تقوا و تخصص؛ ملاک‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی
کد خبر: 3838979
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴

تقوا و تخصص؛ ملاک‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی

گروه اجتماعی ــ یک جامعه‌شناس گفت: تقوا و تخصص دو بال تکامل فکری، فرهنگی و رشد شخصی در جامعه هستند که باید به موازات یکدیگر پیش روند و فرد را به سر منزل مقصود برسانند.

تقوا و تخصص،؛ ملاک مسئولیت‌پذیری اجتماعی

مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیان کرد: مسئولیت‌پذیری به‌ عنوان یکی از رفتارهای اصلی اجتماعی افراد تلقی می‎شود که از خانواده شکل می‌گیرد و سپس در مدارس و آموزشگاه‌ها تکمیل شده و در جامعه جریان پیدا می‌کند.

وی افزود: ابتدا باید والدین و خانواده‌ها، فرزندان را با مسئولیت‌پذیری آشنا سازند. از جمله کارهایی که به بهبود این موضوع کمک می‌کند، می‌توان به جمع‌آوری وسایل شخصی، رختخواب، میز تحریر و... اشاره کرد که از ابتدا می‌تواند الفبای مسئولیت‌پذیری را به آن‌ها منتقل کند. رعایت نظافت خانه، خیابان و کوچه‌، حمایت از حیوانات و محیط زیست، دومین بخش از مسئولیت‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان به‌ شمار می‌آید.

ابهری بیان کرد: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها از واگذاری مسئولیت به فرزندانشان وحشت داشته و از این امر مهم خودداری می‌کنند و بارها و بارها مشاهده شده که فرزند توانمند جوان در خانه نشسته و مشغول تماشای تلویزیون و یا بازی هستند و مادر و پدر که مشکل جسمی دارند به تهیه اقلام مصرفی می‌پردازند.

وی در رابطه با علت اصلی مسئولیت‌گریزی جوانان ادامه داد: مسئولیت‌گریزی جوانان ما از خانواده آغاز شده و در مدارس ادامه می‌یابد. بهترین الگو در مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رفتارهای فردی و اجتماعی والدین است. والدین باید خودشان به مسئولیت‌های فردی، تعهد اخلاقی و قول و قرارهای خود عمل کنند تا کودکان از آنان الگوبرداری کنند و به‌ طور مناسب یاد بگیرند.

این رفتارشناس اجتماعی گفت: از سنین 6 سالگی به بعد کودکان باید با مسئولیت‌های اجتماعی آشنا شوند. مربیان، معلمان، دولت‌مردان و مسئولان به‌عنوان الگوهای رفتاری و گروه‌های هنجار باید به تعهدات فردی و اجتماعی خود عمل کنند تا فرزندان جامعه نیز از آن‌ها الگو بگیرند و به یادگیری و تمرین بپردازند.

وی با بیان ارجح و والا بودن تقوا از تخصص در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی، افزود: مسلماً تقوا بسیار برتر و والاتر از تخصص است. اگر یک نفر تقوا داشته باشد، مسئولیتی را که در آن تخصص ندارد نمی‌پذیرد. تقوا و تخصص دو بال تکامل فکری ـ فرهنگی و رشد شخصی در جامعه هستند که باید به موازات یکدیگر پیش روند و فرد را به سر منزل مقصود برسانند.

ابهری بیان کرد: سراسر قرآن کریم، دستورات و رفتارهای ائمه اطهار(ع) بیانگر مسئولیت‌پذیری و حساسیت این رفتار است؛ یعنی به اعتبار انسان بودن و اشرف مخلوقات بودن، مسئولیت برای انسان لحاظ شده است.

وی گفت: زمانی که تمام انسان‌ها در مقابل جامعه، انسان‌های دیگر و معنویت مسئول هستند، باید مسئولیت خویش را به بهترین شکل انجام دهند و موجب رشد و تعالی انسانی شوند. دروغ، ریاکاری، غیبت، تهمت، بدقولی و خودداری از امر به معروف و نهی از منکر از آفات اصلی مسئولیت‌گریزی در اجتماع قلمداد می‌شوند.

انتهای پیام

captcha