ولایت‌محوری و عقلانیت در عبادت؛ مهمترین ویژگی‌ سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3838740
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
معاون آموزش ستاد تفسیر قرآن کریم:

ولایت‌محوری و عقلانیت در عبادت؛ مهمترین ویژگی‌ سبک زندگی اسلامی

گروه معارف ــ معاون آموزش ستاد تفسیر قرآن کریم با برشمردن چندین ویژگی از سبک زندگی اسلامی و تشریح آن تاکید کرد: ولایت‌محوری و عقلانیت در عبادت، پرهیز از مدگرایی، مدیریت جهادی و مقاومت، مهمترین ویژگی‌‌های سبک زندگی اسلامی است.

ولایت‌محوری و عقلانیت در عبادت؛ مهمترین ویژگی‌ سبک زندگی اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی زارعی، معاون آموزشی ستاد تفسیر قرآن کریم، در اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» با محوریت «سبک زندگی» که با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قم برگزار شد مهمان خبرگزاری ایکنای قم بود و به ارائه مباحث خود در مورد سبک زندگی پرداخت.

وی با بیان اینکه سه دیدگاه الهی، حیوانی و ماشینی نسبت به انسان وجود دارد افزود: دیدگاه یهود، ناسیونالیسم و مدرنیته از نوع دیدگاه ماشینی است که از استکبار نشئت می‌گیرد اما در مکتب الهی، خداوند انسان را اشرف مخلوقات می‌داند و قدرت اختیار و انتخاب  به او داده‌است اما موجودات دیگر این قدرت را ندارند و لذا چون مختار هستیم دو مسیر صعود و سقوط نیز برای ما فراهم است.

زارعی بیان کرد: عده‌ای در چاه و چاله افتادند که آنان را امامان آتشین می‌نامیم و عده‌ای دیگر امامان نور یا همان پیشوایان دینی هستند، پیشوایان دینی مسیر صعود انسان‌ها را فراهم می‌کنند برعکس اصحاب نار که سعی در پایین کشیدن ما دارند؛ البته دیدگاه چپ و راستی(اشاره به مواضع سیاسی حال حاضر کشور) در این موضوع مطرح نیست بلکه دیدگاه بالا و پایین یعنی سقوط و صعود وجود دارد.

فرهنگ منحط غربی

وی تصریح کرد: فرهنگ منحط غربی را نمی‌توانیم مطلقا نابود و بی‌فایده بدانیم چون به هرحال ویژگی‌های مثبتی دارد اما ضرر و زیان‌هایی که به انسان وارد می‌کند بیش از فواید آن است، چیزهایی دارد که می‌خواهد همه چیز تو را بگیرد که اندک آن چیز را به تو بدهد در حالی که خداوند کثرت را با قلت می‌دهد.

این کارشناس تفسیر با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری به فرهنگ منحط غربی و فرهنگ اسلامی اشراف کامل دارند، اظهار کرد: مردم در جهان سه نوع زندگی می‌کنند؛ اول زندگی ماشینی مطرح است که شخص صبح سرکار می‌رود و بازمی‌گردد به خانه و بسان چرخ دنده عمل می‌کند، دوم زندگی حیوانی است که فقط خوردن و خوابیدن و.. در آن معنا پیدا می‌کند و سوم زندگی الهی است.

این کارشناس ادامه داد: برای هر سه گروه رهبرانی وجود دارند که وظیفه آنان ارشاد و دعوت انسان‌هاست، رهبران جمهوری اسلامی ایران خط و مشی اولیای الهی را دارند؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام تجارب خود را در قالب کتاب 250 ساله( این کتاب یک دید کلی به زندگی ائمه دارد) و بیانیه گام دو انقلاب را منتشر کردند.

ضرورت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم سنبل و نمود عمل به این بیانیه را مشاهده کنیم، در خود مقام معظم رهبری مشاهده می‌‍شود زیرا ایشان با باور خود این موضوع را نوشته‌است، افزود: اگر بیانیه گام دوم انقلاب به درستی تبیین نشود، مورد فهم واقع نمی‌شود و در نهایت کسی به آن عمل نخواهد کرد.

معاون آموزشی ستاد تفسیر قرآن کریم گفت: برای اینکه انسان به قله صعود کند و مدارج عالی برسد نیازمند یک راهنما، هدایت‌گر و ولی است و وظیفه رهبران و هدایت‌گران انسان، دعوت و ارشاد است.

