دغدغه اقتصادی، مهمترین مانع فراروی رونق جلسات قرآنی است
کد خبر: 3847176
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
انتقاد یک عضو گروه تواشیح دانشجویی:

دغدغه اقتصادی، مهمترین مانع فراروی رونق جلسات قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری قرآن کریم و عضو گروه تواشیح دانشجویی«نور» با اشاره به کاهش چشمگیر اعتبارات قرآنی در سال 98 بیان کرد: جوان اگر بخواهد وارد فعالیت قرآنی شود و بیشتر وقت خود را صرف آن کند، هیچ درآمدی به دست نمی‌آورد و یکی از عوامل عدم رنوق جلسات قرآنی هم این موضوع است.

مسئولین از اعتبارات قرآنی کم و به اختلاس خود اضافه می‌کنندمحمد معصومی، عضو گروه تواشیح «نور» و حائز رتبه اول تواشیح در سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: 12 سال پیش سرآغاز فعالیت قرآنی‌ام بود و اکنون خود نیز متولی برگزارکننده جلسات و محافل قرآنی هستم و امسال برای نخستین بار همراه با گروه تواشیح نور در مسابقات حاضر و موفق به کسب رتبه اول شدیم.

معصومی با اشاره به قدمت رفاقت اعضای گروه تواشیح که به 12 سال می‌رسد، اظهار کرد: از جلسات قرآنی مسجد با یک‌دیگر آشنا شدیم و در دوره‌های مختلف مسابقات قرآن کریم در بخش قرائت و اذان‌گویی شرکت می‌کردیم اما امسال با توجه به ظرفیت اعضای گروه تصمیم بر آن شد، تا در بخش تواشیح خود را محک بزنیم.

وی در مورد نحوه آشنایی و مانوس شدن خود با قرآن کریم بیان کرد: مادرم به تلاوت قرآن کریم علاقه‌مند بودند و لذا از سن 9 سالگی و با اصرار مادرم، در کلاس‌های قرائت تحقیق مسجد شرکت کردم و این رشته را به صورت حرفه‌ای نزد اساتید بزرگی مانند سعید پرویزی و مسعود نوری و ... فرا گرفتم.

این قاری قرآن کریم که در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی مشغول به تحصیل است، گفت: در کانون قرآن دانشگاه مشغول به فعالیت هستم و حدود 60 درصد وقت روزانه‌ام به جلسات و محافل قرآنی می‌گذرد اما منبع درآمد و امرا معاش زندگی‌ام از راه فعالیت اقتصادی در شغل آزاد است.

گله و شکایت از رسانه‌ها

وی با اشاره به اینکه زندگی‌ام با قرآن عجین شده‌است، افزود: در شهرهای تهران، قم و تبریز و.. هر شب مجالس و محافل قرآنی با حضور اساتید در سطوح مختلف کیفی برگزار می‌شود اما کم‌رونقی و عدم استقبال مردم از این مجالس قرآنی به علت کمبود تبلیغات و ضعف در اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌هاست.

معصومی گفت: رسانه و تبلیغات در جهت‌دهی به افکار و علایق جوانان بسیار تاثیرگذار است اما متاسفانه در کشور ما برای جلسات قرآنی تبلیغ و اطلاع‌رسانی نشده‌است، بارها پیش آمده که در حین جلسه قرآن، دوستانم با من تماس گرفتند و وقتی متوجه شدند در یک جلسه قرآنی هستم تعجب کردند زیرا تا کنون اسم جلسه قرآنی به گوش آن‌ها نرسیده بود.

عضو گروه تواشیح نور یادآور شد: در زمینه تبلیغ و اطلاع‌رسانی جلسات قرآنی خلا خبری در رسانه‌ها قابل مشاهده است و مردم از جلسات قرآنی اطلاعی ندارند، رسانه و تبلیغات در این زمینه مهم‌ترین نقش را باید ایفا کنند اما در حال حاضر رنگ و بوی مجالس قرآنی در رسانه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: ایجاد جذابیت در مجالس قرآنی به اعتقادات و روحیه هر فرد بستگی دارد و از نظر بنده جذب کردن جوانان به مجالس قرآنی به هر قیمتی مناسب نیست؛ اینکه فقط به کمیت مجالس قرآنی توجه کنیم ارزشی ندارد زیرا اگر معنا و هدف خاصی در یک جلسه قرآنی وجود نداشته باشد، پوچ و بی اعتبار است.

معصومی ضعف مسئولین اجرایی در زمینه فعالیت‌های قرآنی را از دیگر علت‌های کاهش استقبال جوانان از جلسات قرآنی دانست و ادامه داد: شبکه قرآن که یک شبکه تخصصی است هیچ جذابیتی ندارد و بنده خودم این شبکه را نگاه نمی‌کنم زیرا هیچ بار علمی در زمینه قرآن کریم آموزش نمی‌دهد و کمکی به ارتقای سطح کیفی جامعه قرآنی نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی جوانان امروز، وضعیت اقتصادی نابسامان و کسب درآمد است، افزود: جوان اگر بخواهد وارد فعالیت قرآنی شود و بیشتر وقت خود را صرف آن کند، هیچ درآمدی به دست نمی‌آورد؛ البته نباید به خاطر مسائل مالی وارد فعالیت‌های قرآنی شد اما جوانی که دغدغه مالی دارد آیا می‌تواند در زمینه قرآنی بدون دریافت درآمد ثابت فعالیت کند؟ قطعا برای این امر نیازمند روح قوی و متوکلانه به خداست.

معصومی با اشاره به اینکه اکثر مراسم‌ قرآنی و فرهنگی که در سطح جامعه برگزار می‌شود، در نهایت به رزومه کردن و آرشیو کردن مستندات برنامه ختم می‌شود و اتفاق تازه‌ای رقم نمی‌خورد، گفت: اگر مقام معظم رهبری نبودند، قرآن به این شکل در جامعه وجود نداشت زیرا هیچ حمایت و پشتیبانی از سمت دولت و مسئولین برای جامعه قرآنی وجود ندارد.

این قاری قرآن کریم با اشاره به کاهش چشمگیر اعتبارات قرآنی در سال 98 بیان کرد: دولت و مسئولین بودجه و اعتبارات قرآنی را کاهش می‌دهند و متاسفانه شاهدیم که رانت‌ها و اختلاس‌ در میان مسئولان بیشتر می‌شود.

نظرات در مورد سطح کیفی مسابقات و هیئت داوران؟

وی سطح کیفی برگزاری سی و چهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه قم مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات قرآن کریم بود و علاوه بر این اسکان سه شبانه روز در قم خاطره خوبی را برای تمامی متسابقین رقم زد.

معصومی با اشاره به اینکه قرائت قرآن کریم در ایران یک رشته یا علم اکتسابی است و تئوری خاصی ندارد، افزود: اغلب اساتید و داوران حاضر در جشنواره به صورت اکتسابی از جلسات قرآنی آموزش دیده و صاحب سبک شدند که البته اکتسابی بودن این امر نشانه ضعف نیست اما به هر حال چون تئوری مشخصی وجود ندارد، فهم و درک هر فرد در این زمینه متفاوت از دیگران است.

وی با اشاره به لزوم حضور اساتید صاحب سبک رشته تواشیح در جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی، ادامه داد: برخی از تکنیک‌های موجود در اجرای برنامه تواشیح نور، بسیار دشوار است و اجرای این تکنیک و تمایز ما با گروه‌های دیگر را ممکن است، به سختی درک کنند.

انتهای پیام
captcha