به گزارش
ایکنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال مجری برنامه پرسشگر که شامگاه گذشته، ششم مهرماه، پیرامون بازنگری اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: در اسناد بنیادین شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع بازنگری پیشبینی شده است و تمامی اسناد ما به نوعی موضوع بهروزرسانی را در خود دارند.
وی افزود: سند نقشه جامع علمی کشور و جریان علم و فناوری کشور باید در جهت رونق تولید در کشور و بر مبنای اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت کند.
عاملی ادامه داد: امروزه با ظهور فناوریهای جدید در عرصه علم و فناوری و تبدیل فناوریهای آنالوگ به فناوریهای دیجیتال، شاهد آن هستیم که رشتههای دانشگاهی در دنیا دچار نوعی میرایی شدهاند و امروزه نیازمند تبدیل رشتههای جدید متناسب انتقال به فناوریهای دیجیتال هستیم.
بازنگری رشتههای دانشگاهی با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاهها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که متولی اصلی این بازنگری در رشتههای دانشگاهی کدام نهاد است، گفت: مدل کار را میتواند ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد کند، ولی کار باید در دانشگاهها صورت گیرد. در واقع تحول رشتهای محصول همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاهها خواهد بود.
وی تصریح کرد: نگاه ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و سایر شوراهای دبیرخانه این است که از صرفاً نگاشتن مستقل یک طرح، به سمت تدوین و گرفتن لایحه منتقل شویم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در تدوین قوانین خود این تجربه را داشته است که در موارد تدوین قوانین خود از مسیر لایحه، توفیقات بیشتری را در اجرایی شدن قانون نسبت به تدوین قوانین از مسیر طرح به دست آورده است.
عاملی بیان کرد: در این زمینه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر و چارچوب تدوین لایحه را آماده خواهد کرد، اما وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادهای مربوطه بایستی به عنوان ذینفعان، مسئولیت بازنگری را خودشان بپذیرند.
به روزرسانی رشتههای دانشگاهی
وی یادآور شد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی توافقی که با شورای عالی فضای مجازی به امضا رسانیده، کمیسیون مشترکی را بین ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و مرکز ملی فضای مجازی برای موضوع بهروزرسانی رشتههای دانشگاهی با نگاه به تحولات علم و فناوری در جهان طراحی کرده است که به همین موضوع بازنگری در رشتهها اهتمام داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون مسئول اصلی امور مربوط به سیاستهای علم و فناوری کشور گفت: مسئولیت نهاییسازی سیاستها و تصویب آنها، برنامه ریزی نظارت و ارزیابی همگی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
عاملی در رابطه به روند پیشرفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در حقیقت آموزش و پرورش برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چند بار اراده کرده است و در دوره وزیر قبلی، جناب آقای دکتر بطحایی نیز ۱۵ کارگروه برای اجرایی سازی سند تحول تشکیل شد که در آن کارگروهها شاخصهای مربوطه نیز احصا شده بود و به دنبال آن سامانهای برای پیگیری اجراییسازی سند تحول راهاندازی شده بود.
دبیرخانه شورا؛ مسئول نظارت و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
وی افزود: در عمل مسئولیت نظارت و ارزیابی سند تحول بینادین آموزش و پرورش برعهده شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شده است، ولی در فصل هشتم این سند تصریح شده است که مسئولیت نظارت و ارزیابی این سند را دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد. آموزش و پرورش باید از پیشرفت کار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش بدهد که امیدواریم در جلسات آتی گزارشات مربوطه را از وزیر جدید آموزش و پرورش دریافت کنیم.
وی بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به ظرفیتها و نقاط مثبت نظام تمرکز داشتهاند، ما نیز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر به دنبال پیشروی به شکل اثباتی هستیم تا کارها بتواند به خوبی جلو برود. در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر پذیرفته شده است که علم و فناوری منحصر در وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: علم و فناوری به منزله زنجیرهای است که از دبستان شروع شده و تا دوران بعد از فارغالتحصیلی نیز باید دنبال شود. چنانچه در چند جلسه اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به رابطه منطقی میان شغل و تحصیل توجه شده است.
وی افزود: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور فقط به علم منهای نظام ارزشی و یا علم منهای نظام فرهنگی نگاه نمیکند، بلکه هدف اصلی رسیدن به علم نافع و تلاش در جهت رشد و تعالی فرهنگ جامعه است تا بتوانیم در نهایت به به تمدن نوین اسلامی برسیم که در بیانات مقام معظم رهبری به درستی به آن اشاره شده است. کشورهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیدهاند که باید برای علم و فناوری هدفهای متعالی داشت اگرنه همین علم و فناوری میتواند منشأ بلاهای مختلفی در جامعه شود که ارتباطی با ارزشهای متعالی نداشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به آخرین سؤال مجری پیرامون اصلاح و بازنگری کمیته جذب و پذیرش دانشجو گفت: در نشستی که بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و با حضور رؤسای کمیسیونهای مربوطه برگزار شد، قرار شد تقسیم کاری در خصوص کنکور صورت گیرد تا تکلیفمان را در این رابطه مشخص کنیم. کنکور روش درستی نیست و تجربههای موفقی هم در دنیا وجود دارد که به هیچ وجه از مسیر کنکور نیست.
عاملی بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حل مسئله کنکور اراده جدی دارد و در همین رابطه معاونت خطمشیگذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت اول خود را مسئله کنکور قرار داده است که تلاش داریم در شش ماه آینده در این زمینه به یک مدل قطعی دست پیدا کنیم و به دنبال آن امیدواریم اراده لازم در نظام قانونگذاری و سیاستگذاری هم وجود داشته باشد.
انتهای پیام