ناسازگاری برخی بندهای سند الگوی پیشرفت با فرهنگ اسلامی
کد خبر: 3845091
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه بیان کرد:

ناسازگاری برخی بندهای سند الگوی پیشرفت با فرهنگ اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: کمک به حکمیت بین‌المللی از جمله بندهای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که هیچ تفاوتی با رویکرد غربی در پیشرفت ندارد.

ناسازگاری برخی بندهای سند الگوی پیشرفت با فرهنگ اسلامی/ تقابل عقل غربی و اسلامیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد غفاری، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چهارم مهرماه در نشست علمی «جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب» در مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه این نشست در ذیل همایشی با عنوان «جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» تعریف شده است، گفت: امام خمینی(ره) و رهبر بزرگوار انقلاب به صراحت از تأثیر حکمت اسلامی در پیدایش انقلاب سخن فرموده‌اند؛ لذا بررسی این موضوع برای تحقق بیانیه انقلاب بسیار مهم است.

غفاری با بیان اینکه تقابل جدی میان عقل در مدرنیته و غرب با عقل در فرهنگ و اندیشه اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: بنیاد همه فاصله‌ها میان دو تمدن غربی و اسلامی ریشه در همین تعریف دارد و امتداد تمدن اسلامی و غربی هم در این راستا قابل تحلیل است.

وی با بیان اینکه در تبیین رهبری دلالت‌های روشنی وجود دارد، بیان کرد: ایشان فرمودند انقلاب ناشی از یک عقلانیت بود؛ این طور نبود که مردم بی‌حساب و کتاب به خیابان بریزند و رژیمی را ساقط کنند.

غفاری تصریح کرد: به تعبیر رهبر انقلاب، بنابراین عقلانیت گاهی منشأ چنین تحولات عظیمی است؛ انقلاب بیش از آنکه دلالت‌های مطابقی خود را در عرصه سیاست و اقتصاد به نمایش بگذارد، صراحت بیشتری در بعد عقلانی و و معرفتی دارد؛ لذا در بیانیه گام دوم خودآگاهی نسبت به این معرفت از اهمیت زیادی برخوردار است.

غفاری با اشاره به یکی از بند‌های سند الگوی پیشرفت، تصریح کرد: کمک به حکمیت بین‌المللی از جمله بند‌های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که هیچ تفاوتی با رویکرد غربی در پیشرفت ندارد و با فرهنگ اسلامی ناسازگار است؛ سندی که البته هم‌اکنون در دست بررسی از سوی نخبگان در حوزه و دانشگاه و نهاد‌های علمی و پژوهشی است.

انتهای پیام

captcha