مقایسه سبک زندگی ماتریالیستی و زندگی اسلامی

زارعی اظهار کرد: دو نوع سبک زندگی ماتریالیستی و الهی وجود دارد که خاستگاه سبک زندگی ماتریالیستی، جهان غرب و خاستگاه سبک زندگی الهی، آسیای میانه است که در ۸۰ درصد اصول و مبانی کاربردی ۱۸۰ درجه با یکدیگر تفاوت دارند.

وی یادآور شد: سبک زندگی غربی دنیا را هدف می‌داند و در مقابل سبک زندگی الهی دنیا را وسیله قرار می‌دهد، در اسلام زن مانند فرشته روی زمین است که مرد از دامن او به عروج می‌رود اما در تورات تحریف شده آمده‌است که زن از دنده چپ مرد آفریده شده و هیچ‌وقت راست نمی‌شود؛ کار فرهنگ غرب، استثمار دیگران برای حیات خود است در حالی که اسلام می‌گوید فداکار و باگذشت باشید تا بتوانید به دیگران حیات ببخشید.

زارعی با اشاره به اینکه این دو سبک زندگی تبادل، ضدیت و دشمنی خواهند کرد، ادامه داد: هرکدام از این دو سبک زندگی مانند نور و ظلمت مقابل یکدیگر هستند و کسی برنده خواهد شد که عملکرد بیشتری دارد.

ولایت‌محوری در مقابل انسان محوری

معاون ستاد تفسیر قم در ارتباط با شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی و ایرانی گفت: اولین شاخصه سبک زندگی اسلامی «ولایت‌محوری» است در مقابل فرهنگ غرب اومانیستی(انسان‌محوری) است یعنی همه انسان‌ها باید در اختیار تو باشند؛ در حالی که در اسلام آمده ولی و رهبر رتبه اول انسانیت است.

زارعی با تاکید بر اینکه اولین ولی انسان، خداست، تصریح کرد: اولین کسی که به دنیا می‌آید حضرت آدم و آخرین کسی که می‌رود جانشین حضرت آدم است و لذا بین اولین و آخرین نیز دنیا هیچ‍‌وقت از ولی خالی نبوده و لذا این استدلال بر «ولی‌محوری» و «ولایت‌محوری» صحه می‌گذارد.

رهبری تشیع؛ تنها نحله بدون ضعف در تاریخ

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: بیش از 2 هزار نحله و مذهب در جهان وجود دارد و تنها نحله‌ای که هیچ وقت ضعف رهبری نداشته تشیع است؛ تا قبل از شیعه تمامی نحله‌ها ضعف در رهبری داشتند از این رو دشمنان تبلیغ می‌کنند و می‌گویند به مقام معظم رهبری امام نگویید.

وی تصریح کرد: (آیت‌الله العظمی) خامنه‌ای، امام است حتی اگر مردم، حامی او نباشند اما اگر مردم پشتیبان شوند حرکت رخ می‌دهد و عینیت پیدا می‌کند ولی مقبولیت و مشروعیت را خدا می‌دهد همچنین (امام)خمینی، خمینی بود اگر مردم هم نبودند.

زارعی ادامه داد: سبک زندگی ماتریالیستی می‌گوید فقط مردم انتخاب می‌‌کنند دقیقا مثل انتخابات ریاست جمهوری! همان‌گونه مشاهده می‌کنید در رهبری و امامت چون عنایت خدا پشت این انتخاب بود و لذا هیج خطایی رخ نداده‌است اما در انتخابات ریاست جمهوری شاهد ضعف‌های بسیاری هستیم.

غرب، دنیا را فدای آخرت کرده‌است

وی گفت: شاخصه دوم زندگی اسلامی این است که دین و دنیا را با هم می‌خواهند در مقابل غرب دنیا را فدای آخرت کرده‌ا‌ست و با دین و آخرت کاری ندارد.

زارعی سومین شاخصه سبک زندگی اسلامی را شناخت دوست و دشمن دانست و گفت: مقام معظم رهبری بسیار در این امر توصیه کردند و کسی که بخواهد دوست و دشمن را بشناسد رزمنده موفقی خواهد بود، بزرگترین مشکل مسلمانان نشناختن دوست از دشمن است و در حال حاضر در بین کشورهای اسلامی فقط جمهوری اسلامی ایران حرف خود را محکم بیان می‌کند.

وی افزود: چهارمین شاخصه سبک زندگی اسلامی پیوند گذشته با حال است که مقام معظم رهبری در ابتدای بیانیه بیان می‌کند، اگر ما نسبت به تاریخ گذشتگانمان اطلاعی نداشته باشیم و بین حال و گذشته پیوند برقرار نکنیم آینده را از دست خواهیم داد زیرا در این وضعیت جای دوست و دشمن توسط دشمن عوض می‌شود و به جای بیان حقایق دروغ‌ها را مطرح می‌کنند.

