کد خبر: 3848891
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:
گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه گفت: برخی از رفقای ما در منابر طوری سخن می‌گویند که گویا پیامبر و ائمه بشر نبوده‌‌اند؛ در حالی که این عقیده غلات است؛ متاسفانه این سخنان در منابر قم هم گفته می‌شود و علما هم حضور دارند.

هادویبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی 17 مهرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر گفت: در آیه 82 سوره مبارکه غافر«أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الْأَرْضِ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿۸۲﴾» خداوند به آیتی از آیات دیگر خود اشاره کرده است؛ در آیات قبلی به نشانه‌های طبیعی اشاره کرده بود از جمله به آنچه انسان می‌خورد و یا به کشتی ها در دریا و ... .

وی افزود: اما در این آیه به نشانه دیگری تاکید کرده و آن مطالعه تاریخ برای عبرت‌آموزی است زیرا کسانی که در گذشته دچار عذاب الهی شدند قوی‌تر از دوره‌های بعدی خود هم بوده‌اند یعنی عواملی که سبب شد تا رژیم‌های گذشته نابود و به عذاب الهی دچار شوند رژیم‌ها و امت‌های بعدی هم ممکن است گرفتار شوند.

هادوی تهرانی بیان کرد: این توهم است که ما فکر کنیم اگر مسیری را که دیگران رفته‌اند، ما هم برویم به مسیری غیر از مسیر آنان خواهیم رسید؛ توهم بزرگی است که همیشه داریم و تصور می‌کنیم ما از بقیه متفاوت هستیم.

وی افزود: بنده بارها تاکید کرده‌ام که اگر آب را در یخچال بگذاریم و منتشر جوش آمدن آن باشیم یا برعکس روی آتش بگذاریم و منتظر یخ زدن باشیم غیر عقلایی است؛ محال است بدون درس خواندن و زحمت کشیدن کسی مجتهد شود؛ کسانی که استعدادهای بالایی هم داشته‌اند بدون زحمت به جایی نرسیده‌اند ولی ما هنوز هم خود را عاقل می‌دانیم و باز آب را روی آتش می‌گذاریم تا یخ بزند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه اکثر مردم از کمی روزی خود می‌نالند ولی هیچ کسی از کمی عقل خود نمی‌نالد و همه تصور می‌کنند که عاقلترین افراد هستند تصریح کرد: مهمترین مشکل در زندگی ما مشکل نگرش است و نمی‌خواهیم نگرش‌های نادرست و یا کودکانه خود را رها کنیم؛ جسم ما بزرگ می‌شود ولی جوهره فکری و اندیشگی ما تغییری نمی‌کند و این ایه بر این تاکید دارد که از گذشته عبرت بگیرید.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به آیه 44 سوره شوری«وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ وَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ وَتَرَى الظَّالِمِينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلَى مَرَدٍّ مِنْ سَبِيلٍ ﴿۴۴﴾» تصریح کرد: یکی از اسامی الهی، مضل است همان طور که یکی از اسامی خداوند، هادی است.

وی افزود: برخی از اینکه خداوند کسی را گمراه می‌کند این است که نباید ما بیهوده تلاش کنیم تا کسی را راهنمایی و هدایت کنیم زیرا اینها را خدا گمراه کرده است و تلاش‌ها بیهوده است.

آیات قرآن در متن مفاهیم اسلامی تفسیر شود

هادوی تهرانی ادامه داد: این مسئله به خصوص در مسائل سیاسی که افراط و تفریط وجود دارد این حرف گفته می‌شود در حالی که معنای اضلال الهی، نفی اختیار انسان نیست؛ ما باید آیات را در متن مفاهیم اسلامی، تفسیر کنیم.

رئیس موسسه رواق حکمت با بیان اینکه برخی در مورد عالم ذر قائل به جبر شده‌اند و مومنان در عالم ذر، کافر و کفار مومن نمی‌شوند اظهار کرد: معنای عالم ذر این است که در مرتبه ربوبی خدا می‌داند که عده‌ای کافر و عده‌ای مومن هستند ولی علم خدا، سبب نفی اختیار و اراده نیست؛ خدا از ازل می‌داند که فلان فرد با اختیار خودش کافر است ولی او مجبور نیست کافر باشد.

استاد تفسیر حوزه علمیه تصریح کرد: حتی معصومین(ع) مضطر و مجبور به عصمت نبوده‌اند یعنی مخالفت با امر خدا برای آنان ممکن بوده است ولی مخالفت نمی‌کردند؛ اگر از اساس نمی‌توانستند مخالفت کنند که ارزشی نداشت مانند دیواری که صدایی از آن بیرون نمی‌آید.

هادوی تهرانی اضافه کرد: خداوند در ابلاغ امامت امام علی(ع) نگران بودند که با مخالفت اصحابش روبرو شود ولی خداوند فرمود باید این پیام را ابلاغ کنی و اگر نکنی رسالتت را به جا نیاورده‌ای یعنی برای پیامبر عدم ابلاغ ممکن بوده است یا در آیاتی فرموده که اگر خطا کنی رگ تو را می‌زنیم.

سخنان غلوآمیز برخی در منابر قم

وی تصریح کرد: برخی از رفقای ما در منابر طوری سخن می‌گویند که پیامبر و ائمه بشر نبوده‌اند و موجودات دیگری بوده‌اند؛ در حالی که این عقیده غلات است؛ متاسفانه این سخنان در منابر قم هم گفته می‌شود و علما هم حضور دارند البته ما گه گاهی تذکر هم می‌دهیم ولی این تصویرسازی از ائمه و پیامبر خلاف قرآن و اسلام است ضمن اینکه راه را هم آنقدر به مردم دور نشان می‌دهیم.

استاد حوزه علمیه افزود: برخی مواقع آدرس غلط به مردم در منابر می‌دهیم و برخی تصور می‌کنند که چه مجلس ولایی است! در حالی که این راه را اشتباه نشان دادن و خلاف قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه گاهی علمای عامل یک سخن می‌گویند و در سرنوشت دیگران تغییر ایجاد می‌شود افزود: آیت‌الله العظمی مظاهری نزد آقای بهجت رفته بودند و ایشان فرموده بود، «حرف، حرف؛ پس عمل کی» و همین تحول زیادی در زندگی ایشان ایجاد کرد.   

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: