اضطراب بشر امروزی، نشانه سست‌ایمانی است/ مرح؛ شادی مذموم از نظر اسلام
کد خبر: 3845512
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
آیت‌الله هادوی تهرانی:

اضطراب بشر امروزی، نشانه سست‌ایمانی است/ مرح؛ شادی مذموم از نظر اسلام

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: اینکه دنیای امروز، دنیای استرس و افسردگی و اضطراب است، به دلیل آن است که انسان در دنیای امروز از ایمان و اهداف واقعی خود دورتر شده و احساس غربت بیشتری می‌کند.

اضطراب و استرس بشر امروزی، نشانه سست ایمانی استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی ششم مهرماه در ابتدای درس خارج خود با اشاره به آیه 36 و آیت بعد از آن در سوره شورا گفت: خداوند در میان واجبات، به اقامه نماز در این آیات اشاره کرده است که برخی آن را نشانه اهمیت زیاد نماز دانسته‌اند و در روایت هم  وارد شده که قبولی اعمال دیگر انسان در گرو نماز او هست.

این استاد تفسیر بیان کرد: در ادامه فرموده که از ویژگی مومنان و اقامه‌کنندگان نماز این است که به مشورت با دیگران می‌پردازند؛ یعنی عُجب ندارند و تصور نمی‌کنند عقل کل هستند و چون مثلاً وزیر شده‌اند عقل کل هستند و نیازی به نظر دیگران ندارند.

مشورت نشانه ایمان است

هادوی تهرانی اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند اعلم و عقل الناس هستند، در حالی که این افراد اهل مشورت و استفاده کردن از دانش و بینش دیگران هستند و علم مردم را به علم خود اضافه می‌کنند.

این استاد تفسیر افزود: وقتی قانون و دستورالعملی وضع می‌شود که بر دایره گسترده‌ای از امور در زمانی طولانی مؤثر است، باید همه جوانب را بسنجیم و دیدگاه‌های مختلف را بشنویم؛ البته معنای شنیدن لزوماً به معنای پذیرش نیست، اما احتمال دهیم که سخن طرف مقابل شاید از حرف ما درست‌تر باشد.

هادوی تهرانی بیان کرد: آیت‌الله اشتهاردی می‌فرمود کسی هنوز کتابی را که دیگری ننوشته بود نقد می‌کرد، با این اعتبار که من نخوانده می‌دانم او چه می‌خواهد بنویسد؛ ما غالباً سخنان دیگران را گوش نمی‌دهیم و بعدها نتیجه آن را می‌فهمیم.

وی افزود: الان جلسات در کشور زیاد داریم و گاهی مسئولان دائما از این جلسه به جلسه دیگر می‌روند و ممکن است کسی اگر کاری با آنان داشته باشد و بخواهد آنان را پیدا کنند، چون دائماً در جلسه هستند، چندین وقت طول بکشد، اما واقعاً اینکه این جلسات ماهیت شورایی دارد یا نه بحث دیگری است. ایکه چقدر به نظر افراد گوش داده شده و اهمیت می‌دهند هم مهم است.

هادوی تهرانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) ادامه داد: ایشان فرمود اگر کسی استبداد در رای داشته باشد، هلاک می‌شود؛ بنابراین اگر کسی بخواهد در هر زمینه نظر بدهد، به خصوص در عرصه‌ای که تخصص ندارد، موجب هلاکت خود و دیگران خواهد شد.

مرح؛ شادی مذموم از نظر اسلام

هادوی تهرانی همچنین با اشاره به آیات 70 تا 75 سوره غافر اظهار کرد: شادی دو نوع است شادی به حق و شادی بغیرالحق که دومی منشأ عذاب الهی برشمرده شده است.

استاد درس خارج در مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با اشاره به واژه «مرح» که به معنای غفلت از حق و شادی غافلانه است، تصریح کرد: مرح مطلقاً امر مذموم و همیشه باطل است، ولی فرح یعنی بهجت و سرور می‌تواند به حق باشد، مانند شادی که ما در ایام شادی ائمه(ع) داریم.

تشکر از خبرگزاری ایکنا

هادوی تهرانی از خبرگزاری ایکنا به علت انتشار خبر بیماری آیت‌الله مکارم از سوی ایشان تقدیر کرد و گفت: ما هفته گذشته از فضلا و استادان حوزه خواستیم که برای سلامتی آیت‌الله‌العظمی مکارم دعا کنند و الحمدلله چند روزی است که وضعیت جسمانی ایشان رو به بهبودی نهاده و نوع بیماری ایشان هم مشخص شده است و جای شکرگزاری به درگاه خداوند دارد.

استاد تفسیر و درس خارج فقه و اصول حوزه در ادامه بحث تفسیر اظهار کرد: کسانی که به مرح و فرح نادرست مبتلا هستند، ممکن است به نظر بیاید که ظاهراً شاد هستند و زندگی خوشی دارند، اما گاه و بیگاه این افراد دست به خودکشی می‌زنند، افزود: لذت انسان در دنیا مشوب به سختی است و انسان در فطرت خود دنبال حقیقت است که اگر از آن غفلت کرد، احساس تنهایی و غربت خواهد کرد و تنها ایمان است که انسان را از تنهایی ذاتی خود نجات می‌دهد.

سست ایمانی؛ منشأ اضطراب

استاد سطح خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: اینکه دنیای امروز، دنیای استرس و افسردگی و اضطراب است، به دلیل آن است که انسان در دنیای امروز از اهداف واقعی خود دورتر شده و احساس غربت بیشتری می‌کند؛ خداوند فرمود این‌ها به ظاهر در فرح و مرح هستند، ولی در حقیقت گرفتار گمراهی و عذاب هستند و در جهنم هم در غل و زنجیر خواهند بود، زیرا حقیقت زندگی دنیایی آنان در آخرت مجسم خواهد شد.  

هادوی تهرانی با بیان اینکه انسان سعی می‌کند در دنیا به نوعی خود را به غفلت بزند، بیان کرد: انسان‌ها برای فرار از دردها و گرفتاری‌هایی که دارند، سعی می‌کنند به موادی مانند مواد مخدر و ... پناه ببرند، در حالی که ایمان تنها راه برای کسب ایمان و اطمینان قلبی است و اگر می‌بینیم امروز اضطراب و استرس در میان ما زیاد شده، نشانه ضعف ایمان است و اگر می‌خواهیم این مسئله درمان شود، باید به ایمان به خدا بازگردیم و آن را در وجود خود تقویت کنیم.

انتهای پیام

captcha