گلایه‌های مخاطبان و پاسخ مسئولان درباره منابع پرحجم آزمون سراسری قرآن
کد خبر: 3862218
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

گلایه‌های مخاطبان و پاسخ مسئولان درباره منابع پرحجم آزمون سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ آزمون سراسری قرآن در حالی به روزهای پایانی ثبت‌نام نزدیک می‌شود که طی روزهای اخیر شاهد گلایه‌های برخی متقاضیان حضور در آزمون درباره پرحجم بودن منابع بوده‌ایم، موضوعی که مسئولان دلایل آن را بیان کرده‌اند و ظاهراً تصمیمی مبنی بر کاهش آن حداقل برای این دوره ندارند.

منابع پرحجم آزمون سراسری قرآن،‌ گلایه‌های مخاطبان و پاسخ مسئولان

به گزارش ایکنا؛ فرایند ثبت‌نام برای حضور در هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و عترت در حالی از 25 آبان‌ماه آغاز شده و تا 22 آذرماه ادامه دارد که تاکنون نزدیک به 60 هزار نفر برای حضور در این رویداد قرآنی اعلام آمادگی کرده‌اند.

در این دوره از آزمون شاهد تغییراتی در منابع بوده‌ایم، تغییراتی که باعث شده تا برخی از متقاضیان واکنش نشان داده و گلایه‌هایی مبنی بر پرحجم بودن منابع آن داشته باشند. این دسته از داوطلبان اعتقاد دارند که پرحجم بودن منابع در این دوره از آزمون باعث انصراف بسیاری از متقاضیان خواهد شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که نهاد برگزارکننده و راهبر آزمون سراسری قرآن و عترت است، ‌پیش از این و در نشست خبری از ایجاد تغییرات در منابع آزمون خبر داده و گفته بود: «با توجه به اینکه سال‌های قبل برخی منابع خاص به عنوان منبع آزمون معرفی شد، شاهد گلایه‌هایی در مورد توجه ویژه به برخی منابع بودیم. لذا تصمیم گرفته شد تا امسال منابع را عمومی‌تر کنیم. البته از انسجام لازم نیز برخوردارند. ضمن اینکه همین موضوع باعث شده تا وضعیت مخاطبان برای دستیابی به منابع بیشتر شود».

مریم قاسم‌احمد، معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به سؤالات خبرنگار ایکنا به تغییر سیاست‌ها در این دوره در مورد منابع اشاره کرد و گفت:‌ امسال سیاست معاونت بر حذف منابع مشخص بوده و سعی کرده است سرفصل ارائه دهد. حتی تفسیر نمونه که اعلام شده، با توجه به در دسترس بودن و نگارش توسط گروهی از نویسندگان معرفی شده است.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته یک منبع و یک نویسنده خاص معرفی می‌شد. این رویکرد باعث اعتراض بخشی از مؤسسات و شرکت‌کنندگان در آزمون می‌شد. لذا برای اینکه این اعتراضات ساماندهی شود، تغییرات در منابع شکل گرفت.

قاسم‌احمد در پاسخ به این سؤال که معرفی یک منبع 1400 صفحه‌ای برای مطالعه زیاد نبوده و باعث منصرف شدن عده‌ای نخواهد شد،‌ گفت: می‌خواهیم مفاهیم قرآن را ترویج کنیم، مبنای ما تعداد صفحه نیست، سوره بقره را مبنا قرار داده‌ایم تا افراد با این سوره آشنا شوند. بنابراین یکی از اهداف ما سنجش متقاضیان است نه صرف آزمون و حضور افراد.

معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد احتمال کاهش تعداد صفحات منابع در این دوره گفت:‌ هدف ما توسعه کیفی فعالیت‌ها و آموزه‌های قرآنی است و مبنای ما تمرکز بر بحث آمار نیست.

وی در پاسخ به اینکه چه افقی برای استقبال مخاطبان از آزمون هجدهم در نظر گرفته شده است،‌ بر اظهارنظر نکردن در این باره تأکید کرد و افزود: هر تغییری ممکن است استقبال را تحت‌الشعاع قرار دهد. هدف ما این نیست که کتاب خاصی را ترویج کنیم. معاونت قرآن و عترت مأموریت راهبری آموزش‌های قرآنی را دارد، نه اینکه توصیه مطالعه یک کتاب خاص را داشته باشد. بر همین اساس بر روی مفاهیم قرآن متمرکز شده‌ایم. بدین منظور منبعی معرفی شده که در دسترس همه باشد و همگان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند و با مفاهیم سوره بقره، که در بسیاری از روایات معادل کل قرآن معرفی شده است، آشنا شوند.

قاسم‌احمد در مورد تمدید یک هفته‌ای آزمون که طی روزهای گذشته خبر آن منتشر شد،‌ بیان کرد: فرایند ثبت‌نام آزمون ادامه دارد. با توجه به مشکلاتی که در قطعی اینترنت در روزهای ابتدایی ثبت‌نام شاهد بودیم، تمدید مهلت ثبت‌نام در نظر گرفته شد تا استان‌هایی که با این مشکل مواجه شده بودند، با فراغ بال بیشتری اقدام کنند. امیدوار هستیم نیازمند تمدید مجدد نباشیم و در همین بازه بتوانیم نتیجه را جمع‌بندی کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۰:۴۵
0
0
درود بر شما... ما که پارسال چشممون در اومد و زحمت زیادی برا مطالعه تفسیر کشیدیم اونم با ششصد ص. امسال کدوم آدم عاقلی میاد 1400 ص بخونه تازه نه تقدیر نه جایزه و نه هیچی! ببخشید آمار نشون میده ارشاد در پی کاهش شرکت کنندگانه. سالها پیش اوقاف دست اندرکار بود و از شرکت کنندگان در چند مرحله تقدیر میشد و ما راضی بودیم. ممنونم.
captcha