بهره‌مندی از کتابخانه آستان قدس رضوی برای معرفی شیعه
کد خبر: 3863249
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹

بهره‌مندی از کتابخانه آستان قدس رضوی برای معرفی شیعه

گروه فرهنگی ــ تولیت آستان قدس رضوی گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه‌ای کم‌نظیر است و باید بتوانیم آن را در تمام دنیا عرضه کنیم، چرا که ما به معرفی شیعه نپرداختیم و بسیار مظلوم است.

بهره‌مندی از کتابخانه آستان قدس رضوی برای معرفی شیعهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی امروز 19 آذرماه همزمان با هفتاد و پنجمین سالروز تاسیس افتتاح موزه آستان قدس رضوی و سی و هفتمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی در مراسم رونمایی از «نسخه‌های دستنویس و کتابخانه شخصی حاج شیخ عباس قمی، موجود در گنجینه رضوی» که در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری برگزار شد، در خصوص اهمیت کتابخانه رضوی اظهار کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه‌ای کم‌نظیر است و باید بتوانیم آن را در تمام دنیا عرضه کنیم، این کتابخانه راه بسیار خوبی برای معرفی شیعه، چرا که ما به معرفی شیعه نپرداختیم و بسیار مظلوم است.

وی ادامه داد: در دایره‌المعارف‌های جهانی، شیعه در ذیل مدخل قلات آوردند. دایره‌المعارف بزرگ دنیا مدخلی به نام شیعه ندارد و ما باید خود را به جهانیان و بر مسائل فکری و اندیشه‌ای دنیا معرفی کنیم. باید این دایره‌المعارف‌های بزرگ را وادار کنیم که اصلاحیه بر آن‌ها بزنند. در حال حاضر این امکانات وجود دارد و بنابراین باید از این فرصت طلایی برای معرفی شیعه در جهان استفاده کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص معرفی شخصیت برجسته شیخ عباس قمی بیان کرد: شیخ عباس قمی در حدود ۳۰ جلد کتاب نوشته است و وقتی انسان به این کتب نگاه می‌کند، می‌بیند که او درحوزه های مختلف تاریخ، رجال، قران و... آثاری دارد.

مروی عنوان کرد: ما اگر بخواهیم مفاتیح‌الجنان را بنویسیم، به‌طور حتم به یک ساختمان چندطبقه با چندین پژوهشگر و سیستم‌های کامپیوتری نیازمند هستیم تا شاید بتوانیم این کار را انجام دهیم، اما تنها یک اثر و نسخه خطی که به تنهایی در آن زمان با امکانات محدود توسط شیخ عباس قمی نوشته شده، مفاتیح‌الجنان است.

وی خاطر نشان کرد: شیخ عباس قمی مورد عنایت الهی بوده است، او زمانی که کتاب مفاتیح را به چاپخانه برده است، در هنگام بستن قرارداد کتاب را می‌گیرد و پس از یک سال مجدد برای چاپ آن بازمی‌گردد، وقتی از او درخصوص این اقدام سوال می‌کنند، می‌گوید: «من برای تک تک روزهای سال ادعیه و اعمالی نوشته‌ام، گفتم شاید عمل به این کتاب ممکن نباشد، پس یک سال به این کتاب عمل کردم و حال می‌خواهم آن را چاپ کنم.»

انتهای پیام
captcha