ارتقاء کیفیت کافی نیست، نیازمند جهش در دانشگاه هستیم
کد خبر: 3861889
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹

ارتقاء کیفیت کافی نیست، نیازمند جهش در دانشگاه هستیم

گروه اجتماعی ــ معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از دانشگاهی که هفتاد سالگی خودش را می‌گذراند، انتظارات زیادی داریم، تنها ارتقاء کیفیت کافی نیست و نیازمند به جهش هستیم و جهش نیاز به خلاقیت دارد.

ارتقاء کیفیت کافی نیست، نیازمند جهش در دانشگاه هستیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه 13 آذرماه در مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص دستاوردهای حوزه سلامت و مقایسه آن با گذشته اظهار کرد: قدمت طبابت و افتخار طب در ایران به سال‌های طولانی بازمی‌گردد. ابوعلی‌سینا، رازی و صدها حکیم دیگر در این حوزه به مردم خدمات زیادی ارائه کرده‌اند.

وی بیان کرد: اینان تنها مهارتشان در علم طب نبوده، بلکه حکیم هم بودند و در چند بعد علم داشتند که این امر باعث می‌شد این مشاهیر، سرآمد زمان خودشان باشند.

اقدامات موثر حوزه بهداشت و درمان

رئیسی ابراز کرد: در این 40 سال اتفاقات بسیار خوبی در کشور ما افتاده است. همه به خاطر دارند، در مشهد و سراسر کشور، بسیاری از این پزشکان هندی بودند و خدمت ارائه می‌کردند، امروز تعداد پزشکانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، آنقدر بالاست که بتوانیم در سراسر کشور بدون استثناء پزشک داشته‌ باشیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در حال حاضر، در تمام روستاها و شهرها تقریبا به ازای هر 2500 نفر یک پزشک ایرانی به مردم این مرز و بوم ارائه خدمت می‌کند و تعداد فارغ‌التحصیلان در علوم پزشکی به تعداد کافی است و همچنان دانشگاه با حدود 9000 دانشجو در حال ارائه خدمات است.

رئیسی ادامه داد: سه دهه پیش از هر هزار تولد زنده، 120 نوزاد نفر از بین می‌رفتند و حدود 95نفر از این افراد یک سالگی‌شان را نمی‌دیدند و از هر 100 هزار زن باردار بیش از 270 نفر از دنیا می‌رفتند.

وی ادامه داد: ابتلاء به بیماری‌های عفونی، سرخک و.‌.. درحال حاضر از هر هزار نفر به کمتر از 9 نفر رسیده و این امر مورد تقدیر سازمان جهانی بهداشت است. مرگ مادر باردار از هر هزار به زیر عدد 18 رسیده و مرگ نوزادان زیر یکسال 12 مورد و زیر 5 سال کمتر از عدد 15 نفر است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: امروز در حوزه پوشش واکسیناسیون در سراسر کشور پیشرفت قابل توجهی کرده‌ایم و این عدد حدود ۹۸درصد است و در هیچ جای کشور جمعیت هزار نفری نداریم که خانه بهداشت نداشته باشد. این امر حاصل کار افرادی است که در این دانشگاه‌ها تربیت شده و می‌شوند.

رئیسی یکی از ویژگی‌های کشور را ادغام حوزه آموزش به بهداشت و درمان برشمرد و عنوان کرد: این امر همواره مورد تقدیر است و متناسب با حوزه خودمان دانشجو تربیت می‌کنیم و دانشجو به عنوان یک پزشک می‌تواند کار عملی دقیق انجام دهد.

وی گفت: امروز ایران موفق به گواهی حذف سرخک شده و این گواهی در حالی است که در 6 ماهه نخست سال 2019، بیش از 650 هزار نفر در اروپا و آمریکا مبتلا به سرخک شدند، اما مشهد و شرق کشور در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان است که بالاترین آمار سل و مالاریا در دنیا را دارد اما ما در آستانه حذف مالاریا تا سال 2020 هستیم که این امر نتیجه تربیت دانشجویانی است که باعث ارتقاء سلامت در سطح کشور هستند.

رئیسی با اشاره به اینکه میانگین بیماری سل 144 مورد در هر 100 هزار نفر است، ابراز کرد: در میان کشورهای همسایه، ترکیه با 67 مورد ابتلای سل در هر 100 هزار نفر اوضاعش در منطقه خوب است، اما در پاکستان 270 نفر و در افعانستان 187 نفر از هر 100 هزار نفر دچار بیماری سل هستند اما این آمار در کشور ما 12 نفر در 100 هزار نفر است.

وی گفت: در سه دهه پیش سالانه بیش از 120 هزار مرگ به دلیل ابتلا به مالاریا به وقوع می‌پیوست اما این آمار امروز بسیار کم شده، لذا با این دستاوردها در حوزه علم، پژوهش و فناوری، دانشگاه‌های کشور به سند چشم‌اندازی که مصوب شده رسیده‌اند و امروز در منطقه رتبه یک را داریم. این افتخار بسیار بزرگ است و امیدواریم ضمن نگاه به قدمت و تمدن سرزمینمان به آن افتخار کنیم و از آن غافل نشویم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: از دانشگاهی که هفتاد سالگی خودش را می‌گذراند، انتظارات زیادی داریم. تنها ارتقاء کیفیت کافی ملاک نیست و نیاز به جهش داریم و جهش نیاز به خلاقیت دارد و امیدواریم با این توانی که در این دانشگاه وجود دارد، بتوانیم موفق شویم.

انتهای پیام
captcha