ترسیم الگوی جامع حکومت عدالت‌محور در اندیشه و سیره علوی
کد خبر: 3854942
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع):

ترسیم الگوی جامع حکومت عدالت‌محور در اندیشه و سیره علوی

گروه اندیشه ــ دبیر علمی شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی امام علی پژوهی با بیان اینکه اندیشه و سلوک عملی امام علی(ع) به ویژه در دوره تصدی حکومت بر جامعه اسلامی حاوی نکات بی‌شمار و درس‌آموزی است، اظهار کرد: همه محققان عرصه‌های علمی و نیز دولتمردانی که در جست‌وجوی یک الگوی جامع حکومتی سالم و عدالت‌محور هستند می‌توانند از این منبع پرمحتوا توشه برگرفته و نیاز خود را تأمین کنند.

سیدسجاد علم‌الهدی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سومین کنگره بین‌المللی امام علی پژوهی، امروز، 14 آبان، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدسجاد علم‌الهدی، رئیس مرکز تحقیقات امام علی(ع) و دبیر علمی شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی امام علی پژوهی، در این کنگره بیان کرد: اندیشه و سلوک عملی امام علی(ع) به ویژه در دوره تصدی حکومت بر جامعه اسلامی حاوی نکات بی‌شمار و درس‌آموزی است که به عنوان یک منبع اجتهادی مستحکم برای همه مسلمانان قابل استفاده است.

وی افزود: این منبع غنی علمی حتی برای غیر مسلمانان نیز قابل بهره‌برداری است. همه محققان عرصه‌های علمی و نیز دولتمردانی که در جست‌وجوی یک الگوی جامع حکومتی سالم و عدالت‌محور هستند می‌توانند از این منبع پرمحتوا توشه برگرفته و نیاز خود را تأمین کنند.

علم‌الهدی تصریح کرد: در این جهت امام علی(‌ع) نقشی ممتاز و متفاوت از سایر رهبران دینی، انبیاء الهی و ائمه معصومین(ع) دارد. این امتیاز به دلیل فرصت حدود پنج‌ساله‌ای بود که بشریت توانست طعم شیرین عدالت را در دوره زعامت مولا علی(ع) بچشد و از یک مدل ناب حکومتی عدالت محور بهره جوید.

وی ابراز کرد: البته این سلوک و رفتار حکومتی، از ابعاد مختلفی قابل بررسی و استفاده است که از خلال قضاوت‌ها، عزل و نصب‌ها، تصمیم‌گیری‌های کلی و جزئی و جنگ‌های سه‌گانه به‌ دست می‌آید.

مفهوم صلح در سیره علوی

علم‌الهدی تصریح کرد: از جمله ابعاد مهمی که در اندیشه و رفتار ایشان جایگاه خاصی را به‌ خود اختصاص داده است، نگاه و برخورد ایشان با مفهوم صلح است. این مفهوم همواره یکی از مفاهیمی است که در مکاتب مختلف فکری، دینی و غیر دینی مورد بحث و چالش بوده و خواهد بود. خصوصاً در شرایط کنونی دنیای اسلام که هم در درون و هم در مواجهه با دیگر دولت‌ها و ادیان، با چالش‌های بزرگی روبروست.

وی افزود: با احساس این نیاز در شرایط حال حاضر جوامع اسلامی، مرکز تحقیقات امام علی(ع) در راستای انجام وظیفه پژوهشی و علمی خود، با هم‌اندیشی جمعی از صاحب‌نظران تصمیم گرفت سومین کنگره علمی امام علی(ع) پژوهی با موضوع فرهنگ صلح در سیره و اندیشه امام علی(ع) را در آبان‌ماه 98 برگزار کند. این حرکت با تشکیل شورای سیاست‌گذاری کنگره با حضور اعضای حقیقی و حقوقی فعال در عرصه امام علی(ع) پژوهی آغاز شد.

علم‌الهدی گفت: سپس جلسات کمیته علمی کنگره برگزار شد و طی این جلسات متعدد و طولانی، محورهای پنجگانه علمی همایش و نیز زیر محورهای مرتبط با آن‌ها تعیین شد. با انجام فراخوان گسترده ملی و بین‌المللی، از محققان و فعالان عرصه پژوهش ‌خواسته شد، یافته‌های علمی خود را در قالب مقاله علمی مربوط به فرهنگ صلح در سیره و اندیشه امام علی(ع) در محورهای پنجگانه تعیین شده از سوی کمیته علمی و زیر محورهای مرتبط با آن‌ها به دبیر خانه کنگره ارسال کنند.

180 مقاله حائز شرایط علمی 

وی اظهار کرد: به دنبال این فراخوان صدها مقاله به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی‌های اولیه حدود 180 مقاله حائز شرایط علمی و مرتبط با محورهای کنگره شناخته شد. این مقالات جهت طی مراحل داوری و انتخاب نهایی با استمداد از ده‌ها داور علمی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. در یک نگاه کلی، 25 مقاله مربوط به اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های الجزایر، تونس، هندوستان، پاکستان، عراق، عمان، روسیه، بنگلادش، آذربایجان و افغانستان بوده و 155 مقاله نیز متعلق به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران، علامه‌ طباطبایی، تربیت مدرس، اصفهان، یزد، اهواز، تبریز، مشهد، سمنان، زاهدان، کرمانشاه، بین‌المللی قزوین، افسری امام علی(ع) است.

دبیر این کنگره در پایان بیان کرد: امید است این حرکت گسترده علمی که با استقبال غیرقابل انتظار اساتید، پژوهشگران و شخصیت‌های برجسته علمی ملی و بین‌المللی روبرو شده است، بتواند نسبت به تبیین شعاعی از اشعه وجودی امام علی(ع) در جوامع ملتهب اسلامی موفق باشد و از این طریق توجه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی را به بهره‌گیری از الگوی ناب اسلامی در موضوع صلح جلب کند.

گزارش از مرتضی اوحدی

انتهای پیام
captcha