خالی است. انتظار می‌رود کسانی که در رأس این امر هستند، اهتمام بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

روغنی بیان کرد: در واقع هیچ کاری بهتر از خدمت به قرآن نیست، ورود به حوزه‌هایی چون تلاوت، قرائت، عمل، نشر و ... می‌تواند ثقل اکبر باشد، زیرا کتابی است که می‌تواند بین ما مسلمانان اتحاد، همدلی و پشتیبانی ایجاد کند.

این داور بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: همواره قرآن، کتابی است که مشی، مرام، فکر، عقل و زندگی خود را باید در آن دید و در این زمینه هرچه کار بیشتری صورت گیرد، می‌توانیم شاهد موفقیت روز به روز جامعه باشیم.

خراسان رضوی؛ از ارکان مهم فعالیت‌های قرآنی کشور

وی با بیان اینکه مشهد و استان خراسان رضوی یکی از ارکان مهم فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور و همچنین در سطح بین‌الملل بوده و هست، بیان کرد: سطح مسابقات این استان اگر از سطح بین‌المللی بالاتر نباشد پایین‌تر نیست. این در حالی است که افراد زیادی از مشهد و خراسان به‌عنوان نمایندگان پیروز مسابقات کشوری و بین‌المللی شرکت داشته‌اند و به‌عنوان نفرات اول برخی از این مسابقات درخشیدند.

روغنی اظهار کرد: با توجه به اینکه چندی پیش در مسابقات قرآنی اوقاف استان به‌عنوان داور در این مسابقات شرکت داشتم، باید بگویم که آن دوره از مسابقات، کیفیت خوبی داشت و تیم انتخابی داوران نیز با توجه به بین‌المللی بودنشان از سطح بسیار بالایی برخوردار بودند.

این داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه امروزه با آمدن قاریان بزرگ و مطرح مصری به ایران، باعث شکوفایی بیشتر قاریان ما شد، بیان کرد: امروز با روی کار آمدن ارتباطات مجازی، موبایلی و ماهواره‌ای کار را برای قاریان آسان کرده، زیرا از این طریق می‌توانند، تلاوت و مصاحبه‌های قاریانی که بنام هستند را گوش دهند و در راستای فعالیت‌های خود نیز از آن‌ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: این در حالی است که ما در گذشته همیشه دوست داشتیم فضایی فراهم شود تا بتوانیم برنامه‌های آن‌ها را ببینیم، به‌گونه‌ای که تشنه چنین کاری بودیم و خوشبختانه اکنون شاهد فراهم شدن چنین فضایی هستیم.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: همچنین در گذشته نیز هنگامیکه یکی از قاریان مصری به ایران می‌آمدند از احترام ویژه‌ای برخوردار بودند و کارهایی که برای یک نخست وزیر انجام می‌دادند برای او هم انجام می‌شد و با او همانند یک نخست وزیر رفتار می‌کردند.

روغنی تصریح کرد: اما رفته رفته این فضا از بین رفت و ما امروز شاهد هستیم که با آمدن یک قاری به ایران، مانند یک فرد معمولی می‌تواند در کشور ما رفت و آمد کند. از این رو می‌توان این تأثیرات را نشئت گرفته از ارتباطات مجازی و ماهواره‌ای دانست که توانسته بر روی قاریان ما داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه در جامعه ما این باور وجود دارد که توجه به قرآن تنها در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد اما باوری غلط است، عنوان کرد: در واقع چنین باوری وجود ندارد و این عقیده مانند این است که ما بگوییم نماز را در جایی خوب می‌خوانیم و در جایی دیگر نه.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم افزود: اما با توجه به سفارشی که خداوند به خواندن قرآن در ماه مبارک رمضان، کرده است به دلیل معنویت این ماه و ثوابی که خواندن قرآن در این ماه دارد، ما فکر می‌کنیم که توجه به قرآن تنها در ماه رمضان باید صورت گیرد.

روغنی اضافه کرد: این در حالی است که در برخی از روایات آمده خواندن روزانه 50 تا 100 آیه از قرآن کریم سفارش شده است. حتی امام رضا(ع) هم به‌گونه‌ای قرآن می‌خواندند که هر سه روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند.

وی با اشاره به اهمیت تفسیر قرآن در جامعه نیز بیان کرد: همواره تفسیر از جایگاه بسیار مهمی میان قرآن‌خوانان و قرآن‌آموزان برخوردار است، زیرا هنگامیکه یک قاری، تفسیر و ترجمه قرآن را بداند قطعاً در تلاوت او تأثیر بسزایی خواهد داشت.

این داور بین‌المللی قرآن کریم ادامه داد: در واقع هنگامیکه قاری، تفسیر قرآن را بداند، هنگام تلاوت لذتی دارد که در مقوله دیگری نمی‌تواند آن را پیدا کند. انسان هنگامیکه قرآن را تلاوت می‌کند باید به‌گونه‌ای آن را بخواند که بتواند معنای قرآن را به طرف مقابل خود که می‌تواند عرب زبان و یا هر فرد دیگری باشد، القا کند.

روغنی با بیان اینکه کسی که عاشق قرآن باشد، خود به‌دنبال تفسیر آن می‎رود، عنوان کرد: از این رو ما اگر بخواهیم کاری را در راستای ترویج فرهنگ تفسیر انجام دهیم بهترین کار تبلیغ چنین کاری است.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: امروزه با توجه به مشکلاتی از جمله کسب و کار، بزرگ شدن شهرها و اقتصادی که بر جامعه حاکم است و روز به روز هم شاهد گسترش این امور هستیم باید گفت که تا حدودی از انجام چنین فعالیت‌های تفسیری و قرآنی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: اما این در حالی است که ما با دارا بودن رسانه‌هایی مانند صدا و سیما، رادیو قرآن و معارف می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم. همچنین با استفاده از شبکه‎های موبایلی و ماهواره‌ای می‌توانیم تفاسیر مختلفی را از سراسر کشور و دنیا مشاهده کنیم و با وجود چنین فضای دیگر کسی حق ندارد که مدعی شود ما از چنین تفاسیری اطلاع نداشتیم.

روغنی اظهار کرد: در واقع تفاسیر خوبی در ایران وجود دارد که برخی از این تفاسیر به‌صورت مکتوب و برخی نیز هنوز چاپ نشده‌اند و خوشبختانه امروز در کشور ما افراد زیادی در این عرصه فعالیت دارند.

انتهای پیام

captcha