زارعی پنجمین شاخصه سبک زندگی اسلامی را تشخیص اولویت‌ها دانست و بیان کرد: در زمان پس از پیامبر مردم نتوانستند اولویت‌ها را تشخیص دهند و در نتیجه امیرالمومنین(ع) خانه‌نشین شد.

تکیه فرهنگ غربی بر عبادت محض غیر متفکرانه

وی گفت: ششمین شاخصه سبک زنگی اسلامی عقلانیت در عبادات است؛ غرب بر عبادت، قرآن و نماز خواندن بدون تفکر اصرار می‌ورزد و معتقد به عبادت محض غیرمتفکرانه است اما سبک زندگی اسلامی اعتقاد دارد بالاترین عبادت در اسلام تفکر است یعنی واجبات اسلام زمانی ارزش دارد که پشت آن تفکر باشد و ارزش هر انسانی به اندازه تفکری است که در مغز اوست.

مدیریت جهادی در راستای اقدام فرهنگی

زارعی بیان کرد: شاخصه آخر سبک زندگی اسلامی مدیریت جهادی است، مدیریت جهادی یعنی شبانه روز کار و در نهایت اقدام کردن در مسیر درست و کار فرهنگی تمیز که مقام معظم رهبری بر آن تاکید ویژه‌ای داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در سبک زندگی اسلامی مقام معظم رهبری بیان می‌کند جوانان باید آتش به اختیار باشند و لذا این امر ارزش بخشی به جوانان را هویدا می‌کند.

مُدگرا نباشید

وی گفت: امام صادق می‌فرماید: «از پدرم امام باقر(ع)، ایشان از پدرش امام سجاد(ع)، ایشان از پدرش امام حسین(ع) و ایشان از پدرش امام علی(ع) شنید: خداوند به یکی از انبیای خودش وحی کرد، به امت خودت بگو سه کار را انجام ندهند، خوراک دشمنان مرا نخورند، لباس دشمنان مرا نپوشند، مسیر و مسلک و رفتار دشمنان مرا نداشته باشند و اگر کسی این سه موارد را رعایت نکند دشمن خدا می‌شود».

زارعی در خصوص تفسیر این حدیث ادامه داد: به دنبال الگوبرداری از غرب نباشیم و روی پاهای خود بایستیم و مُدگرا نباشیم.

هزینه مقاومت و ایستادگی

زارعی بیان کرد: ایستادگی مردم در انقلاب اسلامی و مقابله با سبک زندگی غربی هزینه‌هایی در پی دارد، گرانی و مشکلات اقتصادی و.. از جمله هزینه‌های سنگین ایستادگی و استقامت ملت ایران است که ما برای زنده نگه داشتن اسلام و استقلال و اتکا به نفس خویش باید آن را تمام و کمال بپردازد.

وی با اشاره به اینکه تحریم و حصر و.. از جمله هزینه‌هایی است که استکبار برای براندازی نظام اسلامی صرف می‌کند، افزود: نتیجه این هزینه‌ها، افزایش 300درصدی قیمت اجناس است و لذا این هزینه انقلابی است که ما انجام دادیم و اگر غلط است، چرا هزینه می‌کنیم؟ اما اگر درست است باید هزینه کنیم.

سوء مدیریت داخلی 

وی تصریح کرد: گاهی با افزایش قیمت یک ماشین هزینه می‌پردازیم و گاهی یکی از مسئولین به نفع خویش احتکار می‌کند و جیب امثال ما را خالی می‌کند؛ هر دو این موارد هزینه انقلاب است؛ هزینه‌های سنگین که مردم باید بپردازند که گاهی دشمن برای آن‌ها فراهم می‌کند و گاهی اوقات این هزینه‌ها را مدیران داخلی ببا همسویی با دشمن به وجود می‌آورند، قطع به یقین اگر شخص خودی در جریانات دشمن بیافتد «منافق» است که عذابش نزد خداوند محفوظ است و نفرت او در دل مردم همیشه خواهد ماند. 

جوانان؛ افسران جنگ نرم

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری جوانان را به عنوان افسران جنگ نرم نام برده‌است، گفت: اگر جوانان آینده‌ای را که مقام معظم رهبری روشن‌کننده مسیر آن بودند، طی کنند قاره آمریکا دست مسلمانان خواهد افتاد لذا غرب برای ماندن تقلا می‌زند مانند کسی که در حال غرق شدن است، به هر دستاویزی چنگ می‌اندازد حتی اگر غیرعقلانی باشد.

انتهای پیام

captcha