قدردانی از زیردستان از مهارت‌های مدیریت قرآنی و علوی است
کد خبر: 3851378
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
عضو هیئت علمی دانشگاه مفید:

قدردانی از زیردستان از مهارت‌های مدیریت قرآنی و علوی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با بیان اینکه امام علی(ع) در نامه دوم نهج‌البلاغه به مدیران یاد می‌دهد که اگر زیردستان حرفتان را گوش کردند، از آنان قدردانی و برایشان دعا کنید، اظهار کرد: در قرآن کریم به پیامبر(ص) خطاب شده است که وقتی مردم به وظیفه مالی خود عمل کرده و زکات دادند از آنان بگیر و برایشان دعا کن، زیرا دعا و تمجید موجب آرامش آنان می‌شود.

سعید رهاییبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رهایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید، 29 مهرماه در ادامه مباحث شرح نهج‌البلاغه در دانشگاه مفید قم با اشاره به نامه دوم گفت: حضرت(ع) در این نامه به مدیران و سرپرستان امور یاد می‌دهد که اگر یاران و زیردستان شما حرفتان را گوش کردند و خدمتی کردند از آنان قدردانی و برایشان دعا کنید.

وی افزود: همان طور که در قرآن کریم هم به پیامبر(ص) خطاب شده است که ای پیامبر وقتی مردم به وظیفه مالی خود عمل کرده و زکات دادند از آنان بگیر و برایشان دعا کن، زیرا دعا و تمجید از نیکوکاران موجب آرامش آنان می‌شود، ولی متأسفانه برخی از مدیران امروز این موضوعات را فراموش می‌کنند.

قاعده قرآنی بر خیرخواهی و تشکر از مردم

وی افزود: حضرت براساس این قاعده قرآنی بر خیرخواهی و تشکر از مردم در انجام کارهای خیر تأکید دارد و خودشان خطاب به پیروانش در قضیه جمل فرموده‌اند: «جزاکم الله خیراً»؛ لذا وقتی مردم وظیفه مالی خود را انجام دادند نگوییم وظیفه تو بوده و اگر این کار را نمی‌کردی به جهنم می‌رفتی.

رهایی با بیان اینکه طاعت الهی در گرو اطاعت از معصومین(ع) است، تصریح کرد: تبعیت از امیرمؤمنان(ع) و اولاد او بزرگترین نعمت الهی است و اگر می‌خواهیم شاکر باشیم باید این اطاعت را داشته باشیم و اگر تبعیت نکنیم کافر این نعمت خواهیم بود، لذا امام علی(ع) در این نامه خطاب به مخاطبانش می‌گوید که اگر از من تبعیت کنی شاکر نعمت الهی بوده‌اید و شکر نعمت باعث افزایش نعمت انسان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با اشاره به فتنه عایشه در جمل تصریح کرد: عایشه و حامیان وی به بصره رفتند و آنجا را تصرف کردند و امیر بصره را که از سوی امام علی(ع) انتخاب شده دستگیر کردند و منجر به نامه امام(ع) به کوفه و ابوموسی اشعری شد. امام(ع) متعاقب آن از مردم کوفه خواست تا در جمله به ایشان بپیوندند.

رهایی بیان کرد: مرحوم رضی در بخشی نامه دوم آورده است، ولی شیخ مفید کامل آن را ذکر کرده است؛ امام(ع) در این نامه از کسانی که در رکاب ایشان در جمل جنگیدند تشکر کرده و این تبعیت را از نعمت‌های الهی دانسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید بیان کرد: ابن ابی‌الحدید و برخی معتزله گفته‌اند که طلحه، زبیر و ... چون در برابر امام علی(ع) ایستاده‌اند، قطعاً گناه کبیره کرده‌اند، ولی در توجیه رفتار آنان آورده‌اند که چون توبه کردند، از دید علم رجال عادل محسوب می‌شوند، ولی مرحوم مفید برای ابطال این دیدگاه کتاب نوشته است و نتیجه گرفته که توبه آنان پذیرفته نیست.

وی اضافه کرد: مرحوم مفید، رضی، مرتضی و شیخ طوسی از عالمان دوره خود بودند که علاوه بر تحقیق، زمان‌شناس هم بودند؛ یعنی شبهات و انحرافات را پاسخ می‌دادند و صرفاً نویسنده کتب نبودند و به وقایع عصر خود توجه داشتند، چنانچه امروز هم مرحوم مطهری و برخی افراد دیگر این گونه بودند.

وی تاکید کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی مرحوم مطهری حوزه را خوب شناخته بود و دغدغه زمان داشت؛ گاهی می‌شد هنوز شبهه‌ای به فضلای قم نرسیده بود، ولی مطهری کتاب و مقاله نوشته بود و یا در حال نوشتن بود. این شیوه کسانی مانند مرحوم مفید است که امروز هم دانشگاه مفید به همین منظور تأسیس شده است.

انتهای پیام
captcha