موانع فراروی تحقق بیانیه انقلاب در بخش علمی رفع شود
کد خبر: 3837162
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
استاد دانشگاه تهران:

موانع فراروی تحقق بیانیه انقلاب در بخش علمی رفع شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد دانشگاه تهران گفت: آیین‌نامه‌های کنونی برای ثبت و پیگیری یک اختراع چارچوب آسان و روانی ندارد و موانع فراروی آن زیاد است، لذا وقتی بیانیه گام دوم انقلاب بر گسترش علم تأکید دارد، موانع هم باید مورد توجه باشد.

موانع فراروی تحقق بیانیه انقلاب در بخش علمی رفع شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی میردامادی، استاد دانشگاه تهران و حوزه علمیه دوم شهریورماه در هم‌اندیشی استادان حوزه علمیه با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب؛ رسالت حوزه‌های علمیه که در  خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: بیانیه گام دوم تحت قانون اساسی و به عنوان اسناد بالادستی برای نهادهای مقننه است؛ این بیانیه گرچه نام بیانیه دارد، ولی می‌تواند به مثابه قانون در دستور کار جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به بخش‌های مربوط به علم در این بیانیه افزود: در این مسئله راه طی شده‌ای داشته‌ایم، ولی در آغاز راه هستیم، زیرا کارهای علمی و پژوهشی نیاز به روزآمد شدن و نو شدن دارد.

میردامادی با بیان اینکه در بخش علم و پژوهش آسیب‌هایی داریم، اظهارکرد: یکی از این آسیب‌ها در سبک تحقیق و علم و پژوهش است که آموزش عالی و نهادهای دخیل دیگر باید در این مسئله تجدیدنظر کنند و علوم کاربردی شوند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایش رهبری در دیدار اخیر هیئت دولت اظهارکرد: آئین‌نامه‌های کنونی برای ثبت و پیگیری یک اختراع چارچوب آسان و روانی ندارد و موانع فراروی آن زیاد است، لذا وقتی بیانیه بر علم تأکید دارد، موانع هم باید مورد توجه باشد.

میردامادی با بیان اینکه بخش دیگری بیانیه بحث اخلاق و وجدان است، اظهارکرد: بخش عمده این مسئله متوجه حوزه علمیه است. البته رسانه‌ها در این موضوع نقش زیادی دارند و می‌توانند  این وجدان را در آحاد جامعه تقویت کنند.

میردامادی با بیان اینکه بحث طهارت اقتصادی به تعبیر مقام معظم رهبری مهم است، بیان کرد: باید مجموعه‌های اقتصادی کشور با رویکردهای اقتصادی دینی وارد این مسئله شوند. همچنین مبارزه با فساد که امروز به خوبی در حال انجام است، بسیار مهم است و جرئت ورود به فساد را کاهش می‌دهد، ولی باید بتوانیم ریشه فساد را با توجه به دیدگاه‌های اسلام و چارچوب‌های قانونی برکنیم.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: حوزه باید ارتباط نزدیکی با دست‌اندرکاران این موضوع داشته باشد تا دیدگاه‌های اسلام را منتقل کند و بحث پیشگیری هم مورد توجه باشد.

انتهای پیام

captcha