اطلس جامع قرآن کریم منتشر شود
کد خبر: 3861333
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
آیت‌الله جوادی آملی:

اطلس جامع قرآن کریم منتشر شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با تأکید بر لزوم انتشار اطلس جامع قرآن، گفت: این اطلس شامل اسامی افراد و اماکنی است که در قرآن به آن‌ها اشاره شده مانند نام پیامبران، دشمنان آن‌ها، زادگاه ائمه اطهار(ع) و اماکن مقدس.

اطلس جامع قرآن کریم تولید شودبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی شامگاه دوشنبه،11 آذرماه، در دیدار جمعی از اعضای هیئت مؤسس، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و محققان مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی بیان کرد: قبل از انقلاب قرآن در جامعه حتی حوزه‌های علمیه مهجور بودند، اما به برکت نظام اسلامی و خون‌های پاک شهدا امروز مباحث قرآنی و قرآن‌پژوهی توسعه فراوانی یافته است. حضرت امام رضا(ع) فرمود: «رحم الله من أحیا أمرنا» یعنی باید بدانیم در درجه اول امام(ره) و شهدا در ثواب همه فعالیت‌های قرآنی و دینی ما شریک‌اند.
 
آیت‌الله جوادی آملی افزود: آنکه فراگرفتن علم را واجب کرده به ما گفته است که چه بخوانیم و فرموده است: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»؛ قبلاً آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه هر سه به فقه و اصول تعبیر می‌شد اما پس از انقلاب اسلامی و زنده شدن حوزه‌ها، تفسیر، کلام، حدیث و سایر علوم در حوزه‌ها رونق گرفت.
 
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: قرآن و عترت عِدل یکدیگرند؛ گاهی کبرای قضیه را قرآن می‌گوید و صغرای قضیه را عترت بیان می‌کند و گاهی بر عکس! در زیارت‌نامه‌ها خطاب به شهدا می‌خوانیم:«طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ شما طاهرید و کشورتان نیز به واسطه شما طیب و طاهر می‌شود، این کبرای قضیه است، صغرای قضیه را نیز قرآن کریم بیان می‌کند و می‌فرماید:« وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ یعنی از سرزمین طیب و طاهر میوه طیب و طاهر به دست می‌آید.
 
وی با بیان اینکه ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیا کنیم، اظهار کرد: کاری که از خون شهید برمی‌آید از باران برنمی‌آید، باران نهایتاً این توان را دارد که آلودگی‌هایی همچون خون و بول را پاک کند اما آنچه فرقه‌های ضاله، استکبار و استعمار را پاک می‌کند خون شهید است. ما در قبال این خون‌های پاک مسئولیم. آثار علمی و موسوعه‌هایی که منتشر می‌شوند مصداق میوه طاهر و حاصل خون‌های پاک شهداستن از این رو باید همواره خدا را شاکر باشید.
 
جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: دعا مدرسه است. دعا به انسان پر و بال می‌دهد. اگر به ما نمی‌گفتند و اجازه نمی‌دادند ما جرئت نداشتیم این خواسته را مطرح کنیم که «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ»؛ آنچه به خوبان عالم داده‌ای به ما نیز عطا کن، اما باید توجه کنیم که آن‌ها چگونه این مقام را به دست آورده‌اند و ما نیز باید آن مسیر را پیدا کنیم، باید آنقدر ظرفیت و مقام و آبرو داشته باشیم که تحقق این دعا برای ما در دسترس باشد و این شدنی است، وگرنه از ما نمی‌خواستند که این دعا را بخوانیم. پس این راه برای همه باز است.
 
این مفسر ادامه داد: بسیاری از دعاها جملات خبری است که به داعیه انشا القا شده است؛ «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» در واقع یعنی خدایا آن توفیق را به ما بده که به این مقام دست پیدا کنیم، این مسیر قابل پیمودن است و به ما نیز گفتند در دعا قدرت و رحمت خدا را ببینید نه توان و قصورات خود را.
 
آیت‌الله جوادی آملی تأکید کرد: آنچه اصل است قرآن و عترت است و سایر علوم ابزار فهم این دو است، امروز مشکلات زیادی وجود دارد که راه حل آن‌ها باید از قرآن و عترت استخراج شود، در حقیقت آنچه محل ابتلای عملی مسئولین است باید محل ابتلای علمی ما باشد، به عنوان نمونه در دستگاه قضا، باید مشخص شود «عاقله» به چه معناست؟ آیا مطلق است یا متعلق به زمان و مکان خاصی است؟! از این دست مسائل علمی بسیار وجود دارد که مؤسسه شما و امثال مؤسسه شما می‌توانند در این زمینه ورود و منشأ خدمات علمی شوند.
 
وی در پایان این جلسه انتشار اطلس جامع قرآن شامل اسامی افراد و اماکنی که در قرآن به آن‌ها اشاره شده مانند نام پیامبران، دشمنان آن‌ها، زادگاه ائمه اطهار(ع) و اماکن مقدس را به اعضای مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی پیشنهاد کرد.
انتهای پیام
captcha