به گزارش ایکنا؛ روحالله قلیخانی، رئیس پژوهشکده استخراج آراء و مطالعات رویه قضائی قوه قضائیه، امروز چهارم آذرماه در نشست واکاوی اجرتالمثل کار زن در خانه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: آراء قضات باید مستند بر قانون و فتاوای معتبر باشد.
قلیخانی با بیان اینکه با این وجود، شاهد صدور آراء مختلفی از سوی قضات میشویم که گاهی کاملاً در تضاد هستند، افزود: برای برونرفت از تهافت و اختلاف آراء قضات در یک موضوع، ساز و کار وحدت رویه تدبیر شده است.
وی افزود: ما در پژوهشکده استخراج آراء، آراء را در بانکی تجمیع و پیگیری میکنیم تا به وحدت رویه برسانیم، لذا در این راستا بنا داریم تفاهمنامههایی با حوزه و دانشگاه برای تحقیق در این موضوع داشته باشیم و نشست امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) هم در همین راستا قابل ارزیابی است.
وی با بیان اینکه در بحث قوانین خانواده به روایات مراجعه زیادی میشود، افزود: استناد به آیات قرآن در مباحث فقهی را ندیدهایم یا کمتر دیدهایم، در حالی که در قرآن آیات متعددی در این زمینه وجود دارد.
رئیس پژوهشکده استخراج آراء و مطالعات رویه قضائی قوه قضائیه افزود: به عنوان مثال، قرآن در مسائل مربوط به خانواده بحث «وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ» و «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»(روم/21) را مطرح کرده است، لذا روابط زوج و زوجه در قرآن خیلی مهم است و نمیتوان آن را مانند مضاربه، جعاله و ... بدانیم.
قلیخانی با بیان اینکه مبنای احکام خانواده با بازار تفاوت دارد، ادامه داد: از طرف دیگر البته در آیات قرآن، بحث حرمت مال هم مسئله مهمی است؛ مثلاً در داستان دختران شعیب و اینکه موسی به گوسفندان آنان آب داد، بحث اجرت کار موسی(ع) بیان شده است که شاید قابل تسری به اجرت المثل باشد. همچنین مسئله اهمیت اجرت در داستان ذوالقرنین هم در جایی که به ایشان پیشنهاد دستمزد در برابر ساختن سد شد، مطرح شده، گرچه ایشان آن را قبول نکرد.
وی تأکید کرد: هدف ما در پژوهشگاه قوه قضائیه این است که این موضوعات و اختلاف آراء را بررسی و به وحدت رویه برسیم و البته تأکید بنده این است که در تبیین استدلالات مربوط به این بحث، آیات قرآن مدنظر قرار بگیرد.
همچنین حجتالاسلام سیدطاهر غفاری، استاد حوزه در توضیحی در این زمینه گفت: در مورد کار ذیالقرنین امر واضح است، زیرا خود آنان بحث دستمزد را مطرح کردند، ولی ایشان نپذیرفت، لذا حکم ویژه در تأیید اجرت المثل زن به دست نمیآید، ولی در داستان شعیب شواهدی وجود دارد که موسی(ع) قصد تبرع داشته است؛ موسی اجیر نبود، بلکه اجر احسانی داشت.
انتهای پیام