ضعف بوروکراتیک؛ زمینه‌ای برای اعمال نظرها و عمل‌های خلاف قاعده
کد خبر: 3846706
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

ضعف بوروکراتیک؛ زمینه‌ای برای اعمال نظرها و عمل‌های خلاف قاعده

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر یک سازمان، بوروکراتیک محض باشد امکان گسترده شدن، تکرار و استمرار فساد در آن غیر ممکن است، اصلاً طبق تعریف اگر چنین موضوعی رخ داد باید در خالص بودن آن بروکراسی شک کرد. باید گفت که ضعف بوروکراتیک زمینه‌ای برای اعمال نظرها و عمل‌های خلاف قاعده است.

ضعف بروکراتیک؛ بستری برای اعمال نظرها و عمل‌های خلاف قاعدهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا صدیق اورعی، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، در نشست تبیین جامعه ‌شناختی فساد اداری در ایران که روز گذشته، 9 مهرماه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگر یک سازمان، بوروکراتیک محض باشد امکان گسترده شدن، تکرار و استمرار فساد در آن غیر ممکن است. این موضوع در جامعه مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود و نسبتاً فراوان شده است. باید گفت که عده‌ای از افراد به فساد اداری مبتلا هستند و در رسانه‌ها و اندیشه‌ورزی عمومی تحلیل‌هایی در مورد آن ارائه می‌شود.

وی افزود: تعریف‌هایی که برای فساد اداری وجود دارد این است که اگر یک سیستم سازمانی مانند حکومت، اجزای حکومت و یا سازمان‌های اقتصادی بوروکراتیک باشد و فردی از اختیارات و امکانات سازمانی که می‌تواند مربوط به امور مالی، سرمایه‌گذاری، ساختمان، استخدام، اخراج و... باشد، جهت منافع شخصی خود استفاده کند، در حقیقت فساد اداری رخ داده است. این تعریف ماحصل ده‌ها تعریفی است که در گذشته و یا حتی در قوانین و کتاب‌ها در خصوص فساد اداری نوشته شده است.

عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در دیدگاه عمومی جامعه‌شناختی، برای پدیده‌ها سهمی از ساختار، فاعلین و کنشگران را قائل هستیم که افراد چنین فعالیت‌هایی را در ساختاری که می‌توانستند این فعالیت‌ها را داشته باشند، انجام دادند. عوامل ساختاری در وضع فعلی ایران بیشتر بدنه بروکراسی وزارتخانه‌ها، فعالیت‌های دولتی و... است.

صدیق اورعی با اشاره به اینکه در ذهنیت جامعه‌شناختی چنین برداشتی از بوروکراسی وجود دارد، بیان کرد: در بوروکراسی همه غیر شخصی و به دستور مافوق عمل می‌کنند. دستور مافوق الزاماً کتبی است. بدین منظور که یک نهادینه شدن ساختاری به‌صورت یک نوشته است. طبق بوروکراسی باید فرد را به‌عنوان شایستگی‌هایی که دارد انتخاب کرد.

وی اضافه کرد: باید به این نکته دقت کنیم که اگر یک سازمان، بوروکراتیک محض باشد امکان گسترده شدن، تکرار و استمرار فساد در آن غیر ممکن است. اصلاً طبق تعریف اگر چنین موضوعی رخ داد باید در خالص بودن آن بوروکراسی شک کرد. باید گفت که ضعف بوروکراتیک زمینه‌ای برای اعمال نظرها و عمل‌های خلاف قاعده است.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha