نگاه علمی و تخصصی؛ نیاز امروز خبرنگاری
کد خبر: 3833450
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

نگاه علمی و تخصصی؛ نیاز امروز خبرنگاری

گروه اجتماعی – یک نماینده مجلس گفت: خبرنگاری باید به مثابه یک علم و تخصص در نظر گرفته شود، نه فعالیت ساده‌ای که هر کس قلم به دست بود، بتواند آن را انجام دهد.

نگاه علمی و تخصصی؛ نیاز امروز خبرنگاری

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان با بیان ویژگی‌ها و خصوصیات یک خبرنگار حرفه‌ای و تاثیرگذار در جامعه اظهار کرد: خبرنگار از نظر شخصیتی باید فردی قابل اعتماد، امانتدار و اجتماعی باشد، یعنی دغدغه کمک به جامعه را داشته باشد. افرادی که دارای تیپ شخصیتی اجتماعی هستند، بیشتر به منافع جمعی می‌اندیشند تا منافع فردی. علاوه بر این، خبرنگار باید امانت را رعایت کرده، صداقت به خرج دهد و از بزرگ‌نمایی عیوب دیگران پرهیز کند.
وی افزود: خبرنگاری باید به مثابه یک علم در نظر گرفته شود، نه به عنوان یک مقطع تفریحی یا مقطع ساده‌ای که هر کس قلم به دست گرفت، بتواند در این زمینه فعالیت کند، بلکه باید تخصص لازم را داشته باشد. منظور از تخصص در اینجا این است که خبرنگار بداند چگونه باید یک خبر را ساده‌سازی کند تا برای جامعه قابل فهم باشد و از طرف دیگر، چگونه خبرهای مختلف را اولویت‌بندی کند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: در خبرنگاری حتما خط قرمز وجود دارد، خبرنگار باید این خط قرمز را شناخته و بداند که کجا و چگونه باید آن را رعایت کند. در نهایت، یک خبرنگار باید بداند که برای اثرگذاری خبر خودش چه شرایطی را باید در نظر بگیرد و از همه مهم‌تر اینکه منابع خبری موثق و غیر موثق را بشناسد و بداند که از کدام منابع می‌تواند اطلاعات دقیق‌تر و بهتری را دریافت کند.

خبرنگار جستجوگر حقیقت است
عابدی ادامه داد: خبرنگار مثل یک قاضی باید فردی جستجوگر باشد تا بتواند حقیقت را کشف و منتشر کند، نباید ذوق‌زده شود و خبری ناموثق را منتشر کند. از طرف دیگر، خبرنگار باید بداند به وسعت تاثیری که خبرش ممکن است داشته باشد، در قبال آن مسئولیت سنگینی دارد، بنابراین باید دوره تخصصی و دانش‌افزایی در این زمینه گذرانده باشد.
وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران همواره ماموریت‌های مهمی بر عهده دارند، گفت: خبرنگاران سربازان پر تلاش آگاهی‌بخش به جامعه هستند و همان‌طور که سربازان برای دفاع از حقوق مردم شهید می‌دهند، خبرنگاران نیز بعضا به دلیل افشای برنامه‌های سرّی و مافیایی شهید می‌شوند. نقش خبرنگاران در سازندگی جامعه و آگاهی دادن به آن بسیار مهم است و اگر خبرنگاری همراه با رعایت خصوصیاتی باشد که برشمردیم، می‌توان آن را در زمره کارهای مقدس جای داد.
این نماینده مجلس در خصوص جایگاه خبرنگاران در جامعه تصریح کرد: خبرنگاری در کشور ما به نهالی تازه می‌ماند که به عادت‌های اجتماعی وابسته بوده و به تازگی در حال نقش یافتن در جامعه است. شاید بتوان گفت خبرنگاری در دهه اخیر جایگاه بیشتری در جامعه نسبت به قبل پیدا کرده است، ولی هر چه جلوتر می‌رویم، تخصصی‌تر و علمی‌تر می‌شود و مردم نگاه علمی‌تری به این حرفه پیدا می‌کنند. به دلیل اشتباهاتی که در گذشته در میان جامعه خبرنگاری وجود داشته و برخی‌ها حرمت خبرنگاری را حفظ نکرده و دست به انتشار اخبار کذب زدند، باعث لطمه به آبروی خبرنگاری شدند و خبرنگارانی که امروز مشغول فعالیت هستند، باید زحمت بسیاری برای اصلاح این ذهنیت متحمل شوند و راهی طولانی در این خصوص پیش رو دارند.
انتهای پیام

captcha