به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی در کمیسیون مشترک با مرکز ملی فضای مجازی
کد خبر: 3845669
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
عاملی خبر داد:

به‌روزرسانی رشته‌های دانشگاهی در کمیسیون مشترک با مرکز ملی فضای مجازی

گروه دانشگاه ــ عاملی به عنوان رئیس کمیسیون آموزش و قائم‌مقام دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیان کرد: با ظهور فناوری­‌های جدید در عرصه علم و فن­اوری و تبدیل فن­اوری­‌های آنالوگ به فناوری­‌های دیجیتال، شاهد هستیم که رشته­‌های دانشگاهی در دنیا دچار نوعی میرایی شده‌اند و امروزه نیازمند تبدیل رشته­‌های جدید متناسب انتقال به فن­اوری­‌های دیجیتال هستیم.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال مجری برنامه پرسشگر که شامگاه گذشته، ششم مهرماه، پیرامون بازنگری اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: در اسناد بنیادین شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع بازنگری پیش‌­بینی شده است و تمامی اسناد ما به نوعی موضوع به­‌روز‌رسانی را در خود دارند.

وی افزود: سند نقشه جامع علمی کشور و جریان علم و فناوری کشور باید در جهت رونق تولید در کشور و بر مبنای اهداف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت کند.

عاملی ادامه داد: امروزه با ظهور فناوری­‌های جدید در عرصه علم و فن­اوری و تبدیل فن­اوری­‌های آنالوگ به فناوری­‌های دیجیتال، شاهد آن هستیم که رشته­‌های دانشگاهی در دنیا دچار نوعی میرایی شده‌اند و امروزه نیازمند تبدیل رشته­‌های جدید متناسب انتقال به فن­اوری­‌های دیجیتال هستیم.

بازنگری رشته­‌های دانشگاهی با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌ها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سؤال که متولی اصلی این بازنگری در رشته­‌های دانشگاهی کدام نهاد است، گفت: مدل کار را می‌تواند ستاد نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد کند، ولی کار باید در دانشگاه‌ها صورت گیرد. در واقع تحول رشته‌ای محصول همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: نگاه ما در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و سایر شورا‌های دبیرخانه این است که از صرفاً نگاشتن مستقل یک طرح، به سمت تدوین و گرفتن لایحه منتقل شویم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در تدوین قوانین خود این تجربه را داشته است که در موارد تدوین قوانین خود از مسیر لایحه، توفیقات بیشتری را در اجرایی­ شدن قانون نسبت به تدوین قوانین از مسیر طرح به دست آورده است.

عاملی بیان کرد: در این زمینه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر و چارچوب تدوین لایحه را آماده خواهد کرد، اما وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فن­اوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی و فن­اوری ریاست جمهوری و سایر نهاد‌های مربوطه بایستی به عنوان ذی‌نفعان، مسئولیت بازنگری را خودشان بپذیرند.

به­ روزرسانی رشته­‌های دانشگاهی
وی یادآور شد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی توافقی که با شورای عالی فضای مجازی به امضا رسانیده، کمیسیون مشترکی را بین ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و مرکز ملی فضای مجازی برای موضوع به‌روزرسانی رشته­‌های دانشگاهی با نگاه به تحولات علم و فناوری در جهان طراحی کرده است که به همین موضوع بازنگری در رشته‌­ها اهتمام داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون مسئول اصلی امور مربوط به سیاست‌­های علم و فن­اوری کشور گفت: مسئولیت نهایی‌سازی سیاست‌ها و تصویب آنها، برنامه ریزی نظارت و ارزیابی همگی برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

عاملی در رابطه به روند پیشرفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در حقیقت آموزش و پرورش برای اجرایی‌ ­کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چند بار اراده کرده است و در دوره وزیر قبلی، جناب آقای دکتر بطحایی نیز ۱۵ کارگروه برای اجرایی سازی سند تحول تشکیل شد که در آن کارگروه‌ها شاخص‌­های مربوطه نیز احصا شده بود و به دنبال آن سامانه­‌ای برای پیگیری اجرایی­‌سازی سند تحول راه­‌اندازی شده بود.

دبیرخانه شورا؛ مسئول نظارت و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
وی افزود: در عمل مسئولیت نظارت و ارزیابی سند تحول بینادین آموزش و پرورش برعهده شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شده است، ولی در فصل هشتم این سند تصریح شده است که مسئولیت نظارت و ارزیابی این سند را دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده دارد. آموزش و پرورش باید از پیشرفت کار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش بدهد که امیدواریم در جلسات آتی گزارشات مربوطه را از وزیر جدید آموزش و پرورش دریافت کنیم.

وی بیان کرد: همان­‌طور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به ظرفیت­‌ها و نقاط مثبت نظام تمرکز داشته‌­اند، ما نیز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر به دنبال پیش‌روی به شکل اثباتی هستیم تا کار‌ها بتواند به خوبی جلو برود. در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر پذیرفته شده است که علم و فناوری منحصر در وزرات علوم، تحقیقات و فن­اوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: علم و فن­اوری به منزله زنجیره‌­ای است که از دبستان شروع شده و تا دوران بعد از فارغ‌التحصیلی نیز باید دنبال شود. چنان­‌چه در چند جلسه اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به رابطه منطقی میان شغل و تحصیل توجه شده است.

وی افزود: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور فقط به علم منهای نظام ارزشی و یا علم منهای نظام فرهنگی نگاه نمی‌کند، بلکه هدف اصلی رسیدن به علم نافع و تلاش در جهت رشد و تعالی فرهنگ جامعه است تا بتوانیم در نهایت به به تمدن نوین اسلامی برسیم که در بیانات مقام معظم رهبری به درستی به آن اشاره شده است. کشور‌های پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده‌­اند که باید برای علم و فناوری هدف­‌های متعالی داشت اگرنه همین علم و فناوری می­‌تواند منشأ بلا‌های مختلفی در جامعه شود که ارتباطی با ارزش­‌های متعالی نداشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به آخرین سؤال مجری پیرامون اصلاح و بازنگری کمیته جذب و پذیرش دانشجو گفت: در نشستی که بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و با حضور رؤسای کمیسیون­‌های مربوطه برگزار شد، قرار شد تقسیم کاری در خصوص کنکور صورت گیرد تا تکلیف­مان را در این رابطه مشخص کنیم. کنکور روش درستی نیست و تجربه­‌های موفقی هم در دنیا وجود دارد که به هیچ وجه از مسیر کنکور نیست.

عاملی بیان کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حل مسئله کنکور اراده جدی دارد و در همین رابطه معاونت خط‌مشی­‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اولویت اول خود را مسئله کنکور قرار داده است که تلاش داریم در شش ماه آینده در این زمینه به یک مدل قطعی دست پیدا کنیم و به دنبال آن امیدواریم اراده لازم در نظام قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری هم وجود داشته باشد.
 
انتهای پیام
captcha